Velar er den nye type af det ar
istokratiske, britiske luksusmærke Range Rover. Vi har prøvet basisudgaven med 250 hestes turbo-benzinmotor.

Range Rover har noget, som ingen andre luksusbiler kan prale af – en fantastisk udstråling, suverænitet i terrænet og masser af komfort.

Overklasse

Det er ligegyldigt, hvilken model, der vælges – men der bliver først overklasse-fornemmelser, når man når Velar-modellen.

Man kan sige, at den mister lidt aura, når den bliver indregistreret på gule plader eller papegøje-plader – men skal bilen bruges professionelt og med behov for kørsel i terrænet, så må den gerne ligne en arbejdshest.

Jordbesiddere

Jordbesiddere her til lands har i generationer valgt Land Rover og Range Rover som supplement til traktoren – og indtil ændringerne af registreringsafgiften i 2007 var mere end halvdelen af bilerne registreret som Van’s.

Nu ligger det i omegnen af 10 procent af salget. Det vil dog blive mere for den kommende Land Rover Defender-model, spår importøren.

Som Van kan man glæde sig over den meget store varerum på op mod 1.700 liter, fire fastgørelseskroge – og aflæggeplads under gulvet. Testbilen havde elektrisk betjent bagklap. Dertil kommer flere aflæggepladser – og handskerumslås.

Gadebilen

Velar er mest tænkt som en gadebil, der gør sig både foran de pænere hoteller og high class barer og restauranter.

Vi har her netop valgt at prøve Velar-modellen i den lille 4-cylindrede P250 udgave til godt en halv million kroner plus moms.

Turbo-benzineren yder 250 hk benzinmotor, hvor bilen som rendyrket arbejdshest nok ville blive valgt med f.eks. 275 hk dieselmotor, men benzin anses jo for at være renere end diesel.

Ganske hurtig

10,4 km/l klarer testbilen ifølge de officielle nye WLTP målinger – og det er jo ganske pænt for en stor 1,9 tons off-road’er.

Men så skal man køre pænt. Bilen kan nemlig også lægge godt fra land – og den når således 100 km/t på kun 6,7 sekunder – og 217 km/t på toppen er jo rigeligt.

Momentet er da også pænt – med 365 Nm mellem så bredt en spand som 1.200- og 4.500 omdrejninger. Så der er masser af overskudskraft. Det har man både glæde af på motorvejen og i terrænet.

Skifteplader bag rattet

Velar har 8-trins automatgearkasse. Hvis man vil endnu hurtigere afsted, kan man skifte gear manuelt ved at anvende skiftepladerne bag rattet.

Vores basismodel har ikke luftaffjedring som de fleste andre udgaver, men så ligger den også lavere på vejen og vil nok føles mere sporty og krænge mindre i et hurtigt sving.

Men samtidig giver man køb på kørselskomforten – men den er stadig klasser bedre end i de fleste biler.

Range Rover ingen racerbil

Testbilen havde dog den unode, at motoromdrejningerne havde svært ved at falde sig ro efter en hurtig acceleration – og der føltes en vis hakken. Men ellers kører den jo silkeblødt – og en Range Rover er altså ingen racerbil.

Bilen har stadig sin Terrain Response 2 systemet, hvor man vælger, hvilket underlag man kører på. Indstillingen foregår på den 10-tommer store touchscreen, og det skal man måske vænne sig til, men det er jo moderne.

Visen ”Hvem sidder dér bag skærmen” har fået en ny betydning (Undskyld Jeppe Aakjær).

Sjældent give op

Velar kan sagtens blive udsat i terrænet, og skiftende tests af biler fra det britiske luksusmærke (som i dag er ejet af den indiske koncern Tata) viser, at man sjældent må give op – hvis man opfører sig fornuftigt.

Hill launch assist sikrer, at man kommer sikkert op ad bakkerne. Hill descend systemet sikrer også, at man kommer sikkert ned.

Frihøjden er 21,3 centimeter og vadedybden 60 centimeter. Til- og frakørselsvinklerne (standard) opgiver fabrikken til 25,3- og 27,3 grader – rampevinkel til 20,4 grader.

Stabil med trailer

Bilen er født med 19-tommer fælge, men testbilen havde 20-tommer fælge på – det ser frækkere ud, men går ud over komforten.

Men til at hjælpe én rundt i såvel trafik som i terræn er bakkamera – og har man monteret trailer (max 2,4 tons i testbil) har man også et trailer-stabilitets program.

Nu er det jo stadig en luksus bil, så vi kan først og fremmest pege på sikkerheden, der tæller adaptiv fartpilot, automatisk nødbremse system, seks airbags, linjevogter, LED lygter, regnsensor, adaptiv fartbegrænser med skiltegenkendelse.

Masser af komfort

På komfortsiden skal vi nævne nøglefri start, 2-zone klimaanlæg, el-førersæde med memory funktion, varme i rat og sæder, lædersæder, el-justerbart læderrat, midterboks (med USB-stik), el-soltag i glas (ekstra) og DAB radio. Dertil kan man få head up display til forruden (ekstra).

Testbilen var i det høje udstyrsniveau R-Dynamic, der bl.a. giver sorte sidespejle, en anden front og ændret styling, forkromede skifteplader, alu-pedaler og sorte alufælge.

Og så ydes der tre års fabriksgaranti (eller 100.000 km).

Fakta Range Rover Velar P250 R-Dynamic S-Business Van:
Motor: 4 cyl. turbo benzin.
Slagvolumen: 1.999 ccm.
Ydelse: 250 hk v. 5.500 omdr.
Moment: 365 Nm v. 1.200- og 4.500 omdr.
Forbrugssnit WLTP: Fra 10,9 km/l.
CO2 udslip: Fra 208 g/km.
Topfart: 217 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 6,7 sek.
Træk: Permanent firehjulstræk.
System: Terrain Response 2.
Gear: 8 trins automatgear.
Dæk: Michelin Latitude 255/50 R20.
Affjedring: Uafhængig for og bag.
Bremser: Vent. skiver for og bag. esc, ABS.
Til- og frakørselsvinkler: 25,3/27,3 grader (standard).
Rampevinkel: 20,4 grader.
Vadedybde: 60 cm.
Frihøjde: 21,3 cm.
Køreklar vægt/egenvægt: 1874/626 kg.
Trailervægt: 2,4 tons.
Pris: Fra 500.863 kr. plus moms.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk