En ganske almindelig slalommanøvre mellem en række kegler går fint, når man koncentrerer sig en smule – men man så anden gang bliver bedt om at skrive en SMS under turen – og sende den afsted. Så går det galt.
VOTY’s udsendte prøvede øvelsen bag rattet i en pæn stor Ford S-Max, og der røg en del kegler – ligesom der skulle bakkes et par gange. Farten var i krybetempo, men man kan bare ikke koncentrere sig om både at køre bil og sende SMS’er.
Øvelsen ar én ud af fire øvelser, hvor de andre handlede om bremse- og undvigemanøvrer samt en handling-manøvre, hvor en bil havde fået monteret særlige ”Easy Drift” plastovertræk til bagdækkene – efter sigende opfundet til den amerikanske filmindustri. Det svarer til at køre på nedslidte dæk en regnvejsdag.
Pas på lastbiler
Endelig var der en lastbil, hvor man kunne se, hvor lidt en lastbilschauffør egentlig kan se , når der skal kikkes i spejlene, når lastbilen skal manøvreres.
Kurset har også sigte på erhvervschauffører. En dyster rapport fra 2005 om ulykker md store varebiler fra Havarikommissionen har desværre fuld gyldighed – unge chauffører i varebiler er udsat for forholdsmæssigt mange ulykker både med dødelig udgang og ulykker med svært kvæstede.
”Det vil også være en god idé med et tilsvarende kursus med varebiler,” siger Jakob Alkil.
I alt fire hold er tilmeldt hver dag i de to dage, som kurset foregår – og ud over danske kørelærere og hjælpere, er det en team, der turnerer i hele Europa med ”Driving Skills for Life” kurset.
Etableret i 2003
”Ford Motor Co. etablerede kurset i USA i 2003 og det kom til Europa i 2013. Jeg så kurset i England – og dér besluttede jeg at melde Danmark til,” siger Jakob Alkil, adm. direktør i Ford Motor Co. siden 2013.
Unge bilister mellem 18- og 24 år er forholdsmæssigt involveret i flere ulykker end ældre, viser statistikkerne.
”Unge biliser, der lige har fået kørekort, har problemer med at styre bilen. Hos Ford vil vi gerne hjælpe unge til at blive sikrere bilister,” siger Lene Dahlquist, pressechef for Ford Motor Co. i Danmark.
Værre med smartphones
Nybagte bilister har altid først skullet til at lære at køre bil, når de fik deres kørekort – men i vore dage er situationen forværret efter ankomsten af smartphones – de er rene tyveknægte af opmærksomhed.
Problemet med alkohol og bilkørsel er ikke et nyt problem – så øvelserne ved Bella Center gik også ud på at iføre sig særlige uskarpe briller, som indgik i et såkaldt ”Drunk Driving Suit”, hvor man også fik små sandsække på arme og ben for at ligne effekten af at drikke alkohol – hvor man bliver tung i kroppen, ser og hører dårligt samt nedsætter motorikken. Man skulle bl.a. gå på en linje og kaste bolde efter en spand – og det gik bare slet ikke.
Kurset fortsætter i morgen med fire nye hold på P-pladsen foran Bella Centers hovedindgang.