Salget af last- og varebiler og varebiler fører en elevatortilværelse, hvor det ganske vist falder i enkelte måneder, men som samlet ligger tæt på sidste års resultat.

Det gælder også for september måned og for tredje kvartal (juli-september). Således var der en positiv start i juli med en vækst på 5,5 procent, mens salget i august fik registreret et fald på 10,3 procent sammenlignet med samme måned sidste år.

September afsluttede dog kvartalet med en vækst på 7,3 procent. Samlet set endte varebilsalget for tredje kvartal stabilt på 5.632 enheder, hvilket svarer til præcis samme antal som i samme periode sidste år.

Dieselandel ned til 75 pct.

I tredje kvartal af 2024 er andelen af dieseldrevne varebiler faldet til 75 procent, et fald på 6,8 procentpoint.

Der blev i alt solgt 5.632 varebiler i løbet af kvartalet, hvilket er på helt samme niveau med tredje kvartal sidste år.

Flere elvarebiler

På trods af det samme antal solgte varebiler er salget år til dato stadig 15,4 procent højere end samme periode sidste år, med 21.090 indregistrerede varebiler i 2024 mod 18.276 året før.

Elvarebiler har øget deres andel med 3,7 procentpoint til 13,8 procent.

Benzin- og plug-in hybridvarebiler har også set små stigninger, mens mild hybrid varebiler har oplevet mindre tilbagegange.

Stærk afslutning

Hos Mobility Danmark – tidligere ”De danske Bilimportører” er man stort set tilfreds med det endelige resultat.

Til gengæld er man gade for, at salget af elektriske varebiler går fremad – og er steget 3,7 procentpoint i løbet af tredje kvartal 2024, hvilket viser en større interesse for de grønnere varebiler.

“Varebilsalget har haft både frem- og tilbagegang i tredje kvartal, men med en stærk afslutning i september er vi tilfredse med resultatet,” udtaler Mads Rørvig, adm. direktør i Mobility Denmark.

Holder trit

Selvom august var udfordrende, har branchen formået at holde trit med sidste års niveau.

”Samtidig ser vi en positiv udvikling i salget af eldrevne varebiler, hvilket giver os et godt udgangspunkt for resten af året,” siger Rødvig.

Fald på 35,6 pct.

Den positive udvikling af salget af grønne køretøjer går i gen blandt lastbilerne.

El-lastbilerne har oplevet en stigning og udgjorde 11,9 procent af salget i kvartalet, en stigning på 5,3 procentpoint i forhold til tredje kvartal 2023.

Salget i kvartalet gik både op og ned – f.eks. med et plus på 13,1 pct. i september – men med et fald for hele kvartalet på 35,6 pct.

Tæt på sidste års tal

Ser man på året indtil nu, er det samlede resultat dog kun to procent lavere end sidste år, hvilket viser, at året som helhed stadig er tæt på sidste års niveau.

“ Særligt positivt er det, at de nye lastbiler i højere grad kører på el. Med den nye pulje til grønne lastbiler ser vi frem til ikke kun flere lastbiler på vejene, men også flere af de grønne, som kan bidrage til en mere bæredygtig transportsektor,” siger Mads Rørvig.

87,4 pct diesel

Men styk-tallet for diesellastbiler fortsat er væsentligt højere.

I tredje kvartal udgjorde diesellastbilerne 87,4 procent af de nyregistrerede lastbiler, hvilket er et fald på 5,5 procentpoint sammenlignet med samme periode sidste år.

I alt blev der solgt 895 lastbiler i løbet af kvartalet mod 1.388 i samme periode sidste. Med i alt 3.812 solgte lastbiler i 2024 mod 3.891 i samme periode sidste år, viser markedet en stabilitet.

Bussalget forbliver positivt

Tredje kvartal af 2024 har været præget af en betydelig tilbagegang i bussalget, med et fald på 53,6 procent sammenlignet med samme periode sidste år.

I alt blev der solgt 89 busser i løbet af kvartalet, hvilket er 103 færre end sidste år. Til trods for dette tilbagefald er år til dato resultatet stadig positivt.

Der er indtil videre indregistreret 440 busser i 2024, hvilket er en stigning på 16,4 procent i forhold til de 378 busser, der blev solgt i samme periode sidste år. Bussalget har således set fremgang tidligere på året, selvom tredje kvartal har været udfordrende.

Varebilsalg september 2024:
Ford Transit Custom – 433 enheder.
Mercedes-Bens Sprinter – 215 –
Ford Transit 2 tons – 175 –
Renault Trafic – 143 –
Mercedes-Benz Vito – 138 –
Volkswagen ID.Buzz – 116 –
Volkswagen Transporter – 96 –
Renault Master – 61 –
Volkswagen Caddy – 59 –
Peugeot Expert – 57 –

Elektriske varebiler september:
Volkswagen ID.Buzz – 116 enheder
Volkswagen ID.4 Van – 50 –
Mercedes-Benz e-Vito – 29 –
Peugeot e-Expert – 23 –
Mercedes-Benz e-Citan – 18 –
Renault Kangoo Electric – 16 –
Volkswagen ID.3 Van – 16 –
Opel Vivaro-e – 14 –
Toyota Proace City Electric – 13 –
Peugeot e-Partner – 12 –

Varebilsalg år til dato 2024:
Ford Transit Custom – 2.951 enheder
Mercedes-Benz Sprinter – 1.827 –
Mercedes-Benz Vito – 1.484 –
Renault Trafic – 1.462 –
Volkswagen Transporter – 1.375 –
Ford Transit 2 tons – 921 –
Volkswagen Crafter – 755 –
Volkswagen ID.Buzz – 737 –
Renault Master – 621 –
Mercedes-Benz Citan – 617 –

Elektriske varebiler jan-sept. 2024:
Volkswagen ID. Buzz – 737 enheder
Volkswagen ID.4 Van – 225 –
Mercedes-Benz e-Citan – 215 –
Mercedes-Benz e-Vito – 134 –
Peugeot e-Expert – 109 –
Opel Vivaro-e – 86 –
Toyota Proace Electric – 86 –
Ford E Transit 2 tons – 79 –
Citröen ë-Jumpy – 62 –
Citroën ë-Berlingo – 54 –
Volkswagen ID.3 Van – 54 –

 

 

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk