(DÜSSELDORF/FRANKFURT)

Audi har netop præsenteret deres nye og længe ventede A4 serie på IAA bilmessen i Frankfurt – og BMW’s 3-serie vises med ny plug-in hybrid teknologi.

Men det får ikke bestyrelsesformand Dieter Zetsche fra Daimler AG til at ryste på hænderne. For med den nye Mercedes-Benz C-klasse mener han sagtens, at man kan hamle op med de nærmeste konkurrenter.

Måske er salgstallene hos netop  Audi og BMW større netop nu end hos Mercedes. Men Dieter Zetsche vil overhale sine nærmeste konkurrenter på luksusbilmarkedet inden for de nærmeste tre år.

Fortsætter til 2019
61 årige Zetsche var forventet at skulle trække sig tilbage næste år – men nu fortsætter han formentlig til 2019 og kan derfor selv sørge for, at hans eget profeti går i opfyldelse.

Med til at hjælpe er et stigende salg på det kinesiske marked – selv om der genewrelt har været tale om et fald på totalmarkedet. 300.000 biler vil Zetsche sælge i Kina i år. Også på det vigtige amerikanske går det fremad – i 2014 gik salget otte procent frem.

Daimler har da også travlt i disse år – på kort tid har man præsenteret en ny og spændende C-klasse, en ny S-klasse, der på IAA endda blev vist som cabriolet, ny A- og B klasse samt CLA og GLA.

10 nye plug in modeller
Inden for de nærmeste par år lover Zetsche at præsentere ikke mindre end 10 nye plug-in hybrid bilmodeller – biler, der både er mere økonomiske og hurtigere end biler tidligere.

Plug-In hybrid biler betyder, at en fabrik som Mercedes fortsat kan tilbyde hurtige luksusbiler, som samtidig kan opfylde selv de mest krævede miljøkrav.

På IAA viser Daimler også sin nye fremtidsbil, der bygger på den nyeste forskning og udvikling. Bilen kan tale med omgivelserne, som øger sikkerheden – noget som går igen i de selvkørende biler og lastbiler, som Daimler  allerede har præsenteret.

Digitalisering
Den viser også, hvor mange kræfter, der bliver lagt brugen af digitalisering – som betyder hurtigere udvikling af nye projekter. Før tog det 18 måneder at udvikle en konceptbil. Nu tager det 10 måneder, fortalte Dieter Zetsche. 300 prototype-varianter blev i øvrigt udviklet virtuelt gennem en million datatimer.

IAA Projektet skifter automatisk i aerodynamisk mode – så skyder bilens flaps ud, frontspoilerne glider tilbage, dækoverfladen fladere og blødere – og bagenden forlænges 40 cm.

Det betyder en forbedring af aerodynamikken – faktisk fra 0,25 Cw til utrolige 0,18 Cw – og udledelsen af CO2 falder til 28 gram pr. kilometer. Men ydelsen er fortsat en ægte Mercedes Coupé værdig: 280 hk og en topfart på 250 km/t.

Rene elbiler
Rene elbiler kan man også byde ind med – men her er man knap så aggressive som bl.a. hos Audi, der med bl.a. opladning via induktion på IAA virkelig er trådt i karakter, når det gælder elektriske køretøjer.

Hos Mercedes mener man ikke, at tiden er moden til elbiler i større skala. Man har tidligere brændt sig på el udgaver – f.eks E-Cell udgaven af varebilen Vito, som p.t. er taget af plakaten.

Netop erhvervskøretøjet er Daimler-koncernen stolte over. Man er verdens største producent af lastbiler – nu også selvkørende – og på varebilssiden sidder man på det, som man kalde premium-markedet med Vito og Sprinter modellerne. Biler, der er udviklet til Europa, men som nu skal både bygges og sælges på det Nord og sydamerikanske kontinent.

Øget samarbejde
Man har i den forbindelse også et godt samarbejde med Renault-Nissan alliancen, som producerer bilen Citan for Mercedes – og som nu også skal producere den kommende Mercedes pick-up, men som Zetsche understreger bliver en ægte Mercedes, selv om den skal bygges sideløbende med Nissans nye Navara pick up i Barcelone. Kun rammen skulle være identisk med Navara.

At man nu satser på pick-up biler skyldes et stigende marked – en tredjedel af verdens varebilsproduktion er pick-up biler. Ikke kun som erhvervsbiler, men også for privat brug til aktive familier – og til de mange markeder i Verden, hvor en pick-up både er til kombineret erhverv og privat kørsel. Noget, som jo ikke kan lade sig gøre herhjemme med vores afgifter.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk