(BELCHIN, Bulgarien)
”Bygget til mere” er det slogan, som den britiske bilproducent INEOS selv benytter, når der skal slås på tromme for deres off-road køretøjer Granadier.
Vi har prøvet pick-up udgaven Granadier Quartermaster med konstant firehjulstræk i forbindelse med testen forud for den internationale Pick-Up Award, og sloganet passer godt.
For hvis bilen må give op i terrænet, er det nok de færreste off-road køretøjer, der kan fortsætte. Vi kan nærmest kun tænke på en Mercedes-Benz Unimog – ellers er vi i kategorien pansrede mandskabsvogne.
Ingen konkurrenter
Dækmonteringen var i øvrigt kraftige off-road dæk fra B. F. Goodrich – der er standard på Trailmaster-udgaven, der også har elektrisk spær på for- og bagaksel.
INEOS vil ikke konkurrere med andre – i øvrigt. Selv om den er i boldgade med den amerikanske Jeep Gladiator med samme udformning.
Vi prøvede køretøjet i et ret udfordrende og bjergrigt terræn i Belchin-området syd for Sofia i Bulgarien.
Tre spærredifferentialer
Der er en 8-trins automat-gearkasse med manuelt overdrive fra ZF – samt to trins fordeler-gearkasse samt centerdifferentiale med spær. Samlet er der tre spær på bilen.
Motorerne (diesel eller benzin) får man som nævnt fra BMW. Testbilen havde dieselmotor.
Topfarten er opgivet til 160 km/t og man når 100 km/t på 10,5 sekunder. Den klarer 10,4 km/l WLTP.
For få udfordringer
Folkene fra INEOS – bl.a. chef for eftermarkedet, Mario Mitri – mente ovenikøbet ikke, der var udfordringer nok i dette terræn, som andre biler i testen havde problemer med.
Han savnede mudder, for underlaget var tørt. Således blev det aldrig nødvendigt at slå alle bilens tre spær til i terrænet. Noget, der også skal læres.
Men den er stor at håndtere med sine 5,4 meters længde – der i forhold til den normale Granadier er forlænget med 30,5 cm.
Plads til europalle
Det betyder en akselafstand på 3.227 mm. – og der er så en lille ladflade på 1.610 x 1.500 mm bagest med plads til en europalle.
Lasteevnen er 835 kg. Der er også 400 watt stik i ladet til arbejdsredskaber.
Bagklappen klarer i øvrigt et tryk på 225 kg. Så man kan nærmest forlænge ladet, når man slår klappen ned.
Stor at manøvrere
I terrænet er bredden på 1.930 mm og højden på 2.030 mm den største udfordring – men er der plads nok mellem forhindringerne, kommer man frem.
Til- og frakørselsvinklerne er på 35,5- og 22,6 grader – og rampevinklen er 26,2 grader. Og skal man gennem en lille sø, er vadedybden 800 mm. Frihøjden opgives til 2.640 mm.
Egenvægten er på 2,8 tons – og trailervægten er 3,5 tons, og som man siger hops INEOS: den kører med traileren – og ikke omvendt – som man ofte føler, når man kører med trailer.
Upræcis styring
Til testen i Bulgarien var det den fantastiske BMW 3-liter dieselmotor, vi kørte med. 550 Nm ved 1.250 omdrejninger er momentet. Herfra trækker den rent.
Men styretøjet virker lidt upræcist – og det retter ikke selv op. Der er også stive aksler med kraftige skruefjedre.
Styretøjet er af typen snekke og rulle, som kendes fra lastbiler – som gør styringen mere indirekte, men det er godt i terrænet, hvor ujævnheder ikke slår igennem i styretøjet.
Fylder meget
Men det er en fin distributionsbil til junglen eller vildmarken, for den trækker bare derudaf. Sæderne er fra Recaro – og giver super støtte.
Det er mere i daglig brug på landevejen, at man er udfordringer. Den fylder mere i bredden end de normale parkeringsbåse giver plads til, og den har en kæmpe vendediameter.
På landevejen hjælpes man af linjevogter, bremseassistent og nødbremse. Adaptiv fartpilot har den ikke.
Fuld opmærksomhed
Den nyeste udgave af bilen har dog to grader mindre vendediameter, så den vender på to meter i stedet for to en halv meter.
Men akselvandringen er god, så dækkene slipper ikke underlaget så hurtigt.
Sammen med rammekonstruktionen giver det en mere grov oplevelse af bilen, der kræver fuld opmærksomhed. Det er chaufføren, der kører – uden hjælp fra ret mange assistentsystemer.
Helikopter-design
Bilen er sat sammen af mange dele – bl.a. massive aksler fra traktorproducenten Carraco og styreboks fra en 7,5 tons lastbil.
Bilen er høj – og ikke helt let at komme ind bag rattet i. Et lille affjedret trin kunne være på sin plads.
Kabinen er klassisk – og instrumenteringen er udviklet af en helikopter-designer – derfor er der også kontakter i loftet, som man dog skal vænne sig til.
Tester brint-udgave
Alle kontakter og greb kan betjenes med handsker på. Men instrumenteringen er ganske fræk at se på.
Der er 12,3 tommer touchscreen, der ikke er særlig avanceret – men generelt er udstyrsniveauet ikke, hvad man forventer i en så kortbar bil. Selv sæderne betjenes manuelt.
Der er ikke planer om en elektrisk udgave, men man tester en prototype med BMW’s nye brintmotor – for fyldestationerne skal nok komme, mener INEOS.
–
Fakta INEOS Granadier Quartermaster:
Motor: BMW B57 turbodiesel.
Slagvolumen: 2.993 ccm.
Cylindre: 6.
Ydelse: 249 hk v. 3.250 omdr.
Moment: 550 Nm v. 1.250-3.000 omdr.
Topfart: 160 km/t.
Forbrugssnit: 10,4 km/l.
CO2 udslip: 298 g/km.
Acc. 0-100 km/t: 9,8 sek.
Træk: 4×4.
Vendediameter: 2 meter.
Gear: 8 trins aut. med man. overdrive – to trins fordeler-gearkasse.
Differentiale: centerdifferentiale/3 spærredifferentialer.
Til- og frakørselsvinkler: 35,5/22,6 grader.
Rampevinkel: 26,2 grader.
Vadedybde: 800 mm.
Frihøjde: 2.640 mm.
Ladmål: 1.610 x 1.560 mm.
Trailervægt: 3,5 tons.
Lasteevne: 835 kg.
Egenvægt/totalvægt: 2,8/3,5 tons.
Affjedring: Stive aksler med skruefjedre.
Pris Van ca.: 800.000 kr.
Pris hvide plader ca. 1,2 mio. kr.
–
Historien om INEOS:
Virksomheden er stiftet i af én af de rigeste personer i Storbritannien (den rigeste i 2019) – den 73 årige skotte Sir Jim Ratcliffe.
Han er blevet velhavende på bl.a. kemivirksomhed (INEOS Chemical Group Ltd.) – stiftet for 27 år siden.
I dag har han aktiviteter i mange brancher – og han har bl.a. et cykelhold og en fodboldklub – og er involveret i Formel 1 (Mercedes.)
Han ville for 10 år siden købe rettighederne til at producere Land-Rover Defender, da produktionen blev lukket ned – men svaret var nej fra ejerne (siden 2008): Tata Motors i Indien.
I stedet endte han med at bygge en næsten tilsvarende bilmodel på en tidligere Mercedes-fabrik (Smart) i franske Hambach – erhvervet i 2021 efter at have droppet planer om en produktion i Storbritannien. Hovedkontoret er dog placeret i London.
Fabrikken er moderniseret – og hidtil er der bygget cirka 20.000 enheder, som i al væsentlighed er afsat i USA – bl.a. til redningstjenester.
Men blandt de største aftagerlande er Island, som har terrænet til bilen. I dag er halvdelen af køberne flådekunder.
INEOS har salgskanaler i 23 lande i Europa.
INEOS lægger ikke skjul på, at bilen primært er for professionelle og for velhavere, for prisen er cirka 1,2 millioner kroner på hvide plader eller 800.000 kroner som Van.
–



