Nu har danskere været vant til, at kinesiske biler er elektriske – men der er faktisk et par mærker fra Kina, der også tilbydes med forbrændingsmotorer.

Begge mærker kommer i øvrigt fra samme mega-producent – SAIC.

Det gælder dels varebilen Maxus, som nu tilbyder deres varebil Deliver 9 i en dieseludgave foruden den kendte eludgave, og dels MG, som tilbyder et par modeller med benzinmotor.

Yaris-konkurrent

Nemlig den større MG HS plug-in hybrid model og den lille MG3, som både fås i en benzin-hybrid og en ren benzinudgave.

Vi har netop prøvet topmodellen i MG3+ Hybrid Luxery, som til en pris på 250.000 kr. på hvide plader er en konkurrent til Toyotas lidt dyrere Yaris.

Der er tre MG3 udgaver – med samme teknik, standard, Comfort og Luxery – med kun 10.000 kr. forskel på de to store – mens basisudgaven kun koster 215.000 kr. Luxery har mest sikkerhedsudstyr og mere komfort.

Ideel som Van

Ser vi på gulplademodeller, så er Yaris Van en af bestsellerne herhjemme, men MG3 vil som Van kunne gøre den lille franskbyggede Yaris rangen stridig, da Van fra-prisen med 135.000 kr. ligger et par tusind over MG’en – som dog ikke har meldt officielle priser ud.

En MG3 Van vil som Yaris Van være god til alt fra service- til pizzabil – med MG3’s varerum på lige under 1.000 liter.

Trailervægten er dog minimal med 500 kg i MG3 – og dens indvendige læssekant er på hele 18 cm. Bagklappen er desuden manuelt betjent, og der er ikke handskerumslås.

Støjsvag teknik

Den store fordel ved MG3 er den kraftige, 4-cylindrede motor på 1,5 liter, der er mere støjsvag end sin japanske pendant – især ved høje omdrejninger.

Der er samlet 194 hk og et moment på 250 Nm.

Batteriet på hele 330 volt yder 1.8 kWh. Det er med til at samle strøm op ved f.eks. opbremsning – og give den gode acceleration. Dertil elmotor er på 100 kW/136 hk.  Man kan opnå en kørsel på el alene på 11 km.

Rekuperation

Vi skal også nævne bilens tre trins rekuperation til at spare på dråberne – som sjældent ses i en hybridbil.

Det indstilles lidt besværligt via undermenuer i skærmen. Andre dele af indstillingerne sker også via skærmen – f.eks. sædevarme, ventilation og radio.

Otte sekunder til 100 km/t

Dog hører men, som er typisk i hybridbiler, hybrid-teknikken arbejde, men det er prisen for den bedre økonomi – som ses i forbruget på 22,7 km/l.

Systemet i hybridteknikken er vellykket, og man opnår bl.a. en acceleration til 100 km/t på otte sekunder og en topfart på 170 km/t.

På hovedskærmen foran chaufføren kan man ad to trin frakoble advarslen for hastighedsoverskridelser – en advarsel, som EU kræver monteret i biler. Der skal dog bladres en del for at finde rundt på skærmbillederne.

Avanceret gearkasse

Bilen har også en avanceret 3-trins automat-gearkasse, som skifter ganske blødt. På midterkonsollen sidder en drejeknap, hvor man indstiller gearvalget.

I kabinen er sæderne velformede, men ret bløde – i testbilen af stof med læderkanter. Og med varme. Der er desuden læderrat med varme, men rattet kan kun indstilles i én retning.

Højt sikkerhedsniveau

Sikkerhedsmæssigt kan vi fremhæve adaptiv fartpilot, blindvinkel-advarsel, nødbremse, regnsensor, advarsel for tværgående trafik bag (ved bakning), LED forlygter, eljusterbare sidespejle og 360 graders bird view kamera.

Udstyrsmæssigt skal vi tillige nævne elektrisk p-bremse, nøglefri start, el-justerbare sidespejle, midterboks, digital instrumentering med 10 tommer touchscreen og alufælge.

Et ekstra plus er den syv års fabriksgaranti – eller 100.000 km.

Teknik MG3+ Hybrid Luxery:
Motor: 4 cyl. benzin-hybrid.
Slagvolumen: 1.5 liter.
Batteri: 350 V – 1,8 kWh.
Ydelse elmotor: 136 hk.
Samlet ydelse: 194 hk v. 3.400 omdr.
Moment: 128 Nm v. 4.500 omdr.
Moment samlet: 250 Nm v. 3.400 omdr.
Forbrug WLTP: 22,7 km/l.
CO2 udslip: 100 g/km.
Topfart: 170 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 8 sek.
Træk: Forhjulstræk.
Gear: 3 trin. aut.
Varerum: Ca. 1.000 liter.
Læssehøjde: 750/180 mm.
Egenvægt/totalvægt: 1.277/1.766 kg.
Køreklar vægt: 1.383 kg.
Trailervægt m. bremser: 500 kg.
Akselafstand: 2.570 mm.
Dæk: Bridgestone Blizzak LM005 195/55 R16.
Pris testbil hvide plader: 250.000 kr.
Pris MG3 hvide plader fra: 215.000 kr.
Van-priser: Fra ca. 130.000- til 160.000 kr.

 

 

 

 

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk