Til næste forår lander den nye Land Rover Defender i Danmark – et stilikon, som er genfortolket til det 21. århundrede, som Land Rover selv fortæller.

Land Rover Defender er tilbage efter flere års fravær – på grund af problemer med at opfylde miljøbestemmelserne. Bilen har premiere på IAA bilmessen i Frankfurt i disse dage og er blevet modtaget md en blanding af hæder og jubel.

Nu opfylder den alle de miljøregler, som findes for biler i dag, loves der. Det er svært at bygge af afløser for en legende, men Land Rover har forsøgt at bygge en bil, der er lige så råstærk og velegnet til det vildeste off road terræn, man kan udsætte en bil for.

Byg selv din Defender

Man har altid selv kunnet bygge sin Defender – og det gælder fortsat. En langt række udstyr kan fås – fra telt på taget til specielt tøj fra tøjmærket ”Musto.”

Tilbehøret omfatter desuden mulighed for elektrisk spil med fjernbetjening, oppustelige og vandtætte markiser til mere konventionelle anhængertræk og tagbøjler.

Model 110 er kun starten på den nye modelfamilie. Den får snart følgeskab af en kompakt model 90 med kort akselafstand, ligesom et par praktiske modeller til erhvervsmæssig brug vil supplere modelserien i 2020.

Fine terrænegenskaber

Land Rovers designere genopfandt velkendte Defender-kendetegn, så de passer til det 21. århundrede og tilførte den nye 4×4-model et målbevidst lodret udtryk, ligesom den blev udstyret med specielle ”Alpine Light”-ruder i taget – samtidig med, at den sidehængslede bagklap og det udvendigt monterede reservehjul, som gør originalen så genkendelig, blev bibeholdt.

Innovative funktioner omfatter en gearstang monteret på instrumentpanelet, så der er plads til et valgfrit klapsæde foran i midten. Dette giver plads til tre sæder på tværs af fronten som i de tidlige Land Rover-modeller.

Dermed tilbyder Defender 110 op til 2.380 liter varerum i gulpladeudgaver, som ventes at udgøre en meget stor andel af Defender salget. Tidligere var langt de fleste Defender køretøjer herhjemme solgt som Van’s.

Brugervenlige funktioner omfatter praktiske kontakter og teknologiske innovationer. Det holdbare gulv med gummioverflade modstår spildt væske, og resultatet er et interiør, der er nemt at gøre rent. Et stoffoldetag i hele køretøjets længde (ekstraudstyr) giver en følelse af at køre med taget nede.

Den stiveste Land Rover nogensinde

Land Rovers nye D7x-arkitektur (x for ”x”-trem), der er fremstillet til formålet, tager udgangspunkt i en let monocoque-konstruktion (som i Formel-biler) i aluminium for at opnå den stiveste karrosseristruktur, Land Rover nogensinde har produceret.

Karrosseristrukturen er tre gange stivere end traditionelt konstruerede karrosserirammer, hvilket giver et godt grundlag for det fuldt uafhængige affjedringssystem med luft- eller konventionelle fjedre – og den understøtter også elektrificerede drivlinjer.

Den nye Defender har gennemgået mere end 62.000 test jorden rundt, inden teknologien blev godkendt.

Klarer alle terræn-udfordringer

Permanent firehjulstræk og totrins automatgear, midterdifferentiale og aktivt låsbart differentiale på bagakslen (ekstraudstyr) sikrer, at køretøjet er udstyret med al den hardware, som kræves for at klare sig fortrinligt i blødt sand i ørkenen, den iskolde tundra i Arktis og alle andre steder midtimellem.

Configurable Terrain Response præsenteres for første gang på den nye Defender, og systemet giver erfarne terrænkørere mulighed for at finindstille individuelle køretøjsindstillinger, så de passer til forholdene.

Mere uerfarne kørere kan lade systemet finde de mest passende køretøjsindstillinger til terrænet ved hjælp af den intelligente Auto-funktion.

Tag bare vandvejen

Den nye karrosseriarkitektur giver en frihøjde på 291 mm og frihøjdevinkler i verdensklasse, så model 110 har til- og frakørselsvinkler samt rampevinkler på 38-, 40- og 28 grader.

Dens maksimal vadedybde på 900 mm understøttes af et nyt Wade-program i Terrain Response 2-systemet, hvilket sikrer, at føreren kan krydse selv dybe vandløb sikkert.

I terrænet hjælper Land Rovers avancerede ClearSight Ground View-teknologi føreren med at udnytte Defenders egenskaber fuldt ud, idet systemet viser området umiddelbart foran forhjulene, som normalt er skjult af kølerhjelmen, på touchscreenen i bilen.

To benzin og to dieselmotorer

Ved præsentationen omfatter udvalget af benzinmotorer en firecylindret og en kraftfuld sekscylindret med effektiv Mild Hybrid Electric Vehicle-teknologi. Man kan også vælge mellem to firecylindrede dieselmotorer.

Den nye Defender er lige så teknologisk avanceret som den er holdbar. Den introducerer Land Rovers nye Pivi Pro-infotainmentsystem med brugervenlig touchscreen.

Modeludvalget omfatter Defender, First Edition og topmodellen Defender X, såvel som specifikationspakkerne S, SE, HSE. Med fire tilbehørspakker får man mulighed for at individualisere sit køretøj på flere måder end tilfældet er for nogen tidligere Land Rover.

Pakkeløsninger

Explorer-, Adventure-, Country- og Urban-pakkerne sætter hver især deres markante præg på Defender med et særligt udvalgt sortiment af forbedringer. Den eksklusive First Edition-model har unikke specifikationer og kan købes hele det første produktionsår.

Samlet set sikres en maksimal last på op til 900 kg, en statisk taglast på op til 300 kg, en dynamisk taglast på 168 kg, en trækevne på 3.500 kg og en vadedybde på op til 900 mm.

Siden 1948 har Land Rover fremstillet modelserier af ægte firehjulstrækkere.

Alle biler bliver elektriske

I dag udgør programmet Defender, Discovery, Discovery Sport, Range Rover, Range Rover Sport, Range Rover Velar og Range Rover Evoque.

Fra 2020 vil alle nye Jaguar og Land Rover køretøjer kunne fås helt elektriske, som Plug In hybrid og mild hybrid. Samt som i dag med benzin- og dieselmotorer.

Jaguar Land Rover ejes i dag af den indiske Tata Motors bilkoncern.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk