I årets første seks måneder blev der ifølge Bilstatistik.dk indregistreret 12.929 varebiler i Danmark – et fald på 16,3 procent sammenlignet med samme periode sidste år.
Ifølge importørsammenslutningen Mobility Denmark skyldes det faldende salg, at registreringstallene i 2024 lå på et meget højt niveau – også i forhold til tidligere år.
I første halvår 2025 blev der registreret 3.427 el-varebiler, hvilket er over dobbelt så mange som i samme periode sidste år.
Markant stigning
El-andelen er steget markant til 26,5 procent mod 11,0 procent i første halvår 2024. Samtidig er andelen af diesel-varebiler faldet fra 82 til 66,7 procent, hvilket svarer til et fald på 15 procentpoint.
“Antallet af nye el-varebiler er mere end fordoblet i forhold til samme periode sidste år, og det er en udvikling, som bidrager til den grønne omstilling, selvom der er stadig er et stykke vej til mål,” siger Jonathan Schacht Halling Nielsen, vicedirektør i Mobility Denmark.
Fordelingen er rykket
I årets første seks måneder er fordelingen mellem varebilernes vægtklasser rykket markant.
De tungeste modeller – over 3.491 kg – udgjorde 28,1 procent af nyregistreringerne, en klar stigning i forhold til samme periode sidste år, hvor andelen lå på 19,5 procent. Det er en fremgang på 8,6 procentpoint.
Samtidig er andelen af de letteste varebiler (op til 2.500 kg) faldet med over syv procentpoint og står nu for 17,3 procent af markedet. Gruppen af mellem-tunge varebiler (2.501–3.490 kg) er stadig den største, men andelen er faldet en smule til 54,7 procent.
Dobbelt så mange på el
Det samlede antal el-varebiler er næsten fordoblet sammenlignet med juni måned sidste år.
Der blev i juni indregistreret 2.788 nye varebiler, hvilket er 1,6 procent flere end i samme måned sidste år, hvor der blev registreret 2.743 varebiler.
Fremgangen i juni ændrer dog ikke på tendensen for året som helhed.
Fremgang for lastbiler
Modsat varebilsmarkedet har antallet af nye lastbiler oplevet fremgang i første halvår. 3.205 nye lastbiler blev nyregistreret, hvilket er en stigning på 10 procent i forhold til første halvår i 2024.
Den største fremgang blev registreret i juni, hvor salget steg med knap 35 procent. Stigningen dækker over vækst i både N2- og N3-segmenterne.
Særligt blandt de lettere N2-lastbiler (3,5–12 ton) er el-andelen steget markant, og mere end halvdelen af de nye N2-lastbiler kører på el. Til gengæld ses et fald i el-lastbiler blandt de tungere N3-køretøjer.
Flere lette el-lastbiler
Hos Mobility Denmark ser man tydelige tegn på, at el-lastbiler vinder frem i de lettere vægtklasser.
Men udviklingen blandt de tunge lastbiler bærer præg af, at vognmænd fortsat afventer den nye støttepulje til grøn omstilling, som kan søges i efteråret.
”Vi forventer, at puljen vil bidrage til elektrificeringen af også de tungere køretøjer, hvilket vil medføre store gevinster for den grønne omstilling,” siger Jonathan Schacht Halling Nielsen.
Der blev i juni alene registreret 1.136 nye lastbiler – en markant stigning på 34,9 procent sammenlignet med samme måned sidste år.
Trækker op
Fremgangen i juni trækker det samlede marked op for første halvår, hvor der er registreret 3.205 nye lastbiler. Det er 10 procent flere end i samme periode i 2024, hvor der blev indregistreret 2.913 lastbiler.
I første halvår i år blev der registreret 204 el-lastbiler i N2-klassen (3,5–12 ton), hvilket er en markant stigning fra 75 el-lastbiler i samme periode året før. El står dermed for en langt større andel af nyregistreringerne i denne vægtklasse sammenlignet med 2024.
Diesel udgør dog stadig hovedparten med 157 enheder. I den tungere N3-klasse (over 12 ton) ser billedet anderledes ud. Her blev der registreret 80 el-lastbiler mod 121 året før, hvilket svarer til et fald i både antal og andel.
Dominerende diesel
”Diesel er fortsat det klart dominerende drivmiddel med 2.748 registreringer i første halvår. Det skyldes primært, at mange aktører venter på puljen til grøn omstilling af tung vejtransport, som kan søges i efteråret, hvilket har resulteret i, at mange aktører har udskudt investeringen,” melder Mobility Denmark.
Samtidig ses en mindre stigning i antallet af gasdrevne lastbiler, der i år nåede op på 15 enheder i N3-klassen.
Flere lette lastbiler på markedet
N3-klassen (over 12 ton) står fortsat for størstedelen af lastbilsalget, og udgjorde i første halvår 2025 hele 88,7 procent af nyregistreringerne.
Det er dog en mindre tilbagegang i andelen sammenlignet med samme periode sidste år, hvor N3 stod for lidt over 90 procent.
Til gengæld er andelen af N2-lastbiler (3,5–12 ton) vokset til 11,3 procent – en stigning på 1,6 procentpoint. Dermed udgør N2 stadig en mindre del af markedet, men udviklingen peger i retning af øget aktivitet i det lettere segment.
Færre nye busser
I juni 2025 blev der registreret 47 nye busser, hvilket er 15 færre end i samme måned sidste år. Det svarer til et fald på 24,2 procent.
Den negative udvikling i juni er ifølge Mobility Denmark i tråd med årets samlede billede. I første halvår er der i alt indregistreret 281 busser, hvilket er 70 færre end sidste år – et samlet fald på 19,9 procent.
”Det skal bemærkes, at der bliver solgt relativt færre busser end køretøjer i de andre kategorier, og at bussalg ofte sker i større partier. Derfor er der ofte større procentmæssige udsving i bussalget sammenlignet med salget af andre køretøjer,” skriver Mobility Denmark.
–
Varebilsalg juni 2025:
Ford Transit Custom 372 enheder
Volkswagen ID.Buzz Cargo 173 –
Mercedes-Benz Sprinter 169 –
Renault Master 149 –
Volkswagen Transporter 127 –
Mercedes-Benz Vito 119 –
Renault Trafic 95 –
Ford Transit 2 tons 81 –
MAN TGE 77 –
Toyota Proace City 71 –
—
Salg af elvarebiler juni 2025:
Volkswagen ID.Buzz Cargo 187 enheder
Renault Master E-TECH 95 –
Ford E-Transit Custom 87 –
Maxus e-Deliver 3 – 64 –
Volkswagen eTransporter 60 –
Renault Scénic Van 33 –
Ford Explorer Van 32 –
Renault Kangoo E-TECH 31 –
Volkswagen ID.4 Van 22 –
Toyota Proace Electric 21 –
–
Varebilsalg januar-juni 2025:
Ford E Transit Custom 1.958 enheder
Volkswagen ID.Buzz 1.089 – (korrigeret*)
Mercedes-Benz Vito 848 –
Mercedes-Benz Sprinter 803 –
Renault Trafic 788 –
Renault Master 776 –
Volkswagen Transporter 553 –
Ford E Transit 2 tons 526 –
Volkswagen Crafter 470 –
MAN TGE 367 –
–
Salg af elvarebiler januar-juni 2025:
Volkswagen ID.Buzz Cargo 1.087 enheder (korrigeret*)
Renault Master E-TECH 427 –
Ford E-Transit Custom 399 –
Volkswagen ID.4 Van 163 –
Toyota Proace Electric 156 –
Ford Explorer Van 147 –
Mercedes-Benz E-Citan 142 –
Toyota Proace City Electric 111 –
Renault Kangoo E-TECH 100 –
Volkswagen eTransporter 96 –
–
*Korrigeret:
Vi skrev i forbindelse med salget af elvarebiler for marts måned (i april), at Volkswagen ID.Buzz Cargo havde solgt i 551 enheder – efter oplysning fra Mobility Denmark.
Tallet er retteligt 234 enheder. De 551 enheder er for hele første kvartal i år.
ID.Buzz Cargo er dog fortsat den mest solgte elektriske varebil i Danmark.



