Ford lancerer næste år deres elektriske 2-tons Transit varebil – både i Europa og i USA.
Men inden kunderne får deres nye, grønne varebil er den blevet nærmest tortureret rundt om på jordkloden – samt i Fords testcentre og på deres testbaner.
I USA sker det bl.a. i under arktiske forhold i det nordlige Canada – i Europa på Fords testbane ved belgiske Lommel.
Tester teknikken
Der er også bl.a. avancerede testfaciliteter i både tyske Köln, amerikanske Dearborn og britiske Dunton.
Det gælder bl.a. kulde- og varmekamre, hvor biler og varebiler udsættes for belastninger, der svarer til mange års kørsel.
Således er der temperaturkamre, hvor Ford i tre måneder har udsat bilerne fra både varme og kulde – for at se, om teknikken kan holde, når kunderne får dem.
10 års brug på få måneder
”Vi tester alle vores biler og varebiler under langt hårdere forhold, end nogen kunde vil være i stand til at udsætte dem for. I den forstand er E-Transit ingen undtagelse. Vi gør dette for at sikre, at kunderne sikkert kan skifte til en elektrisk varebil, og at den er pålidelig,” siger Andrew Mottram, Chief Program Engineer E-Transit, Commercial Vehicles i Ford Europa.
Den kompromisløse test sikrer, at den elektriske varebil kan tåle ligeså meget som dieselmodellerne, hvilket svarer til 240.000 kørte kilometer eller omkring 10 års hård brug.
Minus 35 grader
Den nye elektriske varebil er som nævnt blevet udsat for lidt af hvert. Det gælder også vinterforholdene i Nordamerika – eksempelvis ved Fords hovedkvarter i Michegan, hvor det ikke er unormalt med temperaturer, der ligger 30-35 grader under frysepunktet.
Bilen har desuden været forbi Fords vejrfabriker i Europa. Udover ekstreme vejrforhold er E-Transits køreegenskaber også sat på prøve, som da den tusindvis af gange er blevet udsat for udfordrende terræn på Fords testcenter i Lommel.
350 km rækkevidde
E-Transit har en rækkevidde på 350 km. målt efter WLTP-målemetoden.
Batteriet er placeret i bunden af varebilen, hvilket betyder at varerummet er op til hele 15,1 kubikmeter og har dermed samme lastvolume, som den baghjulstrukne Transit 2T har i dag.
Den forventede lastkapacitet er 1.616 kg. for varebilen og 1.967 kg. for chassismodellerne.
Elmotor i saltbad
Ved at køre bilen igennem alt fra mudder til saltbade har man testet batteriets holdbarhed og den elektriske motor. Derudover har man testet bilens modstandsdygtighed overfor rust.
Elmotorens pålidelighed blev testet ved at køre kontinuerligt i en periode på 125 dage.
I Europa vil der være 25 forskellige varianter af E-Transit tilgængelige – som varebil, dobbeltkabine og som chassis med mulighed for ekstra opbygninger.
Alle varebiler som el i 2024
E-Transit er en del af Fords investering i elektrificering på 30 milliarder dollars (ca. 200 mia. kroner) i løbet af 2025.
Allerede i 2024 vil alle Fords varebiler være tilgængelige som elektriske og/eller hybrider.
Ford forventer derudover, at to tredjedele af deres salg af varebiler vil bestå af el- og hybridudgaver inden 2030.