Mercedes-Benz har med Vito en efterhånden seks år gammel varebil, men den er fortsat ganske populær som distributions- og håndværkerbil.

Den har dog ikke adaptiv fartpilot (så den selv ville kunne holde afstanden til den forankørende bil.) Men en ny Vito-model er formentlig på trapperne, og den vil nok være sikkerhedsmæssigt opdateret. Et stort plus ved den spansk-byggede varebil er den høje samlekvalitet.

Vi har prøvet den kraftigste 2,1-liter udgave med 190 hk og baghjulstræk, som når 100 km/t på 9,5 sekunder. Hurtigst går det ved at benytte skiftepladerne bag rattet. Motoren er egenproduktion fra Mercedes-Benz.

Test med og uden læs

Testen var uden læs, men vi har også testet den med 500 kg ballast – og det har bilen ikke problemer med at klare.

Motoren er ganske smidig og støjsvag. Kun ved hurtig acceleration høres maskinen – bl.a. gennem en høj turbolyd.

Med en læssekant på 560 mm er det let af laste og losse bilen, som i lang udgave rummer tre euro-paller.

Smal sidedør

Bilen laster cirka et tons, men sidedøren til højre er ret smal. Det er et problem ved læsning med truck. Bredden på sidedøren er 1.261 mm., så der er ikke meget at give af. Pallen kommer lettest ind på tværs. Vi skal nævne de otte fastgørelses-kroge i varerummet.

I den lave bil er indstigningen let, men taglinjen er lav, så man skal bukke hovedet, når man skal ind og ud. Sæderne giver god støtte, men man sidder lidt for lodret, og sædet kan ikke indstilles trinløst med rulle. Der er dog varme i førersædet i tre trin – og rattet kan indstilles i to retninger.

Mangler aflæggeplads

Der mangler også aflæggeplads. Her er dog handskerum med lås og tre aflæggepladser under forruden – men i hård plast, så tungere ting glider rundt. Der er dog to kopholdere og flaskeholdere i dørene.

Køreegenskaberne er fortrinlige med præcist styretøj, men den uafhængige affjedring er blød og krænger lidt ved hurtige sving. Baghjulstrækket sikrer rolig kørsel med last. Vendediameteren er også lille.

Behageligt med automatgear

Vito 119 CDI har standard 7-trins automatgearkasse, som skifter blødt – og det er meget behageligt i bytrafik og ved tæt trafik generelt. Bilen havde start/stop-system, læderrat og justerbart armlæn.

Vi skal også nævne parkerings-alarm, lædersæder og to usb-stik, men vi savnede en holder til mobiltelefonen eller bedre endnu – en holder/aflæggeplads med trådløs oplader.

Bilen havde tillige to-zone automatisk klimaanlæg, elektrisk styretøj, oliefyr, træk, træbund i varerum, navigation og LED lys i varerum.

Højt sikkerhedsniveau

Mercedes-Benz Vito har et højt sikkerhedsniveau – bl.a. sidevindsassistent, så man ikke mærker så meget til sidevind, linjevogter og regnsensor – samt LED lygter,

Blind Spot registrering (fanger biler i den blinde vinkel) og bakkamera (ekstra).

Desuden træthedsregistrering, udendørs temperaturmåler, kollisionsvarsel-assistent, køre-assistent, passager- og side-airbag, opvarmet sprinklersystem, LED signatur kørelys og fartpilot/begrænser.


Fakta Mercedes-Benz Vito 119 CDI Lang:
Motor: 4 cyl. turbodiesel.
Slagvolumen: 2.143 ccm.
Ydelse: 190 hk.
Moment: 440 Nm v. 1.400-2.400 omdr.
Gear: 7 trins automatgear (7G Tronic Plus).
Acc. 0-100 km/t: ca. 9,5 sek.
Forbrug WLTP snit: 13,3 km/l.
CO2 udslip: 197 g/km.
AdBlue tank: 25 liter.
Træk: Bag.
Affjedring: Uafhængig for og bag.
Bremser: Vent. skiver/skiver. ABS, ESP.
Dæk: Continental Canti Van Contact 225/55 R17c.
Totalvægt: 3.200 kg.
Lasteevne: 942 kg.
Trailervægt: Forberedt for 2,5 tons.
Varerum: 2.831 x 1.685 x 1.252 mm.
Mål sidedør: 961 x 1.252 mm.
Mål ved bagdøre: 1.391 x 1.261 mm.
Læssehøjde: 560 mm.
Varerumsmål: 6 kubikmeter.
Ballast ved test: 500 kg.
Fabriksgaranti: 2 år.
Pris ekskl. moms fra: 281.800 kr.
Pris testbil inkl. udstyr: 344.000 kr.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk