Renault i Danmark har i den forgangne weekend indført fem års garanti på deres elektriske drevne biler.

Vi har netop prøvet den meget populære Mégane E-TECH i udstyrsudgaven Iconic til 270.000 kroner på hvide plader – prisen som van på gule plader eksklusive moms er 223.208 kroner (inklusive ombygning).

Faktisk er det en super pris i forhold til mange andre elbiler – og selv om bilen kom i 2022, så virker den fortsat moderne.

Grøn profil

Billigste Mégane koster 245.000 kroner som personbil – eller 207.208 kroner eksklusive moms som Van.
Mange virksomheder har valgt Mégane E-TECH som varebil – dels for at vise deres grønne profil, og dels for at sikre deres medarbejdere en meget komfortabel transport.

Mange elbiler må ikke køre med trailer – men vores testbil må trække 900 kg. (md bremser). Læssehøjden er 790 mm og varerummet klarer ca. 1.400 liter. Der er en stor indvendig læssehøjde på 260 mm.

Billigt i elbil

At det er billigere at holde en elbil kørende end en bil med forbrændingsmotor, har været påvist flere gane – bl.a. af FDM.

Renault har satset en del på deres ombyggede personbiler – og sælger godt af de elektriske Scénic og Mégane udgaver – til f.eks. konsulent- og servicebiler.

433 km rækkevidde

Bag rattet har man en ganske hurtig og smidig bil. Den er lav og har derfor et godt vejgreb. Man sidder godt i bilens sportssæder med trinløs indstilling af ryglænet.

Bilen er særdeles komfortabel – som en fransk bil jo skal være – og så er bilen jo ganske støjsvag, som er normal for elbiler. Så en fin rejsebil med den lange rækkevidde, som officielt er 433 km (WLTP).

Men bilens instrumenter viste i testbilen 360 km.Den lader iøvrigt med 22 kW (AC) – hvilket sikrer hurtig opladning hjemme og på gadeplan – og 130 kW (DC), som klarer en opladning på cirka en halv time.

Bilen har tre rekuperationstrin, og man kan også vælge eco i køre-mode. De andre køremodes er comfort og sport – samt en individuel indstilling. Vigtigt er også bilens varmepumpe, der sørger for besparelse på bilens batteri.

Adaptiv fartpilot

Sikkerhedsudstyret omfatter adaptiv fartpilot, aktiv nødbremse, linjevogter og skiltegenkendelse.

Vi kan desuden nævne trådløs opladning af mobiltelefon, 20 tommer alufælge, 12 tommer touchscreen, rat- og sædevarme, 2-zone klimaanlæg samt elektrisk p-bremse.

Et plus er, at der er plads til ladekablet under gulvet. Et plus er også, at man let kan frakoble biplyde, når man kommer over fartgrænserne.

Fakta Renault Mégane E-TECH Iconic:
Elmotor ydelse: 220 hk.
Moment: 300 Nm.
Batteri: Litium-ion 60 kWh.
Træk: forhjulstræk.
Gear: 1.
Opladning DC: 130 kW.
Topfart: 160 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 7,5 sek.
Rækkevidde: 433 km (WLTP).
Energiforbrug: 163 Wh/km.
Opladning AC: 11 kW 6 timer/22 kW 3 timer.
Opladning DC 10-80 pct.: 30 minutter
Varerum: Ca. 1.400 liter.
Læssehøjde: 790 mm.
Varerum: 1.415 x 1.230 x 887 mm.
Mål mellem hjulkasser: 955 mm.
Sidedør: 290 x 760 mm.
Bagdør: 1.018 x 520 mm.
Trailer: 900 kg med bremser.
Totalvægt/køreklar vægt: 2.158/1.779 kg.
Bremser: Skiver for og bag.
Dæk: Goodyear Efficient Grip 215/45 R 20.
Pris testbil hvide plader: Ca. 270.000 kr.
Mégane Van: 207.208 kr. ekskl. moms.
Pris testbil Van: 223.208 kr. ekskl. moms.

 

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk