Ny varmepumpeteknologi sikrer 7-10 procent bedre rækkevidde i den nye E Transit Custom, viser en test, som Ford har gennemført i streng frost i Finland.

Fords ingeniører fra både Storbritannien, Tyskland og USA har bevist dette både i felttest og i moderne laboratoriemiljøer.

På den måde er det ikke selve bilens batteri, der tæres på – men varmepumpen, der sikrer den øgede rækkevidde.

Patenteret system

Der er tale om et nyt patenteret system kaldet VIHP med dampindsprøjtning (Vapour-Injected Heat Pump,) der nu er standard i de elektriske Transit Custom modeller.

Normalt koster opvarmning af førerhuset i elektriske varevogne vigtig energi og dermed rækkevidde, især ved kølige udendørstemperaturer.

Ford Pro har nu løst dette problem med den patenterede VIHP-teknologi.

Længere oppetid

Det betyder, at de elektriske varevogne kan tilbagelægge længere afstande til næste ladestop eller udføre flere opgaver selv i frostvejr, mens føreren kan nyde et behageligt varmt interiør.

Den innovative VIHP-teknologi bruger den termiske energi fra luften udenfor biler til at opvarme kabinen, selv når temperaturen er under minus 10 grader celsius.

“Hver ekstra kilometer mellem to ladestop betyder en længere oppetid for virksomheder, der bruger lette erhvervskøretøjer,” udtaler Ingo Krolewski, chef for klimaanlæg hos Ford.

Gratis opvarmning

Varmepumper har længe vist sig at være en særlig energieffektiv opvarmningsmetode til bolig- og kontorbygninger – men det er også blevet kendt, når det gælder elektriske køretøjer.

De bruger meget kolde kølemiddelgasser til at absorbere varmen fra omgivelserne. Hvis de komprimeres, stiger deres temperatur.

Dette giver dem mulighed for at opvarme førerhuset næsten “gratis”, fordi forholdsvis lidt elektrisk energi er tilstrækkelig til at drive en varmepumpe.

Også ved køling

Fords patenterede VIHP-teknologi gør denne proces endnu mere fordelagtig end i konventionelle varmepumper.

Deres dampindsprøjtning forbedrer effektiviteten i både opvarmning og køling af førerhuset.

Ud over at forbedre varmeeffektiviteten kan dampindsprøjtning også gøre det samme med kabinekøling i Fords patenterede system.

25.000 km festtest

Når det bliver over 25 grader, kan pumpens integrerede kølesystem også reducere varmen i kabinen og reducere batteriforbruget til klimaanlægget. Så bruger varevognens klimaanlæg mindre strøm fra bilens batteri.

Ford har brugt næsten to års finjusteringsarbejde på sin varebilsserie med mere end 100 vindtunneltests og 25.000 kilometers felttest for at optimere VIHP-teknologien.

Under syv testkørsler mestrede modellerne med VIHP klimatiske forhold så forskellige som den spanske sommervarme og den finske vinter med temperaturer ned til 34 minusgrader.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk