Det meste elektronik, som vi arbejder med til daglig, er produceret i Kina – man kan bare se på sin mobiltelefon – så derfor er den ingen grund til at vrænge på næsen over, at den første elektriske varebil nu introduceres i Danmark.

Det drejer sig om Maxus EV80. Det er én af verdens største bilkoncerner, der står bag den – nemlig SAIC, der i forvejen bygger biler i Kina sammen med mange europæiske bilproducenter så som General Motors, og Volkswagen. SAIC står for Shanghai Automotive Industry Corporation.

Bilen importeres af RSA Danmark, der er datterselskab af den norske RSA-organisation – og dansk landechef er Steffen Vilstrup, som bl.a. har en fortid fra Fiat Danmark.

Maxus har succes i Norden

Maxus EV80 oplever allerede en pæn succes i bl.a. Norge og Sverige.

”Vores planer er at vi skal sælge så mange biler som muligt – det er meget svært at sætte tal på her og nu, fordi vores biler først begynder at komme hjem fra august og frem,” siger Steffen Vilstrup.

Nye modeller lige om lidt

Efter sommerferien kommer e-Deliver3 – på størrelse med andre 1 tons kassevogne som Ford Transit Custom og Renault Trafic. På vej er også SUV-personbilen Euniq.

”Det er de første ”nye” biler som kommer- og så må vi se, hvad fremtiden ellers byder på af modeller. Kundesegmentet på varebilerne er kommuner og “grønne” virksomheder. Personbiler er hr. og fru Danmark – og vi påtænker ligeledes at fremvise Euniq til taxi selskaber. I forhold til hvor mange der har bestilt biler, så lad mig bare sige at vi er meget positive,” siger Steffen Vilstrup.

200 km rækkevidde i norsk test

Den store styrke for bilerne er den store rækkevidde – for elbiler – med 200 kilometer, som er opnået i en test i Norge, foretaget af fagbladet Moderne Transport. Til trods for, at NEDC forbruget er opgivet til 182 km – og det er ellers et tal, der er mere optimistisk end de nyeste WLTP tal.

Dertil kommer en pris, der med fra 380.000 kroner ligger noget under de nærmeste konkurrenter.

Én af de første danske forhandlere er firmaet Manniche i Glostrup, der også sælger Fiat og Hyundai. Her ser man også meget optimistisk på fremtiden, når det gælder Maxus. Man har allerede fået mange henvendelser fra interesserede kunder. Det var også hos Manniche, vi fik lov til at låne firmaets Maxus-demobil til en kort test.

Fra England til Kina

Bilen er jo udviklet for en del år siden af engelske LDV, som desværre gik konkurs. Men firmaet endte i Kina – og lever nu i bedste velgående med storstilet salg i Fjernøsten og mange andre lande.

Til Europa har SAIC valgt at satse på elbiler – om end man har solgt dieseludgaver af deres MG-personbiler i Storbritannien. Et andet tidligere engelsk mærke, som ikke stod distancen – og også endte hos SAIC  i Kina. MG importeres til Danmark af Nellemann gruppen.

Letkørt el-varebil

Vi kørte Maxus EV80 på alle typer underlag – endda også grusveje – og vi synes faktisk, at det er en rimelig letkørt bil med sit automatgear.

Sædet (med varme) giver ikke så meget sidestøtte, som vi kunne ønske – og armlænet var ret stramt. Men til korte ture i byområder gør det an. Men rattet af plast kan slet ikke indstilles.

Bilen har arvet center-instrumenteringen fra den gamle LDV – og da det ikke er vinklet mod chaufføren, skal man slippe øjenkontakten med vejen for at se, f.eks. hvor hurtigt man kører.

10 tommer skærm

Men under centerinstrumentet er så en stor 10 tommer skærm med infotainment system, som er enkelt, men fungerer godt. Der mangler dog lidt information om strømforbrug og batteri.

Officielt har bilen batteri af litium ion typen en kapacitet på 56 kWt. Ladetiden ved 30 kWt jævnstrøm (DC) to timer. Ved 6,6 kWt vekselstrøm 8,5 timer.

Hårdt affjedret

Bilen krænger en del i sving, og man skal forberede det godt, inden man svinger om hjørnet. Bilen er også noget hårdt affjedret.

VI kan fremhæve elektronisk håndbremse, to kopholdere, to airbags, LED kørelys, dobbelte sidespejle, to usb-stik, DAB+ radio, bakkamera – og stænklapper for både for- og baghjul.

Varerummet er stort (testbilens var på 11,5 kubikmeter) – og der er LED belysning. Der er trinbrætter ved de to skydedøre – med store håndtag – men ikke trinbræt ved bagdøren.

Mangler aflæggeplads

Rummet var i øvrigt beklædt. Hjulkasserne er små og det giver bedre pladsudnyttelse ved f.eks. opbygning med reoler. Der var otte fastgørelseskroge i varerummet. Vi savnede aflæggeplads under sæderne – men der er aflæggeplads over forruden. Der mangler lås på handskerummet.

Det var svært at åbne frontklappen – fordi den tap, der skal anvendes var spinkel og svær at få ”fingre i.”

Ikke tysk samlekvalitet

Samlekvaliteten var nu ikke af tysk standard. Der var detaljer, som måske overraskede. Bl.a. en meget høj blinkerlyd – og en noget besværlig betjening af skydedørene, som bandt.

Til gengæld er den jo lydløs og letkørt uden at være super hurtig, men den opfører sig fornuftigt i byen. Og så er den jo rimelig i anskaffelse og kører ret langt på en opladning.

Det nordiske lager ligger i norske Drammen, så man kan have sin bil fremme på et døgn. Det var også den tid, det tog Manniche at få sin første demobil.

Faktaboks Maxus EV80 (elektrisk):
Motor: Permanent magnet synkron elmotor.
Ydelse: 136 hk.
Moment: 320 Nm.
Topfart: 100 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 17 sek.
Batteri: Litium ion fosfat system.
Kapacitet: 56 kWt.
Ladetid DC30 kWt: to timer.
Ladetid AC 6,6 kWt: 8,5 timer.
Rækkevidde (50 pct. last): 182 km (NEDC).
Totalvægt: 3,5 tons.
Nyttelast (norsk importør): 925 kg.
Trailervægt: 1.200 kg.
Akselafstand: 3.850 mm.
Varerum testbil: 11,5 kubikmeter.
Varerumsmål: 3.320 x 1.800 x 1.910 mm.
Mellem hjulkasser: 1.370 mm.
Læssehøjde: 600 mm.
Mål bagdøre: 1.570 x 1.780 mm.
Mål sidedøre: 1.250 x 1.580 mm.
Dækkene var Hankook Radial RA 08 (215/70 R16c).
Garanti: 5 år/100.000 km.
Pris Maxus EV80: 380.000 kr. ekskl. moms.

Forhandlere i Danmark:
Det grønne Autohus, Hvidovre.
Grome, Farum.
Lysen Biler, Næstved.
Georg Ejlersen & Søn, Sorø.
Match Biler, Aarhus.
Ole Winther Automobiler, Herning, Horsens og Silkeborg.
FJ Biler, Randers.
Nord Car, Færøerne.