Mercedes-Benz er så småt ved at opdatere sine varebiler – men der går nogle år, før den store fremtidsplan søsættes.
Mellemklasseudgaven Vito er netop præsenteret herhjemme i 2025 udgaven, og der er meget lidt nyt at se udvendigt, men det handler også om udstyrsniveau.
Vi har prøvet den topudstyrede ”Select” udgave, der har en skarpere designet front med ændret kølergrill og indkapsling af baglygterne i en plastkappe. Der er også LED lygter for og bag.
Luftaffjedring
Teknisk er alting nærmest genbrug. Det vil sige motorer og gearkasser – også kaldet drivline. Vores testbil havde ekstra for 17.000 kroner luftaffjedring, som er virkeligt behageligt at køre med – især på ujævn vej.
Udstyrsniveau Select omfatter også en del førerassistentsystemer – hvor vi vil fremhæve adaptiv fartpilot, der endda selv indstiller hastigheden efter skiltningen. Det er også en stor behagelighed. Vi skal også nævne blindvinkelassistent, Active Brake Assist og 360 grader kamera.
Det er dog i kabinen, vi finder de fleste nyheder. Man ser det på rattet, som er hentet fra personbilerne – i tykt læder. Der er kommet en større 10,2 tommer digital touchscreen (med navigation til ekstra 6.467 kr), hvor der før var en meget lille skræm.
Misundelig
Man kan være lidt misundelig på personbilsudgaverne V klasse og EQV, der er kræset mere om, men en langt mere avanceret instrumentering med to store 12,3 tommer digitale skærme ved siden af hinanden – som også kendes fra resten af personbilsprogrammet – både den primære skærm foran chaufføren og bilens touchscreen.
Det fås ikke til varebilerne – med mindre man opbygger en V-klasse eller EQV til Van.
Der er dog et forbedret MBUX multimediesystem med dansk stemmestyring og handskerumslås. Der er også nøglefri start, nyt klimaanlæg, regnsensor, elektrisk parkeringsbremse, trådløs mobiloplader og udvendigt 17 tommer aluminiumsfælge.
Tungere
Yderligere havde vores testbil kunst-læderbetrukne sæder med armlæn og et bakspejlet var udskiftet med en monitor og kombineret med et kamera i bagruden (ekstra 4.887 kr.) Det er fint for udsynet, når man kører med læs. Bilens Around View Monitor og bakkamera virker kun ved manøvrering (ekstra 5.714 kr.).
Forbedringerne og især de nye førerassistentsystemer (ekstra 8.746 kr.) og forbedret støjdæmpning betyder, at vægten på bilen er krøbet i vejret.
Men til gengæld er kvalitetsfornemmelsen forbedret. Komforten i de to kaptajnsstole er fin, men man sidder lodret og ret tæt på adskillelsen
Top hængslet bagdør
Varerummet var ekstra beklædt med bundplade (3.762 kr) og plader på siderne (864 kr.). Der var otte fastgørelseskroge i bunden, og læssehøjden målte vi til 56 cm.
Normalt herhjemme køres med sidehængslede bagdøre – her var det tophængslet og sværere at betjene. Vi skal også pege på frontklappen, som ikke var gasdæmpet og derfor ganske tung at løfte.
Bilens 190 hestes maskine er kendt for sit voldsomme moment, der betyder nærmest sportslige præstationer. Så man skal køre pænt, når man som her tester med efterspændt Ifor Williams trailer med næsten fuld last på ca. tre tons – selv om den er en baghjulstrækker.
Osted-bakken
Man kan indstille bilens dynamik mellem sport og komfort samt manuel brug, hvor man selv skifter gearene. Med automatgear og træk er der trailerassistent oven i købet.
Vores test forgik som altid i det midtsjællandske sammen med vores faste med-chauffør, entreprenør Vagn Nielsen – og bilens formåen på Osted bakken fuldt lastet skabte ikke problemer.
Bilen accelererede konstant op ad bakken med skift i det 9 trins automatgear ved ca. 4.800 omdrejninger – uden læs var skiftene ved 3.700 omdrejninger. Gearvælgeren er placeret som en stilk på ratstammen.
Forbrug 13,7 km/l
De officielle WLTP forbrugstal er 13,7 km/l i gennemsnit – men regn med noget mindre, når man kører med trailer.
Som man kan se i teksten, var der meget ekstraudstyr i bilen – hvor vi ikke har nævnt det hele.
Importøren oplyser, at bilen uden ekstraudstyr koster 443.000 kroner inklusive moms – 363.717 eksklusive moms – men med ekstraudstyr løber op i 573.000 kroner inklusive moms – 458.000 kroner eksklusive moms.
–
Fakta Mercedes-Benz Vito 119 CDI Select aut. Lang:
Motor: 4 cyl. turbodiesel.
Slagvolumen: 1.995 ccm.
Ydelse: 190 hk v. 3.800-4.200 omdr.
Moment: 440 Nm v. 1.350-2.400 omdr.
Gear: 9 trins G-Tronic aut.
Forbrug WLTP snit: 13,7 km/l.
CO2 udslip: 192 g/km
Træk: Baghjulstræk.
Trailervægt: 2.500 kg.
Totalvægt: 3.001 kg.
Nyttelast: 962 kg.
Bagdør: 1.391 x 1.261 mm
Sidedør: 822 x 1.252 mm.
Varerumsmål: 2.290 x 1.392 x 1.685 mm
Længde varerum ved gulv: 2.831 mm.
Mål mellem hjulkasser: 1.270 mm.
Vogntogsvægt: 5.500 kg.
Anhængertræk: Wabasto.
Læssehøjde: 560 mm.
Varerum: 6 kubikmeter.
Vendediameter v. kantstene: 11,1 m.
Dæk: Continental ContiVanContact 200 – 225/55 R17c.
Fabriksgaranti: 2 år.
Pris testbil uden ekstraudstyr: 363.717 eksklusive moms.
Pris testbil med ekstraudstyr : 458.000 kroner eksklusive moms.