Den danske importør af Volkswagen er nu klar til at tage imod bestillinger på den nye Transporter-serie – i folkemunde kaldet ”rugbrød.”

Den kendte varebil, der leveres fra marts måned ifølge fabrikken, er dog allerede prissat til 272.000 kroner for billigste model.

Som hidtil fås den i et utal af udformninger – og teknisk kan man vælge imellem diesel-, plug-in hybrid- og el-drivliner.

Premiere i dag

Sidstnævnte har vi tidligere nævnt får premiere på eComExpo i Bella Center i København fra i dag torsdag samt fredag.

Den nye Transporter afløser T6.1-udgaven – og er ny fra ende til anden.

Selv om den er udviklet i samarbejde med Ford og er identisk på de fleste punkter med hensyn til drivliner, interiør og pladedele, er det lykkedes at bevare identiteten fra Volkswagen.

Sin egen DNA

Således er fronten helt sin egen og har bevaret Volkswagens DNA.

I forhold til T6.1 er den mere rummelig, har større nyttelast, et bredere udvalg af drivlinjer og kommer med et komplet nyt digitalt cockpit.

Den nye Transporter udmærker sig blandt meget andet ved at være længere (+146 mm) og bredere (+128 mm), hvilket giver et 10 pct. større varerum, der nu rummer fra 5,8- til ni kubikmeter afhængig af karrosserivariant.

13 tommer touchscreen

Instrumenteringen udgøres bl.a. af et 12 tommer instrumentdisplay og et infotainmentsystem med 13 tommer touchskærm.

Transporter lanceres med dieselmotorer med en motoreffekt på 110 hk, 150 hk og 170 hk, og de to stærkeste varianter tilbydes også med firehjulstræk.

Lille prisforskel

Hvor priserne som nævnt begynder ved 271.995 kr. uden moms for en 110 hk turbodiesel, er prisen for at opgradere til 150 hk turbodieselmotor kun 8.000 kr. og merprisen fra en kort til en lang transporter er 5.000 kr.

Standardudstyret omfatter bl.a. bakkamera, fjernlysassistent, nøglefri start og linjevogter. Adaptiv fartpilot er ikke standard, men fås som ekstraudstyr.

41 pct. markedsandel

Volkswagen Erhvervsbiler har succes med salget af fuldelektriske køretøjer, hvor mærket aktuelt har en markedsandel på 41 pct..

Med introduktionen af ID. Buzz Cargo i 2022 fik Volkswagen Erhvervsbiler et stærkt kort på hånden.

Mange store virksomheder som Kemp&Lauritzen og Vestas har en flåde af ID. Buzz Cargo kørende, og det er samtidig en populær model hos mange mindre virksomheder.

Valg imellem tre elmotorer

e-Transporter giver mange muligheder, når det kommer til modelkonfigurationer, da den tilbydes med karrosseri i to længder og med normalt eller højt tag, tophængslet bagklap eller dobbelte bagdøre.

På sigt vil e-Transporter også blive tilbudt med flere størrelser batterier (83 kWh og 64 kWh) og elmotorer med henholdsvis 100 kW (136 hk), 160 kW (218 hk) og 210 kW (286 hk).

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk