(NICE)

I to dage kørte vi rundt i sydfranske Côte d’Azur i den nye, elektriske Renault 5 – og vi var faktisk kede af at skulle af med den igen, for det er nok én af de mest inspirerende små elbiler, som vi har kørt i.

I den kommende weekend fejrer den sin entré herhjemme på elbilmessen eCarExpo i Bella Center i København, men bilen kan først bestilles fra årsskiftet og leveres i marts måned.

Prisen er ikke helt fastlagt, men ifølge pressechef for Renault i Danmark, Søren Hyltoft, vil prisen begynde under 200.000 kroner – mens den dyreste udgave  som vi kørte i – vil være cirka 240.000 kroner.

Kendt interiør

I de mange timer, vi kørte i bilen, blev vi mødt af glade og vinkende mennesker – for det er virkelig en bil, der vækker opsigt. At bilerne ved præsentationen var i pangfarverne gul og grøn , gjorde dem ikke mindre opsigtsvækkende.

Renault har valgt et interiør, som kendes fra andre biler i koncernen – eksempelvis den nye elektriske Scénic.

Renault 5 E Tech deler betjeningselementer med Scénic – ligesom den digitale instrumentering med de to skærme. Opløsningen og præcisionen i Google systemet synes vi dog kunne dog være lidt bedre.

Fra Mégane E Tech

Vi kørte kun udgaven med det største batteri på 52 kWh og 150 hk – den lanceres også først. Senere kommer en 40 kWh udgave på 120 hk. Elmotoren er genbrug fra Mégane E Tech, og herfra er også hentet multilink-bagakslen – mens den uafhængige foraksel kommer fra Captur-modellen.

Batteriet er 20 kg lettere end i Renaults elbil Zoe – og elmotoren er 15 kg lettere. Momentet er på 245 Nm i 52 kWh modellen – og bilen når til 100 km/t på otte sekunder.

Topfarten er max. 150 km/t. WLTP forbruget opgives til 14,9 kWh – og det giver en rækkevidde på 410 km. 40 kWh udgaven når 300 km.

Fin “B”-funktion

Renault 5 E Tech kører eller fint på de snoede bjergveje. Bilens affjedring er fast, men godt afstemt – og det tykke læderrat ligger godt i hånden.

Bilen er ganske kvik, og  kun  virkede  fortøjet lidt uroligt ved hurtig acceleration. Og så vender den på en tallerken – og det er jo rart i byen.

Vi var også glade for ”B” funktionen i gearvælgeren, som bremsede bilen ned. Et stort plus ved nedkørslen fra bjergene. Her sparer man jo også på bremserne.

Gimmics

Typisk fransk er der gimmics ved bilen – f.eks. lysdioder på kølerhjelmen formet som et 5-tal, hvor man kan se, hvor meget strøm, der er til rådighed.

Det vises, når man nærmer sig bilen med nøglen. Dioderne er placeret, hvor dem gamle 5’er havde sit luftindtag.

Ligesom i de tidligere turbo-modeller er sæderne skålformede og giver fin støtte. Det er man glad for på serpentiner-svingene på de sydfranske veje. Til gengæld er pladsen på bagsædet begrænset.

326- og 1.106 liter bagagerum

Bilerne, vi kørte havde store 18-tommer aluminiumsfælge – så sammen med de tunge batterier slår affjedringen igennem ved ujævnheder.

Der er for 150 kg mere vægt end i en benzinbil i samme klasse. Samlet vejer den 1.450 kg.

Bagagerummet er på 326 liter med bagsædet i behold – og 1.106 liter med sæderne lagt ned. Som Van ville det blive et lidt større tal. Spændende at kunne se bilen som en lille kurér-varebil i byen. Bilen må i øvrigt trække en lille trailer på 500 kg.

Godt isoleret

Tilmed er bilen jo helt lydløs. Det skyldes bl.a. en ny isolering mellem batteri og bilens bund – arvet fra Mégane E Tech.

Vi mærkede ikke noget til vind- og dækstøj på turen, som både omfattede mindre veje og motorveje. Det blæste ellers ganske meget.

Oprindeligt i 1972

En oprindelige Renault 5 kom frem i 1972 og var på markedet frem til 1996. Men bortset fra designlinjen, har den nye 5’er ikke meget tilfælles med sin forfader.

Platformen kaldet AmpR er ny – og bruges også i den netop præsenterede Renault 4 E Tech og den mindre Twingo E Tech.

Renault 5 E Tech minder lidt om Renault Clio-modellen i størrelse – men er 13 cm. kortere og seks cm. højere.

Særlig nordisk udgave

Men selv om den nye elektriske femmer først forventes leveret herhjemme i marts måned, så skal man ikke købe bilen, når salget lidt tidligere frigives i syv lande i Europa – f.eks. Frankrig, for de nordiske udgaver er udstyret med en teknik, så de bedre klarer den nordiske vinter.

Det gælder således en særlig batterivarmer, der sammen med varmepumpe er standard. Det giver bl.a. hurtigere opladning i vintervejret. Der er også 26 sikkerhedssystemer i den nye bil – bl.a. adaptiv fartpilot..

Der er tillige fire køresystemer – eco, comfort, sport og individuel, der styres via bilens multi-sense knap på rattet. Der er også nøglefri start og elektrisk håndbremse.

30 minutter

Det tager cirka fire en halv time at lade den kraftigste 52 kWh udgave op fra 10- til 100 pct. på en 11 kW lader – i en DC hurtiglader tager 15- til 80 pct. ned til 30 minutter.

Man kan skifte moduler i batteriet ved slitage og fejl – i stedet for hele batteriet. Men ikke udskifte cellerne.

Man har også mulighed for VTL og VTG – så man kan låne strøm af batteriet til boremaskinen eller elcyklen. Bilen er også udstyret med ChatGPT.

Teknik Renault 5 E Tech 52 kWh:

Motor: el.
Ydelse: 150 hk.
Moment: 245 Nm.
Rækkevidde: 410 km WLTP.
Rækkevidde 40 kWh: 300 km
Opladning ll kW AC: 4,5 timer 10-100 pct.
Opladning DC: 30 min 15-80 pct.
Forbrug WLTP: 14,9 kWh.
Træk: Forhjulstræk.
Topfart: 150 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 8 sek.
Bagagerum: 326/1.106 liter.
Varerum: Ca. 1.300 liter
Trailer: 500 kg.
Egenvægt/totalvægt: 1.449/1.920 kg.
Akselafstand: 2,5 m.
Vendediameter: 10,3 m.
Pris 52 kW: Ca. 240.000 kr.
Pris 40 kW fra under 200.000 kr.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk