Citroën kan for godt 81.000 kroner plus moms tilbyde en topudstyret C3 VTR Sport på gule plader, som tilmed ser ganske godt ud.

Det er modellen med den lille 82 hestes benzinmotor, som vi har prøvet – men bilen fås også med en 100 hestes dieselmotor, som måske er det bedste valg, hvis man kører meget på længere ture.

Den lille benziner er dog fin i byens trafik, selv om den ikke har automatgear (så skal man vælge benzinudgaven med 110 hk). Bilens 5-trins manuelle gearskift er lidt kantet at arbejde med.

Kør afslappet

Men som nævnt er den fin at køre i, når man har sine opgaver i byen – den følger med trafikken, hvor den føles rimelig kvik.

Men gearene skal bruges flittigt, hvis man vil leve op til bilen sport-betegnelse. Man skal ned i tredje gear når man holder 50 km/t, men det er mest på landevej og motorvej, hvor man mangler lidt ekstra trækkraft.

Og når man så kører bilen lidt sporty, så trænger den særlige 3-cylindrede motorlyd igennem, som undertegnede ikke er særlig begejstret for. Så er det bedre at køre afslappet, så man ikke lægger så meget mærke til støjen.

Stor succes

C3 er én af de mest solgte små varebiler – og kikker vi også på personbilerne, så var det faktisk kun den dyrere Nissan Qashqai, der slog den i 2019.

Som Van solgte den i 220 enheder – i sin klasse kun slået af Toyota Yaris med 345 enheder. Som personbil nåede den op på 6.914 enheder i 2019, hvor Qashqai opnåede 7.325 enheder.

Manglende udsyn

Udsynet i bilen er ikke fantastisk, når man prøver at se bagud ved f.eks. højresving – grundet den store C-stolpe. Ved parkering er der baksensorer til at hjælpe, men man kan ekstra få bilen med bakkamera.

Heldigvis havde testbilen de særlige Airbumps på siden (sidebeskyttelse), som er gode i byens parkerings-jungle.

Men så smart som i Berlingo Van – som fås med en monitor, der kan indstilles, så man kan følge cyklister til højre for én – kan det ikke blive i C3. Men nu er udgangspunktet i C3 Van jo også en personbil.

900 liter varerum

Som Van har man i C3 nok et begrænset varerum på ca. 900 liter, men C3 Van er fin som bud- og servicebil.

Den indvendige læssekant er dog ret høj – på 24 cm – mens afstanden fra vejen til varerumskanten er på 77 cm. Vi savnede nu også handskerumslås, så man kan låse værdisager inde.

Fransk komfort

På vejen har man i C3 noget af en fransk komfortmodel. Den er ret blødt affjedret, så den optager de fleste ujævnheder, og det er rart – men så krænger den også mere i en hurtigt sving.

Men den er retningsstabil og fin på landevejen. Man skal bare ikke have travlt. Sæderne ser sporty ud, men særlig faste er de ikke – trods bilens navn.

Flot udstyrsniveau

Men ellers lever testbilen op til betegnelsen ”VTR Sport” – for selv om der ikke er navigation (det skal man hente via en spejling til mobiltelefonens navigation), så er der alt, hvad man kan begære til prisen.

Bilen er nemlig et godt tilbud, fordi man ikke mindst får automatisk nødbremse med i købet – plus en masse ekstraudstyr.

Højt sikkerhedsniveau

Vi skal ikke nævne det hele, men sikkerhedsmæssigt ud over nødbremse bl.a. linjevogter, klimaanlæg, regnsensor, tågeforlygter, fjernlysassistent og LED kørelys.

Desuden fartpilot, panorama-glastag (kan ikke åbnes), sort/hvid lakering i testbil, læderrat, 17 tommer alu-fælge, varme i forsæder, Apple CarPlay og 7-tommer touchscreen med mobil-app’s.

Man er glad for bilens klimaanlæg, for det er svært at indstille varme og ventilation via bilens touchscreen – det kræver i hvert fald tilvænning, og man skal bruge for meget tid til betjeningen, hvor man tager øjnene fra vejbanen imens.

Faktaboks Citroën C3 Van 1,2 VTR Sport:
Motor: 3 cyl. PureTech benzin.
Slagvolumen: 1.199 ccm.
Ydelse: 82 hk v. 5.750 omdr.
Moment: 118 v. 2.750 omdr.
Topfart: 173 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 14,6 sek.
Gear: 5 trins manuel.
Brændstofforbrug WLTP: 16,9 km/l.
CO2 udslip: 133 g/km.
Dæk: Continental Conti Efficient Grip 205/50 R17.
Forhjulsophæng: Uafhængig.
Baghjulsophæng: Semi-uafhængig.
Bremser: vent. skiver for/tromler bag.
Læssehøjde indv./udv.: 240/770 mm.
Trailervægt: 450 kg.
Køreklar vægt: Ca. 1.100 kg.
Fabriksgaranti: 2 år.
Pris: 81.254 kr. plus moms.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk