(NEUHAUSEN, Stuttgart)

Opfindsomhed indenfor marketing kender ingen grænser – og tyske Mercedes-Benz Vans beviser det med et lille løft af sløret for den næste generation af varebiler.

I gamle dage byggede man en lermodel som ét af de første trin i en ny bils udvikling – nu er Mercedes gået endnu længere med en model i granit – som et monument over den næste varebil.

Men der er tale om en ”teaser” – for kun dele af varebilen er hugget ud af en klippeblok, så man kan se, at fremtidens Vito og Sprinter bliver mere firskårne i linjerne.

The Boulder

Du kunne vi bedømme, da vi gæstede fabrikkens udviklingsafdeling i Neuhausen ved Stuttgart forleden og fik forevist kunstværket – kaldet ”The Boulder,” som kan oversættes med netop klippeblok.

The Boulder er seks en halv meter lang, næsten tre meter lang og to en halv meter bred.

Både den store Sprinter og den mindre Vito kommer i nye udgaver indenfor de næste par år – på en helt ny scalérbar såkaldt skateboard-platform.

Både el og diesel

Først og fremmest kommer platformen til en ny elektrisk drivline kaldet Van.EA (Electric Archhitecture) – men fabrikken vil tilbyde forbrændingsmotor frem til i hvert fald 2025 – og her kaldes platformen Van.CA (Cumbustion Architecture.)

De to platforme er for 70 pct’s vedkommende, men udgangspunktet er elplatformen. Bilerne skal både bygges i Europa, USA samt i Kina.

Som med de elektriske personbiler fra Mercedes, vil teknikken blive helt ny – med 800 V elmotorer – med over 500 km rækkevidde

Måske på IAA 2026

I Stuttgart fik vi også set en tidlig prototype af Vito – men den kan vi ikke fortælle om lige med det samme.

VOTY.dk tror, at den næste generation af Vito varebilen vil blive præsenteret på den store IAA-transportmesse i Hannover i efteråret 2026, men det er rent gætteri.

Verdens første varebil

I år er det 30 år siden, at den første Sprinter blev præsenteret – og næste år er det 30 år siden, Mercedes præsenterede den første Vito – med 2026 er også 130 års jubilæum for den allerførste varebil i verden. Ikke kun fra Mercedes, men generelt.

Henholdsvis Sprinter og Vito blev kåret til International Van of the Year for 1995 og 1996 – en præstation, som Mercedes-Benz Vans gerne vil gentage.

Symbol på kvalitet

I hvert fald skal 30 år og 130 års jubilæet fejres – og fejre, at man har passeret bl.a. fem millioner Sprinter køretøjer.

Og granitblokken skal symbolisere først og fremmest kvalitet – og også signalere til kunderne, at de nye varebiler er værd at vente på.

Mercedes vil beholde sine kunder i hele verden, hvor Vito og Sprinter i dag slår sine folder.

To år undervejs

I over to år har designchef ved Mercedes-Benz og Smart, Kai Sieber, haft de nye varebiler på tegnebrættet.

I foråret så vi Vision V under lige så hemmelige forhold som med The Boulder nu – Vision V var en show bil udformet som luksus minibus.

Siden hen har fabrikken testet næste trin i udviklingen af den næste generation af erhvervskøretøjer – VLE – over 1.990 km fra Stuttgart til Rom, og fabrikken har også testet VLE i det nordligste Norge og Sverige.

Først kommer VLE

Mercedes melder ud, at VLE og VLS i, hvad vi her på VOTY.dk kalder minibus-udgaver, er klar til at blive kundesolgte i første halvdel af 2026.

Herefter skulle de første Vito udgaver som varebil blive vist sent i 2026 – og solgt fra 2027. Sprinter skulle måske være klar i 2028.

Der vil for første gang være en klar forskel mellem varebilsudgaver og minibusudgaver af såvel Vito som Sprinter. Men med samme platform.