Onsdag eftermiddag i denne uge afgøres, hvilke syv biler, der skal nomineres til titlen ”Årets Bil i Danmark 2026.” Der kan blive flere ved stemmelighed.
Det foregår i og omkring Jyllandsringen ved Silkeborg – og i år er der mange biler om buddet.
28 er deltagertallet kommet op på her dagen før juryen fra Danske Motorjournalister mødes for at foretage de sidste tests.
Ved Jyllandsringen
Selve kåringsarbejdet sker dels på vejene i området dels på Jyllandsringen.
Det er første gang, at der er deltagende biler, som selv undertegnede aldrig har hørt om – og de er stort set alle kinesiske.
Også erhvervskøretøjer
Det er ikke kun personbiler fra Kina, der i disse år kommer til Europa – også varebiler og lastbiler.
Senest varebilen Farizon SV (fra Geely) – importeres af Andersen Motors – og BYD (Nic Christiansen gruppen). Kinesiske SANY er stor på ellastbiler – og har også en division i bl.a. Tyskland.
Fire nye kinesiske mærker
Når det gælder den danske kåring, kan vi nævne Firefly, Laepmotor, Omoda og Zeekr som nye mærker – men så sent som i dag er kinesiske Skyworth Ker kommet på kandidatlisten. Bilen importeres af Wismo Group.
Fra Kina i øvrigt kommer også BYD, Hongqi, JAC og MG – altså sammenlagt otte kinesiske mærker.
Fra Japan kommer der tre mærker: Mazda, Suzuki og Toyota – fra Korea kommer mærkerne Hyundai, KGM og Kia – mens Europa er repræsenteret af syv mærker.
Ingen Tesla
Tesla – p.t. nummer ét i Danmark – har ikke nogen helt ny bil og deltager ikke. Den nye lavpris Tesla Y er bare en basisudgave. Så ingen branding fra USA.
En del af bilerne fra Asien bygges dog i Europa – bl.a. fra Kia og Toyota.
Men flere kinesiske mærker har meldt ud, at de vil producere biler i vores verdensdel – f.eks. BYD, som iøvrigt deltager i kåringen med Dolphin Surf og Sealion 7.
I familie med Volvo
Ser man på nogle af mærkerne, er de søstermodeller til kendte europæiske mærker.
Det gælder f.eks. Zeekr, som er i familie med Volvo i den store Geely koncern.
Firefly er et minibilmærke, som er en del af et andet kinesisk mærke – Nio, som dog ikke har nyheder med i år.
Tre gamle familienavne
Det er hæderkronede navne blandt bilimportører, der bl.a. står bag salget af de kinesiske mærker i kåringen.
Vi skal her nævne Nic Christiansen gruppen, der importerer BYD og Omoda, mens Wismo Group (tidligere K. W. Bruun) importerer Skyworth Ker, Hongqi og Leapmotor – og Nellemann gruppen importerer MG (som nok var det første kinesiske mærke i Danmark.). RSA Danmark – kendt for Maxus – står bag JAC.
Andre mærker
De har selvfølgelig en del andre mærker i deres portefølje – som er i kåringen. Nic. Christiansen gruppen f.eks. Hyundai – og Wismo Group f.eks. Fiat, Citroën og Opel (produceres af den store Stellantis koncern.)
Nellemann har også koreanske Kia på programmet – og RSA har også det koreanske mærke KGM.
Stor fokus
Der er dog også stor fokus på de europæisk byggede biler – ikke mindst den nye elektriske Mercedes CLA og de franske nostalgi-modeller Renault 4 og 5 – samt søstermodellen fra Nissan – den elektriske Micra.
Mens vi taler nostalgi kan vi også nævne den nye Fiat Grande Panda, som deler en del teknik fra f.eks. kåringens Citroën ë-C3 Aircross og Opel Frontera.
De dyreste
De største og dyreste deltagere i kåringen er nok Audi A6 og A6 e-tron – samt Hyundais rumskib Ioniq 9.
Hvis man vi have en klassisk bil uden for meget elektrisk teknik, kan man vælge Dacia Bigster.
Vi kan også pege på biler som Mazda 6e og Suzuki eVitara – fabrikkernes første forsøg med elbiler- hvor eVitara er søstermodel til Toyota Urban Cruiser.Helt specielt har Suzuki valgt seks års fanbriksgaranti på deres eVitara. Toyota har dog 10 års service-aktiveret garanti.
Fabriksbygget varebil
Flere af bilerne, der deltager i kåringen, vil også kunne fås som Van. Renault 4 kommer snart i en fabriksbygget varebil.
Som ombygget herhjemme kan man måske forvente biler som KGM Musso, Nissan Leaf, Toyota Urban Cruiser og C-HR+, Dacia Bigster, MG s5 EV, Citroën ë-C3 Aircross, Fiat Grande Panda og Opel Grandland.
Nominerede på elbilmesse
Vinderen af den danske ”Årets Bil 2026 titel” offentliggøres først i november måned. Men de syv nominerede biler til titlen kan fra fredag ses på Messecenter Hernings store elbilmesse.
VOTY.dk deltager i kåringsarbejdet i næste uge – og vil rapportere om de nominerede biler.
–
De 27 kandidater til Årets Bil i Danmark 2026:
Audi A6/A6 e-tron.
BYD Dolphin Surf.
BYD Sealion 7.
Citroën ë-C3 Aircross.
Dacia Bigster.
Fiat Grande Panda.
Firefly.
Hongqui EHS7.
Hyundai Ioniq 9.
JAC E30X.
Kia EV4.
Leapmotor B10.
Mazda 6e.
Mercedes-Benz CLA.
MG S5 EV.
KGM Musso EV.
Nissan Leaf.
Omoda 5 EV.
Opel Frontera.
Opel Grandland.
Renault 4.
Renault 5/Nissan Micra (søstermodeller.)
Skyworth Ker.
Suzuki eVitara/Toyota Urban Cruiser (søstermodeller.)
Toyota C-HR+.
Zeekr X.
Zeekr 001.
Zeekr 7X.



