Det er et europæisk samarbejde, der har skabt det lille elektrisk by-distributionskøretøj L City, der havde premiere på IAA i Hannover og dansk premiere på eComExpo.
Hovedkontoret ligger Radlkoferstrasse 2 i München – mens udvikling, test og produktion foregår i byen Ruse i Bulgarien.
Man har desuden samarbejde om markedsføring med Coxx Mobile Systems i Rijen i Holland.
10 års garanti på køretøjet
På eComExpo var det grundligger og CEO for L City Automotive Rosen Daskalov og Robert Cox fra Coxx Mobile Systems, der præsenterede det nye baghjulstrukne køretøj, der i Tyskland sælges for 50.000 euro (370.000 kr.) – danske priser er ikke fastlagt.
L City er udviklet sammen med eksperter fra udvikling af biler til motorsport, som skulle sikre ekstra holdbarhed.
Der er 10 års garanti på køretøjet og batteriet – og hele 20 års garanti på platformen, der er varm-zink behandlet.
Batterierne fra Kina
Batteripakken (produceret i Kina) er placeret i midten af køretøjet – af sikkerhedsgrunde, og de enkelte moduler og celler kan udskiftes.
Leverandører til mange af komponenter er kendte virksomheder i bilbranchen med OEM-levering (underleverandører).
Elmotoren yder 72 kW og batterikapaciteten er på 62,2 kWh. Med 10 kW lader tager det seks timer at lade op – med 20 kW det halve. Rækkevidden opgives til 265 km WLTP. Topfart er 80 km/t med option på 100 km/t.
Fokus på service
Køretøjet må laste 800 kg. eller op til 750 kg. i udgave med sandwich-kasse på 7,9- eller 9,2 kubikmeter.
Totalvægten er 3,5 tons. En ladbil findes også. Køretøjet er udviklet som ”Last Mile” distributionskøretøj.
”Vi har meget fokus på eftermarkedet – med vedligeholdelse og hurtig service – som jo er typisk fra motorsport. Vi garanterer fuld service på maksimalt 24 timer,” fortalte Rosen Daskalov.