Udstyrslisten er lang på kinesiske MG-biler – så man får meget bil for pengene.

MG 4 er med 742 indregistrerede biler herhjemme i fjor brandets bestseller – og selv om håndfuld på gule plader er det blevet til. Her er det dog kun momsen, der spares.

Vi har prøvet MG4 i vinterkulden med let sne, og i den særlige Long Range Nordic udgave koster den kun 220.000 kroner.

450 km rækkevidde

Den rammer godt ind i danskernes bilbehov, når det gælder elbiler – hvor der jo ikke er afgifter. Testbilen i Luxery udgave kostede dog 245.000 kr.

Vi lagde ud med en fuldt opladet bil, hvor rækkevidden blev oplyst til 328 km, hvor WLTP rækkevidden skulle være 450 km, men det var koldt, mens vi kørte i bilen.

Så vi nåede kun 290 km – selv om vi forsøgte at udnytte bilens 3-trins rekuperation. Samlet var forbruget på 27,2 kWh/100 km. Fabrikken oplyser 16,6 kWh/100 km.

Under en halv time

Batteriet er på 64 kWh, og man kan lade mellem 10-80 pct. på underen halv time med DC – med op til 140 kW.

AC-opladning sker ved 11 kW med én fase – og tager 14 timer med 3,6 kW. Elmotoren yder 204 hk.

Den baghjulstrukne MG4 er ganske kvik med sine 250 Nm, og man når 100 km/t på 7,9 sekunder mens topfarten opgives til 160 km/t.

Letkørt

Man sidder godt bag rattet og styretøjet er ganske præcist. Bilen har en lille vendediameter, så den er fin i byen. Bilen har skiltegenkendelse, men den kom aldrig til at fungere præcist.

I midterkonsollen finder man en drejeknap, hvor man kan skifte mellem retningerne samt frigear og P. Man skal lige have lidt tålmodighed, når man skifter retning.

Bilen har en skærm på 10,25 tommer – men det kræver tilvænning at benytte den. Der skal bladres en del for at finde rundt. Men det er MG’en ikke alene om.

Trailervægt 500 kg.

Ombygget rummer varerummet cirka 1.200 liter, og bilen må trække en trailer på 500 kg. Men den er fin som servicebil i byen eller som elektrisk pizza-budbil.

Læssehøjden målte vi til 680 mm. Bagklappen er ikke elektrisk, man kan dog låses om med fjernbetjening.

Der er skruet helt op for sikkerhedsniveauet – som omfatter adaptiv fartpilot, linjevogter, nødbremse, advarsel for krydsende trafik bagfra, hill holder, p-sensor (bag), blindvinkel-advarsel, LED forlygter og 360 grader bakkamera.

Varmepumpe

Takket været varmepumpe, tærer man ikke så meget på bilens batteri – især vigtigt her om vinteren. Man kan f.eks. via en app på sin mobiltelefon indstille bl.a. forvarmning og opladning.

Der er også advarsel for hastighedsgrænser – men de irriterende lyde kan slås fra via skærmen.
Vi skal også nævne navigation, stemmestyring og varme i sæderne og rattet (af læder) – og så er det vigtigt at nævne den syv års garanti eller 150.000 km.

På udstyrlisten kan vi fremhæves alu-fælge, elektrisk p-bremse, parkerings-assistent, kunstlæder-indtræk samt masser af aflæggeplads – men dog ikke handskerumslås. Der er bl.a. i et rum i midterkonsollen, hvor et jalousilukke kan trækkes for.

Fakta MG4 Nordic Edition Luxery:
Motor: elektrisk.
Ydelse: 204 hk.
Moment: 250 Nm. v. 1.000-3.500 omdr.
Bateristørrelse: 64 kWh.
Ladekapacitet DC: 140 kW.
Ladekapacitet AC: 11 kW.
Forbrug fabrik: 16,6 kWh/10 km.
Gear: 1 trins aut.
Topfart: 160 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 7,9 sek.
Træk: baghjulstræk.
Rækkevidde WLTP: 450 km.
Køreklar vægt: 2.123 kg.
Trailervægt: 500 kg.
Varerum: Ca. 1.200 liter.
Dæk: Continental Wintercontact TS 860S 235/45R18.
Pris testbil hvide plader: 255.000 kr.
Pris MG4: Fra 210.000 kr.
Van pris testbil: Ca. 205.000 kr.
MG4 Luxery Van: Fra 168.000 kr.

 

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk