I februar i år blev der solgt 13 procent færre varebiler end i fjor – eller i alt 1.865 enheder.

Hos Mobility Denmark peger man på, at der var én dag mere at handle på i fjor på grund af skudår, som nok ikke forklarer hele udviklingen.

Til gengæld udgør elvarebilerne 21,9 pct. af de samlede indregistreringer i år – det er en stigning på 11,7 pct., idet elvarebilerne udgjorde 10,7 procent af de nye varebiler i fjor.

Dominans svækket

Samtidig er dieselvarebilernes dominans svækket, da deres andel er faldet med 13,2 procentpoint sammenlignet med februar sidste år.

“El-varebilerne udgør en stadig større del af markedet, og det er positivt at se, at andelen stiger. I februar var det mere end hver femte nye varebil, der kørte på el, hvilket er en positiv udvikling. Vi glæder os til at følge den videre udvikling,” siger Mads Rørvig, adm. direktør i Mobility Denmark.

10,9 pct. el-lastbiler

I februar 2025 blev der indregistreret 386 lastbiler, hvilket er 23 færre end i februar 2024, hvor der kom 409 nye lastbiler på vejene, svarende til et fald på 5,6 procent.

Diesel-lastbilerne tegner sig stadig for langt størstedelen af markedet, men el-lastbiler udgjorde 10,9 procent af de nyregistrerede lastbiler i februar, hvilket er en stigning fra sidste år. Det svarer til 42 enheder. Det er en stigning fra 29 el-lastbiler i februar 2024.

Samtidig blev der indregistreret 7 gasdrevne lastbiler. Diesel-lastbilernes andel faldt fra 92,9 procent til 87,3 procent.

Kræver infrastruktur

Samlet set er der i årets første to måneder registreret 830 lastbiler, en beskeden fremgang på én procent i forhold til samme periode sidste år.

Lastbilsalget har holdt et stabilt niveau i begyndelsen af 2025, og det er positivt at se en voksende andel af el-lastbiler, melder Mobility Denmark.

”Selvom diesel stadig dominerer markedet, viser udviklingen, at flere aktører begynder at vælge elektriske alternativer. Hvis omstillingen for alvor skal accelereres, kræver det dog fortsat klare incitamenter og investeringer i den nødvendige infrastruktur,” siger Mads Rørvig.

Flere busser

I februar 2025 blev der indregistreret 29 nye busser i Danmark, hvilket er en mindre stigning på 11,5 procent i forhold til februar sidste år, hvor der blev registreret 26 busser.

Samlet set er der i årets første to måneder solgt 80 busser, hvilket er 22,3 procent færre end i samme periode sidste år.

Bussalget svinger ofte fra måned til måned, da markedet er præget af større enkeltordrer og færre samlede registreringer sammenlignet med andre køretøjskategorier.

Salget af varebiler februar 2025:
Ford Transit Custom 308 enheder.
Volkswagen ID.Buzz Cargo 181 –
Mercedes-Benz Vito 143 –
Renault Trafic 143 –
Mercedes-Benz Sprinter 137 –
Volkswagen Crafter 78 –
Toyota Proace 71 –
MAN TGE 66 –
Renault Master 59 –
Mercedes-Benz Citan 50 –

Salget af varebiler januar og februar 2025:
Ford Transit Custom 674 enheder.
Volkswagen ID.Buzz 317 –
Mercedes-Benz Vito 259 –
Mercedes-Benz Sprinter 204 –
Renault Trafic 198 –
Volkswagen Crafter 160 –
Renault Master 149 –
Toyota Proace 123 –
MAN TGE 117 –
Mercedes-Benz Citan 104 –

Elvarebiler i februar 2025:
Volkswagen ID.Buzz Cargo 181 enheder.
Toyota Proace Electric 31 –
Renault Master E-TECH 26 –
Ford E Transit Custom 23 –
Mercedes-Benz e-Citan 19 –
Ford Explorer Van 18 –
Volkswagen ID.4 Van 16 –
Renault Kangoo E-TECH 10 –
Renault Scénic Van 10 –
Mercedes-Benz e-Vito 9 –
Peugeot e-Expert 9 –

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk