Den første kinesiske el-bil på det danske marked, MG ZS, kører præcist så langt på en opladning, som fabrikken lover – og endda et par kilometer længere, nemlig 270 kilometer.

Det viser en test, som VOTY.dk har gennemført over flere dage.

Den havde kørt 3.442 km, da vi hentede den fuldt ladet hos MG forhandleren i Valby i København – og da der var 98 km tilbage på forbrugsmåleren – efter 172 km kørsel – satte vi den i en e.on 11 kW-lader. Til gengæld viste diplayet, at vi kun kunne 136 km. efter den nye opladning.

Rækkevidde 263 km.

Batteriet er på 44 kWh – men giver altså kun en rækkevidde på 263 km (WLTP-mål). Med hjemmelader tager det 7,5 timer at lade op – med hurtigleder får man 80 pct. opladning på 40 minutter. Bilen yder 136 hk.

Bilen kørte vi første gang i maj – og nu som dengang føler vi også hjemme i bilen. Vi kørte i luksusudgaven, som er udstyret med kunstlæder betrukne sæder – og det virker fortsat klæbende i sommervarmen.

Støtten i sædet kunne også være bedre til længere ture, men førersædet indstilles elektrisk, så man kan finindstille under turen. Rattet er noget følsomt at arbejde med, men i bytrafik er bilen behagelig at køre i. Ujævnheder i vejen slår dog ret kraftigt igennem.

Helt lydløs – uden hylelyde

Man kører i en helt lydløs bil – der heller ikke siger de specielle elektriske hylelyde, som flere andre elbiler.

Bilen bremses automatisk, når man stopper ved f.eks. et stoplys, og så binder bremsen noget, når man skal i gang igen – det irriterer dog mere, når man skal bakke. For den kommer i gang med et sæt.

Man sidder højt i den SUV formede bil og har et godt greb i læderrattet. Bilen har en stor touchscreen med navigation, som dog skal indstilles igen, når bilen har været slukket.

Kan køres på speederen alene

Der er bl.a. tre indstillinger til at opsamle strøm – på den kraftigste måde kan man næsten undgå at bruge bremsepedalen.

Og så er den jo kvik fordi der er max moment (353 Nm) fra 0 km/t som på alle elbiler.

Topfart er 140 km/t og man når 100 km/t på 8,2 sekunder. Man når 60 km/t på 3,1 sekunder. Især i mellem-accelerationer virker den hurtig.

Top-sikkerhed

Samlekvaliteten virker god, men der er meget sort plast – selv om den luksusprægede topmodel ”Luxury”, som vi kørte i også har panorama vippe/skyde glassoltag, 17 tommer alufælge og bakkamera.

Men får tillige adaptiv fartpilot, nødbremse, linjevogter, skiltegenkendelse, hill start assist, blind vinkel assistent, LED kørelys, nøglefri betjening, klimaanlæg, p-sensor, 8 tommer touchscreen med navigation, elektronisk håndbremse, Apple Car Play, tre USB stik, DAB+ radio og 16 tommer alufælge.

MG’en fås fra 220.000 kroner i basisudgaven. Topudgaven, som bi senest har kørt i, koster ca. 29.000 kroner mere. Der er p.t. ingen afgifter på elbiler under 400.000 kroner.

Fem års fabriksgaranti

Vi har allerede set den første MG som taxi i København, men ifølge en forhandler (af et andet mærke end MG) er det svært at få taxi-tilladelser i København, hvis man ikke har en elbil.

Bilens pris er uden ladekabler – fordi man regner man, at folk med en større elbil a la Tesla vil købe den som bil nummer to. Prisen for ladekabler er 1.500 kroner.

Det kan også være en bil for firmaer, der har flere elbiler kørende – og evt. kommuner. Privatleasing er også en mulighed. Dertil en speciel forsikring på 3.295 kr. pr. år med fri km. Der er fem års fabriksgaranti eller 150.000 km pr år. Garanti på drivlinens batteri er otte år.

Bestil den på nettet

Man kan gå ind på firmaets hjemmeside og bestille bilen. Der er nemlig kun fire udsalgssteder – i Odense, Roskilde, København og Aarhus – hvor man kan prøve bilen, men også få hjælp til en bestilling.

Fra man har lagt sit køb i ”kurven” på nettet, går der en uge, før man kan få den. Der er et stort fælleseuropæisk lager i Holland, der distribuerer til hele Europa.

Da KIA begyndte i Danmark, var det til meget lave priser – men man skulle selv helte bilen på hovedkontoret i Fredericia. Så Nellemann gruppen kender til det med at introducere til lave priser.

Lang historie

Der er tale om et bilmærke, der vækker minder – for MG blev som sportsvogn (f.eks. MG B) og senere sportssedan (f.eks. Montego) solgt herhjemme fra 1929 til 1989 af samme firma, som nu begynder importen af den nye elbil, nemlig Nellemann koncernen, der i dag også importerer Kia, Isuzu og Aston Martin.

Faktisk har Nellemann gruppen forhandlet med den kinesiske fabrik siden 2014. Og man har bl.a. haft en bil stående, som er testet og nærmest skilt ad – for at man kunne være sikre på, at bil og kvalitet var ok. I øvrigt har bilen opnået fem stjerne i EuroNCAP crashtest.

MG er oprindeligt navnet på en engelsk bilfabrik (Morris Garages), der fra begyndelsen tilbød sportsvogne til folket til rimelige priser – i dag er det så elbiler til folket, for priserne er lave.

Syv mio. biler om året

Men MG gik konkurs i 2005, men fabrik og navn blev købt af den kinesiske kæmpe-koncern SAIC (Shanghai Automotive Industry Corporation). Fabrikken bygger over syv mio. biler om året – og bygger biler, varebiler og lastbiler i samarbejde med GM, VW, Iveco og Volvo Trucks.

MG ZS har i en årrække været solgt med konventionelle forbrændingsmotorer, men SAIC vil fra nu af kun eksportere den til i hvert fald EU som elbil. Om England efter Brexit fortsat skal sælge den som benzindrevet, vides ikke.

Batterier ligger i bunden

Nellemann gruppen vil ikke tale om eventuelle varebilsudgaver af ZS modellen, men den holder målene til at klare reglerne – selv om man kun sparer momsen ved at vælge gulpladeudgave i stedet for hvidpladeudgave.

For pladsen bagi er rigelig – med et varerum, der vil være cirka 1.200 liter plus ekstra plads under gulvet. Læssehøjden er 760 mm og indvendig læssehøjde er 220 mm. Batterierne er flade og ligger i bunden af bilen – og tager ikke plads op.

Vi savnede handskerumslås – men der er midterboks og aflæggeplads i flere etager. Der er flaskeholdere i dørene. Bilen må ikke trække en trailer.

Fakta MG ZS EV Luxury:
Motor: Elektrisk.
Ydelse: 136 hk.
Moment: 353 Nm (fra 0 km/t).
Træk: forhjulstræk.
Gearkasse: Aut.
Acceleration 0-100 km/t: 8,2 sek.
Topfart: 140 km/t.
Kapacitet: 44,5 kWt.
Rækkevidde: 263 km.
Forbrug (WLTP): 186 Wt/km.
Ladetid vekselstrøm (AC): 7,5 time.
Ladetid jævnstrøm (DC): 40 min (80 pct).
Egenvægt/totalvægt: 1.532/1.966 kg.
Trailervægt: 0 kg.
Læssehøjde: 760 mm (udvendigt) og 220 mm indvendigt.
Dæk: Michelin Energy 215/50 R17.
Garanti: 5 år/150.000 km.
Garanti batteri: 8 år.
Serviceinterval: 12 mdr/24.000 km.
Pris Luxery udgave/hvide plader: 249.079 kr.
Van pris ekskl. moms: Ca. 200.000 kr.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk