(HWASEONG, Korea)

Under en halv time på en asfalteret testbane. Det giver ikke de bedste forudsætninger for en gennemgribende test af et køretøj.

Men det var de betingelser, der var for gruppen af journalister fra Europa, der på en rejse til Korea med Kia for at prøve den første pre-produktionsmodel af den elektriske varebil PV5 Cargo.

Alle deltagere var medlemmer af ”International Van of the Year” juryen.

God finish

Vi fik dog en idé om, hvordan bilen var – for vi kørte både slalomkørsel og foretog kraftige opbremsninger på de få kilometer, vi hver især sad bag rattet.

Den elektriske varebil er ganske hurtig – og vender på kun 11 meter i diameter.

Vigtigst var at opleve, hvor godt bilen var skruet sammen. Bilen var lysløs, og der var en god finish overalt – uden antydning af vibrationer fra instrumentbrættet – og de tunge døre lukkede præcist uden at dørene føltes blikkede.

Præcis styring

Styretøjet var ganske præcist at arbejde med – og selv ved en kraftige opbremsninger, var PV5 helt stabil.

Der er tre rekuperationstrin via skifteplader bag rattet, så det er muligt at køre bilen uden at bruge bremsepedalen særlig meget.

Bilen var ikke med last – så det var stort set umuligt at bedømme køreegenskaberne tilbundsgående. Det må vente til den første test på europæisk grund i efteråret.

God kørestilling

Men man sidder godt bag rattet (af læder), der kan indstille lodret og længderetningen. Der er en 12,9 tommer touchscreen. Der er mulighed for stemmestyring. Gearvalg skel via en stilk til højre på ratstammen.

Der er en lav indstigning, ligesom læssekanten med 41,9 cm i varebilen er lav. I busudgaven er læssekanten 66 cm.

Kraftige dørhåndtag

Passagersædet kan i visse modeller slås ned i gulvet og skabe en walk through udgave til pakketransport. Tredje sæde koster ekstra.

Der er 14 liter aflæggeboks fordelt i fire rum. Vi savnede aflæggerum til A4-papir.

I Van-udgaven (Cargo) kan man dog ikke få luge mellem kabine og varerum. I den høje udgave er der 1,82 meter højde i varerummet.

Kraftige dørhåndtag

Dørhåndtagene er kraftige og betjenes med arbejdshandsker. LED lys i varerummet er standard.

Der kan vælges imellem tophængslet bagklap (kommer senere) og sidehængslede bagdøre (åbner op til 180 grader.) Der er 95 cm mellem hjulkasserne.

Der er plads til to europaller. Fronten er desuden tre-delt for billigere reparationer.

Op til 397 km rækkevidde

Opladning sker via en port midt på fronten. Batteriet er placeret mellem akslerne bag.

Der er tre batteristørrelser på 43,3, 51,5 samt 71,2 kWh. Der bruges både LFP- og de lettere NCM batterier.

Det giver WLTP-rækkevidder på hhv. 238-, 291- og 397 km. Opladning 10-80 pct. DC fra 20 minutter. 22 Kw AC 3-4 timer og 11 kW AC 4-7 timer. Forbruget er oplyst til 4,8 kWh/100 km. Varmepumpe skulle være standard.

Opbygger-portal

I Europa bliver chassismodeller vigtige – og med opbygning så som alubox er nyttelasten 605 kg.
Van udgaven fås i tre versioner: L1H1, L2H1 og L2H2.

Der oprettes en særlig portal for opbyggere, og der etableres et 24/7 europæisk Call Center.

Nyttelast mellem 5,5- og 7,9 kubikmeter. Der er mulighed for V2L, så man kan benytte el-redskaber ved f.eks. en byggeplads.

80 pct. varebiler

Der er et højt sikkerhedsudstyr – bl.a. aktiv nødbremse, linjevogter, blindvinkel-assistent og adaptiv fartpilot.

Op mod 80 pct. af PV5 modellerne bliver varebiler – de sidste 20 pct. bliver minibusser. Der er udviklet en særlig sliske til handicapbiler/taxi.

PV5 er den første af Kias PBV modeller – Platform Beyond Vehicle. Platformen kaldes e-GMP.S – en dedikeret batterielektrisk skateboard-arkitektur, der gør det muligt for fleksible karosserityper.

Projektstart 2021

Allerede i 2021 udtalte koncernens præsident Ho Sung Song, at man fremover ville have fokus på mobilitetsløsninger for forbrugere, kommuner og virksomheder – med elbiler i centrum.

Allerede dengang blev E-GPM skateboard platformen meldt ud – med lovning om syv elkøretøjer klar i 2027. Bl.a. til ”Last Mile” transport.

Ho Sung Son har også allerede sat pris på indstigningsudgaven af PV5 – på 35.000 euro inklusive moms (VAT) – og trækker vi den fra, så bliver prisen herhjemme ca. 210.000 kr.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk