Den danske importør af Maxus, RSA Danmark, vælger nu også at sælge den store Deliver 9 varebil med dieselmotor.
Indtil nu har Maxus kun været et mærke med elektriske køretøjer – og for varebilernes vedkommende nærmest fuld pallette med den kompakte e-Deliver 3, den nyeste udgave i ”Transit Custom-klassen” e-Deliver 7 – og e-Deliver 9.
Kendt i Østen
Dieseludgaven har været solgt på fjernøstlige markeder i flere år – ud over Maxus også med navnet MG, der som Maxus indhaves af den store kinesiske SAIC koncern. Det var SAIC, som i sin tid købte det konkursramte britiske mærke LDV, som producerede modellen Maxus.
Køretøjet nu har en to-liters dieselmotor med turboladning, common rail-indsprøjtning og fire ventiler pr. cylinder. Der er en ydelse på 150 hk og et drejningsmoment på 375 Nm.
Ikke adaptiv fartpilot
Deliver 9 er udstyret med seks airbags, vejbaneassistent, bakkamera, parkeringssensorer foran og bagpå, advarsel om vognbaneskift, blindvinkelassistent og fartpilot. Der står derimod ikke noget om adaptiv fartpilot (ACC).
Derudover er Deliver 9 udstyret med standard klimaanlæg, nøglefrit adgangssystem, elektrisk betjente ruder- og spejle, sædevarme, multifunktionsrat og 10,1 tommer HD-touchskærm med Apple CarPlay.
Fra 289.000 kroner
Deliver 9 kommer som varebil og chassis. Førstnævnte er tilgængelig i en L3H2-version med en længde på 5940 mm, en bredde på 2466 mm og en højde på 2535 mm. Den har en nyttelast på 1185 kg og en varerums-volumen på 11,55 kubikmeter.
Deliver 9 chassis er 6200 mm. langt og der er en nyttelast på 1445 kg. Begge varianter af Maxus Deliver 9 kan trække en trailer på op til 2.800 kg.
Deliver 9 er klar til bestilling og har en pris på kassevogns-versionen på 289.000 kr. eksklusive moms og levering. Deliver 9 er dækket af en 3 års garanti med en grænse på 160.000 km.
Kort historie om Maxus
I 1987 gik Leyland Trucks og hollandske DAF sammen og blev til Leyland DAF. Man producerede varebilen LDV i 1994 – og valgte modelnavnet Maxus på en ny varebil. LDV gik konkurs i 2008 og blev overtaget af SAIC med produktion i Kina.
DAF blev i øvrigt overtaget af amerikanske PACCAR, som også er kendt for Kenworth og Peterbilt lastbiler.