I 2010 introducerede Mercedes-Benz Vans deres første elektriske Vito varebil – men manglende interesse for kunderne fik fabrikken til at sætte projektet på stand by.

Nu er eVito tilbage med fuld styrke – samtidig med, at efterspørgslen på elektriske transportløsninger er stærkt stigende.

Max 150 km rækkevidde

326.000 kroner plus moms kan man erhverve bilen for (5.000 kroner mere for ekstra lang akselafstand) – men det er meget vigtigt, at man har en plan for at bruge den.

For med maksimalt 150 kilometers rækkevidde efter nyeste WLTP norm skal der ikke mange svinkeærinder til, før strømmen slipper op.

Undgå motorveje

Undgå så vidt muligt motorveje, for strømforbruget ved høj fart er stort. Under vinterlige forhold kan man nok ikke forvente så stor rækkevidde.

Med andre ord – sørg for at have en fast rute og sørg for at have en helst kraftig oplader i virksomheden.

Eller hav en kørselspolitik, så den f.eks. lader op i frokostpausen eller når der generelt er mulighed for sjatladning – f.eks. på en byggeplads.

Kikset opladning

VOTY.dk har prøvet den over en lille uge. Der var opgivet 124 km rækkevidde på bilens display, da vi hentede bilen nord for København, så vi valgte at undgå motorvejene.

Vi forsøgte også at lade den op på den sydlige del af Amager, da der var 45 km rækkevidde tilbage – men enten virkede ladestanderen ikke, eller også havde vi lavet en fejl.

Det skulle ellers være let nok, for der var kun ét kabel i bilen, som vi dels satte i en Eon ladestander ved hjælp af en Eon ladebrik – og dels i bilens stikdåse (ifølge instruktionsbogen). Bilen blev derefter låst.

Stressende tur

Men næste dag, da vi vendte tilbage, var der ikke kommet mere strøm på bilen – så vi måtte liste tilbage til udgangspunktet for testen og nåede frem med én procent strøm tilbage, selv om der jo ikke er 45 km fra Dragør til Gladsaxe.

De sidste kilometer var lidt stressende, for til sidst forsvinder opgivelsen over, hvor mange kilometer, der er tilbage på batteriet – og i stedet for står der bare batterireserve. Vi gætter vi, at vi kørte 115 km. på den strøm, der var på bilen.

Når det virker, skulle det øvrigt kun tage seks timer at lade batteriet fra 0 til 100 pct. ifølge importøren. Man kan også følge med i instrumenterne, hvor meget strøm, der er tilbage under kørslen.

Altid 100 km rækkevidde

Den elektriske drivline leverer en effekt på 114 hestekræfter og et drejningsmoment på op til 300 Nm. Batteriet på 41 kWh. Der er ingen forurening omkring bilen, og anvender man alene vindmøllestrøm er bilen helt emissionsfri.

Selv i ugunstige situationer så som streng vinter er en rækkevidde på omkring 100 kilometer stadig realistisk, hvilket langt hen ad vejen måske vil være tilstrækkeligt for mange erhvervsdrivendes daglige kørsel i byområder.

Lodret siddestilling

Generelt er den største anke i mange varebiler – også her i Vito – at man sidder ganske lodret, og det kan være trættende, når ryglænet ikke kan justeres til folk på 1,80 meter som undertegnede. Det ville være rart med en større hældning på adskillelsen.

Affjedringen er også til den hårde side, så det er f.eks. svært for en passager at skulle tage noter under en køretur.

Men ellers kører den fremragende – og er meget hurtig, hvis man har brug for det. Den er meget letkørt under alle forhold med sit automatgear. Det viste sig også ved introduktionen af bilen, hvor vi kørte med 500 kg. ballast.

Mangler større display

Instrumenteringens udformning viser, at bilen har en del år på bagen – et større display ville være at foretrække. Det kan jo fås i den nye Sprinter, men en ny Vito skulle jo også være nært forestående. Kvaliteten i Vito er dog ganske god. Den er godt skruet sammen.

Alderen ses også på sikkerhedsniveauet. Bilen har således ikke adaptiv fartpilot.

Vi skal også fremhæve god aflæggeplads over instrumentbrættet samt i dørene. Varerummet er i samme størrelse som i diesel-modeller – og der er otte fastgørelses kroge. Rummets sider og bund var desuden beklædt. Der er tillige trinbræt ved skydedøren – men ikke ved bagdørene.

Fuld størrelse på varerum

Foruden et omfattende standardudstyr fås eVito desuden med enten lang eller ekstra lang akselafstand. I den lange version måler eVito 5.140 mm og må laste op til 1.000 kg., mens den ekstralange version måler 5.370 mm og må laste op til 975 kg.

Den kompakte batteripakke er installeret i bilens bund og tager derfor ikke plads fra varerummet, som rummer enten 6- eller 6,6 kubikmeter afhængig af akselafstand.

I lighed med søstermodellen med konventionel drivline holder eVito et højt niveau i standardudstyr, der blandt andet omfatter komfortførersæde med sædevarme og lændestøtte, semiautomatisk aircondition, radio med bluetooth og akustisk bakalarm.

Serviceeftersyn med i prisen

Endelig følger også et årligt serviceeftersyn med i prisen i de første fire år af bilens liv.

Det er også muligt at lease eVito med ServiceLeasing. Her begynder priserne ved 4.495 kroner om måneden eksklusive moms i 36 måneder med 20.000 km om året og 35.000 kr. eksklusive moms i udbetaling for eVito med lang akselafstand.

Men med nærmest samme rækkevidde som i den tidligere model, er Mercedes-Benz bagud på point i forhold mange konkurrenter med mange andre el-varebiler.

EQV-teknologi er løsningen

Men fabrikken har jo præsenteret en el-udgave af luksus-minibussen V-klasse med tilnavnet EQV med en rækkevidde omkring 400 km – den ville kunne bruges som varebil ved at tage sæderne ud.

På gule plader vil man spare momsen. Denne teknik kunne jo tilbydes i en eVito.

Forskellen fra 2010-modellen af eVito (keldet E-Cell) til nu er, at fabrikken har gjort mere ud af flådestyring, infrastuktur med hensyn til opladning, connectivity (forbundne biler), eVan Ready app, udlejning af biler til spidsbelastning samt førertræning, som man kender fra lastbiler.

El-varebil på pause

Det er snart syv år siden, at det danske postvæsen anskaffede sig 50 Mercedes-Benz Vito E-Cell. Bilerne begyndte at køre på et lille geografisk område – nemlig på Bornholm. Det passede til rækkevidden på de maksimale 130 km.

Mercedes valgte kort efter at indstille produktionen af bilen, fordi man mente, at samfundet ikke var parat til elektriske køretøjer. Efterspørgslen var da endnu mere begrænset end i dag.

Flere grader rekuperation

På eVito kan man i øvrigt indstille effekten i fire faser af styrker ved optagelse af bremseenergi (rekuperationsgraden) fra kraftig til nærmest umærkeligt – til by- eller landevejskørsel.

Bilen er selvfølgelig helt lydsvag og med et maksimalt drejningsmoment fra 0 km/t ganske hurtig i acceleration. Topfarten er cirka 120 km/t.

Konceptet er det samme som dengang, men den nye eVito er forbedret på alle punkter ud for den øgede viden på området.

God økonomi i el-biler

Økonomisk kan det hænge bedre sammen at køre el-varebil end i varebiler med konventionel drivline – gennem optimal finansiering og afskrivning. En elbil har ikke så mange sliddele, og det modsvarer på længere sigt stort set det dyrere indkøb. Der er jo heller ikke afgift på en elektrisk Vito.

Hurtigladning foregår med 80 pct. opladning på 45 minutter. I stikkontakten derhjemme med 7,2 kW spænding varer det seks timer.

Teknikken er delvist udviklet af koncernens eget selskab Akkumotive. Den elektriske motor er delvist udviklet i samarbejde med ZF.

Varmepumpe standard

Til kabine-opvarmning anvendes varmepumpe – som indgår i klimaanlægget. Der er også udviklet en app, så man tænde for varmen i god tid inden starten – på varme dage kan man omvendt køle kabinen ned.

eVito har en totalvægt på 3.200 kg, og nyttelasten er op til 1.000 kg for den lange version og op til 975 kg for den ekstra lange udgave.

I drivlinen indgår elmotor, højspændingsbatteri, effektelektronik og oplader. Elmotoren trækker forhjulene og henter den nødvendige energi fra højspændingsbatteriet.

Udnyt bremseenergien

Med tre forskellige køreprogrammer og fire niveauer for udnyttelse af bremseenergien kan man optimere strømforbruget og dermed rækkevidden for eVito. Vælg mellem køreprogrammerne ”E+”, ”E” og ”C” ved hjælp af programsvælgeren i midterkonsollen – og mellem de fire rekuperationsniveauer ”D-”, ”D”, ”D+” og ”D++” med gearskiftepladerne bag rattet.

Bremseenergien er med til at genoplade batterierne, når man slipper speederen, og man skifter mellem niveauerne med et tryk på en knap. Man kan tjekke indstillingerne for køreprogram og rekuperationsniveau i multimediesystemets display.

Via et opladekabel med en type-2 kontakt overføres en ladeffekt på op til 7,4 kW (2-fase x 16 A) vekselstrøm fra strømforsyningsenheden. Et ladekabel på fire meter medfølger. Det er også muligt at vælge et kabel på otte meter som ekstraudstyr.

Sådan oplader man en Mercedes eVito

• Tilslut kablet i stikket på B-stolpen på førersiden.
• Med bilens centrallås kan man åbne og lukke for stikkoblingen.
• Opladestatus aflæses på bilens display.
• Hvis der ikke findes ladeboks eller ladestander, kan eVitos batteri også oplades via en almindelig stikkontakt og en ledning, som kan købes hos en autoriseret Mercedes-Benz forhandler.

Råd til storkunder

Med et forsyningstilbud til kunder med vognpark (mere end to eldrevne kassevogne) tilbyder Mercedes-Benz Vans sammen med en partner som Clever og Eon hele pakken – lige fra rådgivning og anlæg af p-pladser til installering af ladestandere, vedligeholdelse og support.

Vognparkskunderne kan også investere i en intelligent ladeløsning med netværk til bilerne og en kompatibel ladestation. Med denne løsning kan kunden undgå – eller som minimum reducere – spidsbelastningsperioderne og dermed spare penge.

Man vil med fordel kunne benytte sig af tjenesten ”Intelligent eOpladning” fra Mercedes PRO connect i “Biladministrationsværktøjet” på Mercedes PRO-platformen. Et system, der er begyndt i Tyskland – og som også kommer til Danmark. Her har man f.eks. samlet overblik over elbilernes ladeniveau, ligesom man kan styre og tidsprogrammere opladning og opvarmning af bilerne.

Sikkerhed ved elbilen

Drivline, højspændingsbatterier og ledninger er placeret i en beskyttende ramme. En ekstra sikringsplade beskytter desuden batterisystemet mod skader nedefra.

Registrerer sensorerne et alvorligt uheld, hvor bilens airbags f.eks. aktiveres, slår spændingen automatisk fra i eVito. Til brug for redningspersonale findes der en ”nødafbryder” under passagersædet foran, som lukker ned for strømforsyningen.

Derudover er det kun specialuddannet personale, som må arbejde med bilens højspændingssystem. Det er vigtigt at overholde – også hvis man f.eks. kommer ud for motorstop.

Fakta Mercedes-Benz eVito:
Batterikapacitet: 41 kWh.
Batteriplacering; Under varerumsgulv.
Ydelse: 114 hk.
Moment: 300 Nm.
Rækkevidde WLTP: 100-150 km. alt efter vejr, vægt og belastning.
Rækkevidde under test: ca. 115 km.
Opladning: 80 pct. på 45 min.
Opladning 0- til 100 pct.: 6 timer med 7,2 kW spænding.
Ladeeffekt: 7,4 kWh (2 faser x 16A).
Akselafstand: 5.140/5.370 mm.
Varerum Lang: 6 kubikmeter.
Lastekapacitet: 1.000 kg.
Varerum ekstra Lang: 6,6 kubikmeter.
Lastekapacitet: 975 kg.
Totalvægt: 3.200 kg.
Trailervægt: 0 kg.
Varerum: 2.831 x 1.685 x 1.352 mm.
Sidedørsmål: 961 x 1.252 mm.
Bagdørsmål: 1.391 x 1.261 mm.
Læssekant: 560 mm.
Træk: forhjulstræk.
Dæk: Continental VencoWinter 2 225/55 R 17c.
Bremser: Vent. skiver for/skiver bag. esc/ABS.
Testet med ballast: Ca. 500 kg.
Batterivægt: 1.048 kg.
Årligt serviceeftersyn: standard i fire år.
Pris: 326.000 kr. plus moms (Lang udgave)
Ekstra Lang udgave: 331.000 kr.
Leasing: 4.495 kr/md. ekskl. moms i 36 mdr./20.000 km pr. år.
Udbetaling: 35.000 kr. ekskl. moms i Lang udgave.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk