Toyota har gennem årtier vist vejen, når man skulle bygge en firehjulstrækker ud over det sædvanlige.

Land Cruiser har et ikonisk omdømme, når det handler om at gebærde sig i ufremkommeligt terræn.

Den nyeste af slagsen er model light – kaldet 250 – som er nummeret under den store model 300, som man ser blive brugt til nødberedskab i krigszoner såvel som til safari.

Interessant som Van

VOTY.dk var for nylig på Island, og her er den nye Land Cruiser 250 allerede bestseller. Der er ikke langt imellem, man møder den robuste slider – men her er den også i sit rette element.

Herhjemme betyder alene prisen på fra halvanden million kroner på hvide plader, at salget er begrænset.

Men så kan man jo forestille sig, at bilen – i lighed med konkurrenten fra Land-Rover – kan få en fremtid som Van – ligesom det var tilfældet tidligere. Så kan prisen eksklusive moms også komme under en million kroner.

Miljøregler spænder ben

Vi har prøvet den kendte terrænbil i en særlig ”First Edition” udgave med ekstra meget udstyr – til et par hundrede tusinde kroner ekstra – men bilen er faktisk udsolgt i år, da udbuddet er begrænset.

Det skyldes bl.a., at EU’s miljøregler spænder ben for den japansk byggede off-roader, for den går ikke langt på literen.

Man kan dog vælge imellem flere køremodes – eco, sport og normal.

Luksus ikke i centrum

At den er en arbejdshest kan ses af indretningen – f.eks. med det noget hårde og lodrette bagsæde – hvor der dog på første række både er velformede og komfortable el-drevne sæder med ventilation – og elektrisk justerbar rat.

Indstigningen er samtidig høj og besværlig- om end det hjælper lidt med bilens trinbrædder.

Men ellers er kabinen ikke speciel luksuspræget – med digital instrumentering med stor 12,3 tommer touchscreen – for det er først og fremmest en hard core arbejdsbil.

Højt sikkerhedsniveau

Der er dog blevet plads til sorte alu fælge (18 tommer i testbilen).

Sikkerhedsmæssigt skal vi nævne adaptiv fartpilot, automatisk nødbremse, skiltegenkendelse, blindvinkel-assistent, LED forlygter, regnsensor, p-sensorer for og bag, Hill start assist og otte airbags.

Flest med trailer

Helt støjsvag er den nye 4-cylindrede 2,8 liters dieselmotor ikke – modsat den V6 diesel, som sælges til den store 300-model, der er populær udenfor det europæiske fællesskab.

Men den trækker godt – og det ses jo på drejningsmomentet på hele 500 Nm ved 1.600 omdrejninger.

De fleste forbrugere i denne verden vælger Land Cruiser for at trække en hestetrailer, en båd eller for erhvervslivet en maskintrailer. Og den nye Land Cruiser kan trække afsted med 3,5 tons på krogen, som er et must for eksempelvis en entreprenør.

Chassisramme

Land Cruiser er tro mod sit ophav for over 70 år siden med chassisramme, som er med til at give bilen sine gode off road egenskaber, men i den nye udgave har man også sikret gode egenskaber på landevejen, hvor den oftest befinder sig herhjemme.

I nyeste udgave er det også blevet til en ny otte-trins automatgearkasse, som fungerer godt – og skifter blødt.

Der er tillige en kraftig gearvælger – og ekstra gearvælger for valg af funktionerne 4H og 4L (reduktionsgear).

Avanceret

Når underlaget bliver løst, kan man få glæde af den avancerede 4×4-konstruktion, der bl.a. tæller mekanisk spær af kardanaksel samt for- og bagaksel, ligesom man kan frakoble krængningsstabilisatoren foran – som betyder øget hjulvandring og bedre off road egenskaber.

Der kan også vælges såvel vadefunktion til kørsel igennem vandløb samt en krybefunktion, når et vanskeligt terræn skal gennemkøres.

Der er også et kamera under vognen, så man på bilens skærm kan følge med i bilens fremfærd, så man i terrænet kan styre udenom store sten og rødder. Der er også 360 graders kamera, og bilen har for øvrigt fire fartgreb – bl.a. i a-stolpen.

Hårdt affjedret

På landevejen krænger den noget i sving – og man skal vænne sig til den hårde affjedring.

Vi vil så fremhæve handskerumslås som en vigtig detalje i en Van. Dertil trådløs mobiloplader. På luksussiden er der køl i midterboksen, varme i rattet og tre-zone klimaanlæg.

Der er masser af plads til oppakningen – og tillige små rum under gulvet bagest samt en 12 volt stik allerbagest under sideruden. Der er også god aflæggeplads i kabinen.

Et plus er, at bagruden kan åbnes separat, så man kan smide sine snavsede støvler ind uden at åbne bagklappen. Læssehøjden målte vi til 85 cm.

Fakta Toyota Land Cruiser 250:
Motor: 4 cyl. turbodiesel.
Slagvolumen: 2.755 ccm.
Ydelse: 205 hk v. 3.000 omdr.
Moment: 500 Nm v. 1.600 omdr.
Gear: 8 trins aut.
Topfart: 175 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 12,7 sek.
Forbrug WLTP: 9,4 km/l.
CO2 udslip: 278 g/km.
Akselafstand: 2.850 mm.
Køreklar vægt: 2.509 kg.
Totalvægt: 3,1 tons.
Nyttelast: 810 kg.
Trailervægt m. bremser: 3.500 kg.
Dæk: Dunlop AT23 Grand Trek M+S 265/70 R 18.
Til- og frakørselsvinkler: 32/17 grader.
Frihøjde: 215 mm.
Varerum: ca. 1.300 liter.
Fabriksgaranti: 3 år/100.000 km.
Relax-garanti: 10 år/185.000 km.
Pris testbil hvide plader: Ca. 1,7 mio. kr.
Pris Land Cruiser 250 fra: 1,5 mio. kr.
Van fra ca.: 950.000 kr.