Der kører tusindvis af diesellastbiler rundt på vejene – som har masser af år tilbage, men som ikke får lov i lyset af det grønne omstilling.

Det har franske Renault Trucks nu gjort noget ved gennem en ombygning af fabrikkens mellemklasse lastbiler fra diesel til el.

Fabrikken har som den første producent i Frankrig netop fået godkendelse til kørsel på offentlig vej for en ombygget 12-ton Renault Trucks D.

Finansiel støtte

Renault Trucks gennemførte for et år siden ombygningen af den 12-ton diesel-lastbil til en batterielektrisk model i samarbejde med Novumtech med finansiel støtte fra den franske miljø- og energistyrelsesorganisation Ademe.

Det er denne ombygning, der nu har fået officiel godkendelse til offentlig trafik.

For at leve op til de gældende regulativer har ombygningen fra diesel til el krævet en række omfattende processer.

To år under vejs

Efter den mekaniske konvertering gennemførte Renault Trucks en række omfattende tests hos UTAC, en teknisk godkendelsesinstans i Paris med ISO 17025-certificering.

Efter den tekniske godkendelse blev en administrativ rapport med resultaterne af testen indsendt til miljøagenturet DREAL.

Den 21. november 2024 modtog Renault Trucks så godkendelsen. Så hele processen fra den tekniske ombygning til homologeringen tog to år.

Lufthavnene i Paris

Den ombyggede lastbil vil blive brugt til transportopgaver mellem virksomheden Extimes depoter og lufthavnene i Paris.

Med en rækkevidde på 250 km er den 12-ton el-lastbil velegnet til formålet og støtter lufthavns-sektorens indsats for at reducere CO2-udledninger.

Denne første ombyggede elektriske lastbil fungerer som et vigtigt “testcenter” for Renault Trucks, der får mulighed for at evaluere løsningens med henblik på en eventuel udvidelse.

15 pct. billigere

Anvendelsen af den elektriske Renault D-serie under reelle driftsforhold vil give Renault Trucks mulighed for at se, om lastbilen kan holde til valg af ombygning – og lever op til den økonomiske bæredygtighed.

”Lastbilen er et perfekt eksempel på den cirkulære økonomi, vi arbejder med hos Renault Trucks,” udtaler Laurent Colpier, Vice President for Used Trucks and City Logistics hos Renault Trucks.

Projektet forener miljømæssige og økonomiske fordele, da anskaffelses-omkostningerne for en ombygget elektrisk lastbil vurderes at være op til 15 pct. lavere end for en ny elektrisk model.