Iveco Danmark er netop begyndt at levere de første nye Iveco Daily til danske kunder – i to udstyrsudgaver: basismodellen Forza og topmodellen Forza+.

Mere miljørigtig, mere sikker og tilmed forbundet til omverdenen – det er den nye Iveco Daily, der netop er præsenteret herhjemme.

Daily lever op til de nye Euro 6d-bestemmelser (Euro 6D/Temp normen for light udgaver og Euro VI for heavy udgaver).

Større kølergrill

Den nye varebil er let genkendelig på sin store kølergrill. Den større og kraftigere 3-liter 210 hk Euro 6-maskine med 470 Nm har nemlig betydet, at der behøves et større luftindtag, så det er derfor, at Iveco har ændret hele frontdesignet med et større kølergitter – men samtidig giver det bilen et mere råt udseende.

Den opdaterede 210 hk motor har dobbelt turbo – og momentet er her øget til 470 Nm, som giver bedre trækkraft – en fordel, hvis man kører med tungt læs og trailer. Nyt er også variabel turbogeometri på motorerne.

Med og uden læs

De øvrige motorer er de samme. Ved den danske premiere i Helsingør kørte vi i 210 hk udgaven og i 2,3 liter 160 hk udgaven samt 140 hk gasudgaven. I Italien har vi tidligere også kørt i 3-liter 180 hk udgaven. Desuden findes en 2,3 liter motor med 140 hk.

Bilerne, som vi kørte her i Nordsjælland, var dog uden læs, mens bilerne, som vi kørte i Italien – ved verdenspremieren – var fuldt lastede.

180 hk udgaven vil klare de fleste opgaver tilfredsstillende. Med last klarede den bjergene ved Torino uproblematisk. 210 hk udgaven vil være optimal for en entreprenør, der kører med høj vægt og lastet trailer. 2,3-liter motorerne er formentlig fine til de fleste danske transportopgaver.

11.000 kr. for sikkerhedspakke

Til gengæld må man bestille bilen med en Hi-Drive sikkerhedspakke til 11.000 kroner ekstra for at få det øvrige sikkerhedsudstyr, som f.eks. tæller adaptiv fartpilot, AEB nødbremsesystem samt linjevogter. AEB nødbremsesystem med City Brake Pro fungerer fra 5- til 50 km/t.

Man kan også få pladen fuld og vælge Forza+, hvor man for 25.000 kroner over basismodellen både får sikkerhedsudstyret som nævnt herover plus en masse ekstra detaljer.

”Vi tilbyder bilen med flere pakkeløsninger, som er meget billigere end hvis man bestiller de enkelte sikkerhedsdetaljer enkeltvis,” siger Finn Beck Christensen, markedschef for Business Line Light hos Iveco Nordic & Baltics A/S.

Masser af udstyr

Konkurrencen på markedet betyder, at den billigste Forza kampagne-udgave ikke har bl.a. nødbremse som standard, men at man kan få topsikkerhed til en merpris – og endda kan vælge topmodellen Forza+ med alt det udstyr, man kan forestille sig – udstyr, som Iveco ikke har kunnet tilbyde før.

LED lygter og LED kørelys hører med til standardudstyret – men vi kan også også nævne sidevindsassistent, tre-delt kofanger, air condition, 4-vejs justering af rattet, varme i forruden (hvor viskerarmen hviler), DAB radio, letgående city-styring, start/stop, komfortsæde og telematic boks. Merprisen for den nye standard-Daily er cirka 10.000 kroner i forhold til nu.

Forza+ Business Exclusive kampagne udgave giver så læderrat, fartpilot, tabletholder, kø-assistent, Hi-Drive assitent med stor skærm, elektronisk p-bremse, alufælge, navigation og bakalarm. Plus vej-asistent med proaktiv styring og automatisk fjernlys/regnsensor.

Fast Lane til chassis-biler

Den nye bil er standard e-SIM styret ”My Daily” connectivity- og infotainmentsystem, så man endda får besked fra Iveco, når der opdateres tekniske detaljer, om nødvendige reparationer, månedsrapport – og selvfølgelig kontakt mellem bilen og virksomheden.

”Sideløbende har vi kampagnen kaldet ”Fast Lane” til chassisudgaver med de samme udstyrsoptioner for de samme op mod 25.000 kroner – men med vinterdæk her i efteråret i stedet for alufælge,” siger Finn Beck Christensen.

60 pct. forventes af bestille bilen med Forza+ udstyr, men med 200 biler på vej hjem fra den italienske Suzzara fabrik, er der en del af vælge imellem. Ellers tager det 12 uger at få en bil hjem.

Let genkendelig

Mange kalder den nye Daily et stort facelift – men med de mange nye detaljer, kan man godt kalde den en ny model. Og den er jo let genkendelig.

Iveco selv kalder det den bedste Daily nogensinde – siden den første udgave så dagens lys i 1978. Der er ca. 150 modeller af den nuværende model på lager – især chassis-biler, men her kan man måske gøre en god handel.

Van of the Year i 2015 og 2018

Nu fås bilen i både el- og gasudgaver, i udgaver, der opfylder miljøkrav, der kommer i 2020 og med motorer på både 2,3- og 3-liter samt med totalvægte op til 7,2 tons.

Iveco Daily blev ”Van of the Year” I 2015 i en helt ny generation – og igen I 2018 med samme bil i ”Blue Power” udgave med flere grønne udgaver – så som RDE, som allerede opfyldte miljøkrav, som kommer i 2020. Dertil længere rækkevidde i el udgaven og gasudgaven med automatgear.

Få med manuelt gear

Markedsandelen på Daily er p.t. 15 pct., men Iveco venter en øget afsætning af den nye model.

Man vil fortsat sælge 95 pct. af Daily med Hi-Matic 8-trins automatgear – det er især de tunge 7-tons modeller med kraftudtag, der leveres med manuelt gear.

Iveco Danmark tilbyder helt specielt den nye model til en pris på 289.000 kroner for en model 35s16A8 – med 160 hk dieselmotor og Hi-Matic gear.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk