Det er længe siden, at folk i alle aldre har stoppet op og betragtet en bil, som jeg er kommet kørende i – og tillige uopfordret er begyndt at stille spørgsmål.

Men det var tilfældet, da vi for nylig prøvede den nye elektriske Volkswagen ID.Buzz og ID.Buzz Cargo i københavnsområdet og i Sydsverige.

Da vi tog billeder i Falsterbo – endda i let regnvejr – var det svært at få arbejdsro, for alle skulle høre om den nye, elektriske bil, som designmæssigt ligger utrolig tæt på dens forbillede: Den ikoniske Volkswagen T1 varebil fra 1950.

Rugbrødet

Herhjemme blev den i folkemunde døbt ”Rugbrødet.” Tyskerne kalder den Bulli – og som minibus fik den navnet Sambabus. Den blev bygget fra 1951 – ofte i to-tonet lakering. Det fortsætter i ID.Buzz – mod merpris.

Vi prøvede både varebilen ID.Buzz Cargo og personbilen ID.Buzz – og for at kunne klare gods og eventuelt trailer er affjedringen bagtil i varebilen gjort lidt stivere end i personbilsudgaven.

Varebilen er fastere

Men mærker med tom varebil mere urolig kørsel – og ujævnheder fra underlaget mærkes tydeligt – men uden at det er graverende. Testbilen kørte da også med 21 tommer fælge – og det er ikke standard.

Testbilen havde også kaptajnsstole med armlæn, som øger komforten. Det gør det 1-trins automatgear også, som betjenes via en drejeknap. Og så er der fem usb stik i kabinen (otte i personbilen.)

Og mens vi taler om komfort – en elbil er jo støjsvag, fordi man kun hører lyde fra vinden og fra dækkene. Så man bliver ikke så træt af at køre hele dagen i en elbil. Luftmodstandskoefficienten er så lille som 0,285 Cw – og det betyder også en del for forbruget af strøm.

Tal med din ID.Buzz

Man behøver ikke at taste alting på bilens touchscreen – man kan også tale til bilen via ”Hallo ID”.

Bilen er pænt hurtig – den når 100 km/t på 10,25 sekunder, og topfarten er begrænset til 145 km/t. Forbruget ligger på 22- 20,4 kWh/100 km.

Bag rattet i ID.Buzz Cargo sidder man med strakte ben – da gulvet er helt plant. Man sidder højt, men også tæt på rattet – som i gamle dage i T1. Sædet yder god støtte, og trods sin højde som lille kassevogn sikrer de tunge batterier, at bilen ligger stabilt i sving.

Tung – men letkørt

Den er trods sine 2,5 tons meget letkørt med en præcis styring – og som elbil er den ret så hurtig med et max moment fra 0 km/t. Vi kunne også samle strøm op i en B-funktion (rekuperation).

De nye ID.BUZZ modeller kører som nævnt fremragende – og har 417 km rækkevidde med lille batteri. Med stort batteri senere når man over 600 km.

Bilen er en ørn i bytrafik med en vendediameter på 11,1 meter, som sikrer et godt arbejdsmiljø med let manøvrering i selv små gårde og smalle veje.

Også med firehjulstæk

Det hænger bl.a sammen med bilens hækmotor – som også T1 havde – samt de små udhæng for og bag samt store akselafstand. Senere kommer ID.Buzz med to elmotorer og firehjulstræk.

Varebilsudgaven kommer i øvrigt kun i en kort udgave, mens personbilen både fås med en kort og en lang akselafstand.

Læssehøjden er noget stor – fordi batteriet ligger i bunden af bilen – men under gulvet er der også et rum til opbevaring af ladekabler.

Med elektriske skydedøre

Der er tillige en klap i fronten, hvor der bl.a. er adgang til påfyldning af væsker – men der er ikke aflæggerum fortil (frunk).

For øvrigt kan man på bestilling få ID.Buzz Cargo med to skydedøre – endda elektrisk styrede. Det er kun standard i topudgaven  i personbilsudgaven.

Nyttelast kun 648 kg.

ID.Buzz Cargo er kompakt, og må kun laste 648 kg. plus 100 kg på taget – men den må trække en 1-tons trailer. Varerummet i varebilen er på 3.900 liter, og der er plads til to europaller i varerummet.

Testbilen havde også tophængslet bagdøre – men mere almindeligt i varebilerne bliver fløjdøre.

Varerummet kan fremvise 10 fastgørelseskroge og tre fastgørelses-skinner i varerummet – der er på 2.208 mm længde, 1.279 mm højde og en bredde på 1.985 mm. Afstand mellem hjulkasser er 1.230 mm.

Passer på fødderne

Man kan også få varebilen med en lille luge i adskillelsen, som øget varerums-længden med 45 cm.

En ramme foran lugen under passagersædet sikrer, at godset ikke rutsjer frem og skader passagerernes fødder.

Teknikken i bilen kendes stort set fra koncernens andre elbiler så som ID.4 – bl.a. MEB platformen og instrumenterne. De er endda blevet opdateret i ID.Buzz. Det får de andre familiemedlemmer fra VW først senere.

Op til 417 km rækkevidde

Bilen har et 77 kWh batteri og ydelsen er på 204 hk. Man kan lade med max. 170 kW på jævnstrøm (DC) eller 7,5 timer via 11 kW på vekselstrøm (AC).

På en halv time kan man hurtiglade 5-80 pct. DC. Rækkevidden er 417 km. WLTP.

Mange har rækkeviddeangst i en elbil. Med 417 km kan man ikke kun klare opgaver i byen – også i omegnen af byen og komme hjem til firmaet igen.

Fortæller om ladesteder

Men i ID.Buzz kan man indkode en rejsedestination langt væk – og ud over at fortælle ruten, fortæller navigationsanlægget også lademuligheder på vejen derhen. Og fortæller, om ladestanderne er ledige.

Man arbejder også på, at betalingen skal ske via nummerpladen efter ”Plug & Charge” princippet – uden ladebrikker. Så bliver det jo ”ganz einfach.”

En grøn bil som ID-Buzz skal jo ikke alene være elektrisk – kabinen er jo blevet til uden at bruge læder – og stoffet er delvist udviklet af plast fra havene.

Levering næste sommer

Mange har sagt, at den nye ID.Buzz Cargo fra Volkswagen måske bliver vel dyr – med en startpris på 330.000 kroner plus moms.

Hos Volkswagen Erhvervsbiler har produktchef Nicolai Løje Farganis dog allerede sagt, at prisen for ID.Buzz Cargo er i orden – dels i forhold til andre lignende biler på markedet, og dels fordi interessen og efterspørgslen er enorm blandt kunderne.

Faktisk skal kunderne have tålmodighed – for herhjemme skal de ikke forvente en levering før et godt stykke ind i 2023. Faktisk først til næste sommer.

Udvikling fra 2017

Volkswagen ID. Buzz har været længe undervejs – de første prototyper dukkede op for fem år siden – med premiere på Detroit Motorshow 2017. Cargo-udgaven kom først med i udviklingen i 2018.

Trofaste flådekunder får bilen først, og man må forvente lang leveringstid, for produktionen er begrænset.

Først i 2024-2025 er der normal produktion på fabrikken i Hannover. For så er Transporter-produktionen flyttet til Tyrkiet i forbindelse med et samarbejde med Ford. Den tyske fabrik i Hannover skal iøvrigt også bygge nye el-personbiler.

Højt sikkerhedsniveau

Senere kommer der yderligere to størrelse batterier – og som nævnt en 4×4 udgave med to batterier. Et California ”camper” udgave er også planlagt.

Vil man have ID.Buzz på hvide plader, begynder priserne ved 490.000 kroner. Leasingpriser kommer i sensommeren i år.

Sikkerhedsmæssigt skal vi fremhæve adaptiv fartpilot, aktiv nødbremse med cyklistgenkendelse, pre-crash sensor, skiltegenkendelse, linjevogter, regnsensor og bakkamera (360 grader).

10 tommer touchscreen

Bilerne er veludstyrede – bl.a. med 10-tommer touchscreen (12 tommer i personbilsudgaven), klimaanlæg, LED lys i varerummet, træbund og app-opkobling.

Bilen kan også selv parkere i alle retninger – med p-sensorer – også om hjørner. Det hedder Parc Assist og har hukommelse – det vil sige, at man kan forud kode flere parkeringssituationer – f.eks. både i firmaet og hjemme. I øvrigt er bilen altid digital og forbundet.

Car2X

På motorvejen er der bilens Travel Assist, der sørger for at holde vejbanen – og advare om biler i overhalingsbanen. Over 90 km/t kan systemet sikre automatisk baneskift – når der er klar bane.

Og med Car2X kan systemet advare om problemer længere fremme på ruten.

For erhvervslivet er ”We Connect” et værktøj for flådekunder – hvor man får hjælp til f.eks. batteriets holdbarhed med optimale temperaturer – samt selvfølgelig serviceaftaler.

”Et liv fuld af karakter”

Fra bogen ”Bulli Love” (slang for Transporter) kan vi citere, hvad forfatterne mener om Volkswagens ”rugbrød:” Den ikoniske T1 varebil og T1 Samba-bus – og som den nye ID.Buzz familie kommer tæt på:
”Bilen er en hyldest til frihed, mangfoldighed – og mod til at leve et liv fuld af karakter.

”Bilen påtvinger aldrig noget – den er en beskyttende engel, en bedste ven, et sted, som man vender tilbage til, en flugtbil – og den fineste baggrund.

”Bussen fra Hannover er en legende – den er ærlig, autentisk, original, upåvirket, politisk ukorrekt – men alligevel altid retfærdig.”

Fakta Volkswagen I.D. BUZZ Cargo:
Motor: Hækmotor/elektrisk.
Ydelse: 204 hk/150 kW
Moment: 310 Nm.
Topfart: 145 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 10,2 sek.
Batteri: 77 kWh.
Opladning: DC og AC.
Rækkevidde: 417 km.
Platform: MEB.
Gear: 1 trins aut.
Teknisk opdatering: Over the Air.
Dimensioner: 4.712 x 1.937 x 1.985 mm.
Akselafstand: 2.988 mm.
Affjedring: Uafhængig for og bag.
Varerum: 3,9 kubikmeter.
Dimensioner varerum: 2.208 x 1.732 x 1.279 mm.
Mellem hjulkasser: 1.230 mm.
Sidedørsmål: 757 x 1.162 mm.
Bagdørsmål: 1.275 x 1.096 mm.
Dæk std Cargo: 20 tommer.
Vendediameter: 11,1 m.
Akselafstand: 2.989 mm.
Trailervægt: 1 tons.
Egenvægt/totalvægt: 2.352/3.000 kg.
Nyttelast: 648 kg.
Pris ID.Buzz Van ekskl. moms: fra 330.000 kr.
Pris ID.Buzz personbil: fra 490.000 kr.

 

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk