I 2026 vil containerskibe, der anløber Danmarks største erhvervshavn, kunne koble sig på landstrøm og slukke dieselgeneratorerne. Anlægget bliver det første af sin slags i Danmark.
Men i et år har et landstrømanlæg bevist sin værdi i havnen i Aarhus, for 2024 markerede første hele år med landstrømsanlægget på den aarhusianske krydstogtsterminal, der er landets eneste.
68 procent af de krydstogtskibe, der har anløbet kajen, har fået landstrøm.
Leverandør er valgt
Det er allerede klart, at det skal leveres af danske PowerCon.
Anlægget vil reducere både støj og den lokale partikelforurening, der opstår, når skibene bruger dieselgeneratorer til at få strøm om bord, når skibene ligger i havnen.
”Og det er til gavn for både beboerne i det omkringliggende område og medarbejderne på havnen,” siger Anne Zachariassen, der er COO hos Aarhus Havn.
Til fire containerskibe
Det kommende anlæg til containerskibe bliver dog en smule anderledes.
PowerCon leverer transformerstationen og styring af strømmen til det nye anlæg, mens ShibataFenderTeam og Igus leverer et fleksibelt kabelsystem, der kan flyttes rundt på kajen efter skibenes behov.
På den måde vil anlægget kunne benyttes af op til fire containerskibe på samme tid, når det er fuldt udbygget.
Grøn havnedrift
“Landstrømsanlægget til containerterminalen er et af de mest avancerede projekter i Europa. Vores teknologi og ekspertise bidrager til en vision, der sætter nye standarder for grøn havnedrift,” siger Jacob Bjarkam, der er Head of Sales hos PowerCon.
Havnene i Aarhus, Göteborg, Bremerhaven og Stockholm vil alle tilbyde landstrøm til containerskibe inden 2030 som en del af projektet “OPS Network”.
Projektet bliver støttet af EU-fonden “Connecting Europa Facilities” med 18,8 millioner euro.
Reducere klimaaftryk
Landstrøm til containerskibe er en afgørende del for alle de involverede havne er meldingen fra havnens ledelse.
Her er man meget glade for, at Europa-Kommissionen og CEF-udvalget anerkender havnens høje ambitioner for den grønne omstilling.
”Som nogle af Nordeuropas vigtigste havne er det fantastisk, at vi kan samarbejde om at reducere skibsfartens klimaaftryk, som er en global udfordring, vi står sammen om,” siger Anne Zachariassen.
Landstrømsanlægget til containerskibe forventes at være færdigt i 2026.
Fakta:
Anlægget i Aarhus vil samlet kunne levere 16 MW.
–
Aarhus Havn har modtaget 5,29 millioner euro fra EU til projektet. Det dækker 50 procent af udgifterne.