Den store koreanske KGM Torres SUV er kommet ned i et fornuftigt prisleje – efter at importøren RSA Danmark har sat prisen ned med 40.000 kroner.
Det betyder, at den elektriske bil nu kan fås fra 300.000 kroner for standardudgaven EVX og 320.000 kroner for Exclusive udgaven.
Samme bomærke
Den store KGM Group i Korea overtog ejerskabet fra indiske Mahindra – som tidligere købte det fallerede selskab Ssangyong, der ellers var stiftet i 1954.
KGM koncernen skiftede samtidig navn på bilerne – til KGM. Bomærket beholdt man dog.
700 km test
Vi har prøvet bilen over 700 km ved en uges test i det midt- og østjyske område på både motorveje og landeveje – men også med masser af småveje og i kuperet terræn.
Man skal vænne sig lidt til størrelsen – både på vejen og i parkeringsbåsene.
Én mio. km. garanti
Ydelsen er 207 hk, drejningsmomentet er på 339 Nm. LFP-batteriet er på 73,4 kWh – med 10 års garanti eller én million kilometer.
Rækkevidden er opgivet til 462 km i gennemsnit (WLTP). Der er tre faser.
Ved testen begyndelsen i Aarhus, blev vi dog kun lovet en rækkevidde på 403 km.
16,9 kWh/100 km forbrug
Man kan DC lade ifølge fabrikken med op til 120 kW, men vi kunne kun lade med op til 84,3 kW ved en hurtiglade-stander (der ifølge skiltningen kunne lade med 240 kW).
Vi ladede op første gang 25,7 kW – fra 20- til 90 pct. på 30 minutter – eller fra en resterende rækkevidde på 91 km til 346 km. Anden gang ladede vi 35,7 kWh på 43 minutter.
Instrumenterne fortalte, at forbruget samlet var på 16,9 kWh.
Letkørt og hurtig
Det var vigtigt, at vi på turene kunne samle strøm op gennem rekuperation (skifteplader bag rattet.)
På vejen har man en ganske letkørt bil, men den store bil krænger lidt i sving og virker ikke så agil på småveje og styringen er heller ikke så præcist.
Den er ret hurtig, men ved kraftig acceleration oplever man ofte hjulspin – så man skal starte roligt.
Fin rejsebil
Men på de lange stræk har man en fin rejsebil med god komfort, der også er ret støjsvag på landevejen – bortset fra dækstøj ved høj fart på motorveje – fra de koreanske Nexen dæk.
Bilen er også skruet ganske godt sammen – men ujævnheder i vejene slår igennem.
Alt via touchscreen
I kabinen har man digital instrumentering med to skærme på hver 12,3 tommer. Betjeningen foregår primært via bilens touchscreen. Især indstilling af klimaanlæg burde ligge udenfor skærmen.
Der er mange alarmer, men de nemme at slå fra.
Torres må laste 420 kg. – og vælger man den som Van, er der et varerum på 1.700 liter. Man sparer kun momsen ved en elbil på gule plader – men det er her også 75.000 kr. Så det vil blive ca. 225.000 kr. plus ombygning.
1.500 kg. trailervægt
Vi skal også nævne trailervægten på 1.500 kg. med bremser – samt den elektriske bagklap, som er standard i topmodellen. V2L-stik kan tilkøbes for 1.930 kroner.
Men vi er ved aflæggeplads – så savnede vi en frunk (bagagerum fortil) til ladekablerne, for der var ikke plads til dem under gulvet bagi. Frontklappen var dog gasdæmpet.
Vi savnede også handskerumslås, men der var dog god aflæggeplads i kabinen.
Højt udstyrsniveau
Udstyret er næsten identiske i basis- og topmodel – med få enkelte detaljer til forskel. Ud over den elektriske bagklap handler det om varmepumpe og bakkamera. Standard er bl.a. 18 tommer alufælge.
Interiøret er dog ganske luksuspræget – med elektriske lædersæder med ventilation, læderrat, trådløs mobiloplader, varme i rat og 2-zone klimaanlæg.
Adaptiv fartpilot
Sikkerheden omfatter først og fremmest nødbremse og adaptiv fartpilot.
Desuden otte airbags, baksensor for og bag, blindvinkelalarm, linjevogter, down hill control, hill start assist, brake assist, skiltegenkendelse og automatisk fjernlys.
Der er 7 års fabriksgaranti eller 150.000 km.
–
Fakta KGM Torres EVX Exclusive:
Ydelse: 207 hk.
Moment: 330 Nm.
Batteri: LFP (Litium Iron Phosphat)
Batterikapacitet: 73,4 kWh.
Rækkevidde WLTP snit: 462 km.
AC ladning: 11 kW – 3 faser.
Ladetid: 7 timer.
DC ladning 120 kW.
Ladetid 10-80 pct: 28 min.
Forbrug i test: 16,9 kWh/100 km.
Topfart: 175 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 8,3 sekunder.
Træk: Forhjulstræk.
Gear: Automatisk.
Akselafstand: 2.680 mm.
Varerum: Ca. 1.700 liter.
Trailer med bremser: 1.500 kg.
Egenvægt/totalvægt: 1.915/2.410 kg.
Køreklar vægt: 1.990 kg.
Lasteevne: 420 kg.
Frihøjde: 174 mm.
Læssehøjde: 760 mm.
Vendediameter: 10,8 m.
Dæk: Nexen Roadian GTX m+s 235/60 R18.
Affjedring: Uafhængig for/Multilink bag.
Bremser: Vent. skiver for/skiver bag.
Fabriksgaranti: 7 år/150.000 km.
Batterigaranti: 10 år/1 mio. km.
Pris hvide plader EVX Exclusive: 320.000 kr.
Pris hvide plader EVX: 300.000 kr.
Van fra cirka: 225.000 kr.



