Den magtfulde adm. direktør og topchef for Stallantis – Carlos Tavares – forlader koncernen senest i begyndelsen af 2026. Bilchefens tid er ved at være slut – og hans kontrakt vil ikke blive fornyet.
Det skriver det tyske magasin Automobilwoche.

Magasinet peger på, at der er problemer med forhandlere – og der er et fald i overskuddet.

Samtidig omorganiseres halvdelen af ledelsen – det vurderes som et udtryk for ejernes utilfredshed.

Nummer fire i verden

Stellantis er i øvrigt latinsk og betyder ”Den, der skinner med stjerner.”

Det var Carlos Tavares, der skabte Stellantis – et enormt imperium med nu 14 mærker – og som fik opbygget alliancen mellem PSA (Peugeot, Citroën og Opel) og FCA (Fiat Chrysler) til den fjerdestørste bilkoncern i verden i 2021.

Som et resultat trimmede Stellantis-kongen mærkerne i forhold til effektivitet, produktivitet og ydeevne.

Vil ikke tabe ansigt

Omstruktureringen af ledelsesgruppen er en desuden bevis på en besværlig opsigelse af den efterhånden mytiske chef, hvor man ikke vil tabe ansigt.

”Med denne beslutning gør bestyrelsesformand i Stellantis – og arving til Fiat imperiet – John Elkann det klart: Gamle meritter tæller ikke,” skriver Automobilwoche.

En afløser til jobbet vil ejerne melde ud senere på året.

Dansk importselskab solgt

Herhjemme er importøren af Stellantis-mærkerne – K. W. Bruun – netop blevet solgt til Global Auto Holdings Limited, der en international bilkoncern – baseret i Storbritannien.

Selskabet har med sine datterselskaber i dag over 160 forhandlere fordelt på USA, Canada, Storbritannien og Irland – og repræsenterer over 40 af verdens førende bilbrands, har advokatfirmaet Bech-Bruun, der har bistået med salget, tidligere oplyst.

Det vides ikke, om en ny topledelse hos Stellantis vil ændre forholdene på det danske marked. Men kravene til forhandlerne herhjemme svækkes nok ikke.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk