Ford er én af de få producenter, der holder fast i de kompakte varebiler med Transit Courier, og den er perfekt til snævre gyder og smalle gårde.

Nyeste på markedet er den nye Courier, som vi har prøvet i en 100 hestes Trend model, som med en opdateret motor og smidig ny gearkasse er fortræffelig til hurtige distributionsopgaver i bycentre.

Den kan sno sig i trafikken og kan komme rundt smalle gader og en snæver indkørsel.

Smidig og letgående gearkasse

Den seks-trins gearkasse er ganske smidig at arbejde med – og typisk Ford meget letgående. I bykørsel er der dømt fjerde gear, hvor der er trækkraft fra 50 km/t eller 1.250 omdrejninger. I sjette er der trækkraft fra 80 km/t eller 1.500 omdrejninger.

I forhold til tidligere er Courier blevet udstyret med samme kølergrill som hele familien – et typisk DNA design.

Men hertil en ny 115 hk dieselmotorer, der opfylder de nyeste miljønormer – og så et tydeligt kvalitetsløft med nye materialer i kabinen, der også betyder lavere støjniveau. Forbruget er knap 19 km/l. Der er stop/start system for bedre økonomi.

Nu med nødbremsesystem

Ford har arbejdet i op mod fire år på den nye Courier, der nu har City Brake nødbremsesystem. Dertil kommer opdatering af styretøj og affjedring, så køreegenskaberne er blevet forbedret.

Og bilen optager da også ujævnheder fint – ligesom vejgrebet er forbedret. Fremhæves skal fodpladen til venstre fod, som giver en god, lige kørestilling. Sædet er multiindstilleligt og der er armlæn.

Roses skal bilens fartbegrænser og esc-system – men adaptiv fartpilot har den ikke.

Med og uden ballast

Vi har både testet bilen tom og med 300 kg. ballast, men det klarer den fint. Stadig fin trækkraft både med og uden ballast. Automatgear fås dog ikke, selv om det havde været fint til bykørsel.

Instrumenteringen omfatter f.eks. omdrejningstæller og en ny og om end lille touchscreen.

Udstyret på testbilen omfattede regnsensor, bakkehjælp, midterkonsol, læderrat, tågelygter fortil, omdrejningstæller, sædevarme (ét trin) i forsæder, to kopholdere, flaskeholder i dørene. Testbilen havde også parkerings-alarm både for og bag (ekstraudstyr – følger med SYNC3 connectivity system).

Lastkompensering

Varerummet er med sine 2,3 kubikmeter naturligvis begrænset af bilens størrelse, men der er skydedør i højre side og asymmetriske bagdøre, der har 90 graders åbning med klik-funktion, så den ikke blæser op.

Varerumsgulvet var dækket af en gummimåtte. Vi skal også nævne Fords automatiske lastkompensering. Dertil 12 Volt strømudtag i varerummet.

Læssehøjden målte vi til 536 mm. Vi savnede dog lås på handskerummet. Aflæggepladsen i kabinen kunne være bedre. Men der er dog aflæggehylde over forruden og skuffe under passagersædet.
Courier testbilen var venligt udlånt af Ford-forhandler Andersen Biler, Energivej 4 i Ballerup.


Teknik Ford Transit Courier Trend 100 hk:
Motor: 4 cyl. turbo-diesel.
Slagvolumen: 1,5 liter.
Ydelse: 100 hk.
Moment: 215 Nm
Forbrug: 18,9 km/l
CO2 udledning: 139 g CO2/km.
Dæk: Continental Premium Contact 195/60 R15.
Totalvægt/køreklar vægt: 1.810/1.281 kg.
Nyttelast: 529 kg.
Volumen: 2,3 kubikmeter.
Trailervægt: 485 kg.
Læssehøjde: 536mm.
Skydedør: 453 x 1.044 mm.
Bagdøre: 1.104 x 1.100 mm.
Bredde mellem hjulkasser: 1.012 mm.
Varerum: 1.620 x 1.488 x 1.244 mm.
Pris  testbil eksl. moms: 113.538 kr.