Næste vinter skal vi lære at køre med vinterdæk/helårsdæk herhjemme, men i vores nabolande har der været krav om vinterdæk i mange år.

Tilmed er reglerne blevet skærpet i Tyskland, som nu kræver snefnug-mærkede vinterdæk – som kendes ved tre bjergtoppe og snefnug.

”De nye dækregler i Tyskland kommer bag på mange danskere, der kører sydpå – bl.a. på skiferie, fortæller Christian Jensen,” tekniker hos Bridgestone.

Forretningsrejser

Men det gælder jo også de mange, der kører på forretningsrejser sydpå – både med personbiler og i varebiler.

”Mange er heldigvis opmærksomme på at skifte til vinterdæk, før turen går sydpå. Men med de nye regler i Tyskland risikerer man at køre afsted i god tro på dæk, som efter tysk lovgivning ikke er lovlige til vinterføre,” siger Christian Jensen.

I Danmark er der indtil videre jo intet krav om brug af vinterdæk. Men går turen sydpå, skal der være snefnugmærkede helårs- eller vinterdæk på bilen, når der køres i vinterføre.

Vinterføre

Vinterføre defineres som sne, slud, sjap eller is, forklarer Christian Jensen og tilføjer, at samme regler også gør sig gældende i Sverige.

Brug vinterdæk til vinterkørsel lyder opfordringen.

Selv om turen ikke går til hverken Tyskland eller Sverige, råder Christian Jensen på det kraftigste til brug af vinterdæk til vinterkørsel.

Klarer sig bedre

”Vinterdæk klarer sig markant bedre i sne og på is og på våde veje, på grund af deres kombination af særlige slidbanemønstre, større mønsterdybde og en gummiblanding, som forbliver blød ved lave temperaturer,” siger dækeksperten.

Og det gør en kæmpe forskel for bremselængde og manøvredygtighed.

Danmark er undtagelsen

Ud over sikkerhedsspørgsmålet, så er det kun Danmark, der tillader bilisterne at køre med sommerdæk i vintervejr.

Tyskland, Østrig, Sverige og Norge forlanger vinterdæk, og i Schweiz, Frankrig og Italien kan de være påbudt i snevejr, eller når der er skiltet med det.

Minimum 4 mm på vinterdæk

Man skal også være opmærksom på, om dækkene er ved at være slidte – det går også ud over bremseevnen.

I Danmark kan man i følge loven nøjes med en mønsterdybde på 1,6 mm, men Christian Jensen anbefaler en mønsterdybde på minimum 4 mm på vinterdæk. I nogle lande, f.eks. Sverige, er der krav om en mønsterdybde på minimum 3 mm.

”Få også lige tjekket dæktrykket. Når det er koldt, skal det være højere end normalt, fordi trykket falder ved lave temperaturer. Det er både mere sikkert og sparer brændstof eller energi på turen,” siger Christian Jensen.

Rådet for større Dæksikkerhed har i øvrigt en oversigt over vinterdækregler på daeksikkerhed.dk/vinterdkregler.

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk