(ATESSA)

Efter en periode med manglende køretøjer hos forhandlere af Stellantis mærkerne herhjemme, ser situationen nu ud til at lysne.

For ledelsen i Stellantis organisationen har været på nordisk visit, og har fået en god snak med den nye danske importør, WISMO Group.

Det fortalte Anne Abboud, chef for Stellantis Pro One-divisionen, da vi mødte hende i Atessa i Italien – hvor Sevel Syd fabrikken har hjemme – koncernens og Europas største varebilfabrik. Hun er fuld af fortrøstning overfor WISMO Group, når det gælder varebilsalg.

Custom Fit

Den nye salgssituation passer godt til de mange nye tiltag, som Stellantis netop har taget – bl.a. med ”CustomFit” programmet, hvor Stellantis tilbyder en række nye opbygninger direkte fra fabrikken. Her færdiggører man 300 specialopbygninger om dagen.

På vores besøg så vi flere eksempler på ”CustomFit” løsninger – bl.a. slutmontering af tiplad og box-løsninger (Cargo Box) på elektriske varebiler.

Danske priser kendes ikke, og det er naturligvis afgørende for danske kunder, som er kendt for at bruge danske opbyggere i stor stil. Noget, som Danmark har været kendt for i årtier – med en skov af opbyggere, som kan opfylde kundernes ønsker.

Kan konkurrere

Men hos Stellantis er man overbevist om, at man kan konkurrere – og ser vi frem til 2029, er forventningen, at knap en tredjedel af alle opbygninger skal produceres på fabrikken i Italien.

Vi var netop til premiere på de nye CustomFit løsninger – som er udviklet i samarbejde med både forhandlere og deres kunder. Der er iøvrigt seks CustomFit centre ved Stellantis produktionssteder.

Samtidig var der premiere på de batterielektriske udgaver af campere, hvor Fiat Professional har en markedsandel i Europa på 50 pct.

22 kW opladning

For yderligere at forbedre udbuddet af de store varebiler, er der nu en 22 kW opladningsmulighed.

Det giver mulighed for fuld opladning på seks timer, hvilket halverer opladningstiden sammenlignet med standardløsningen på 11 kW.

Atessa-fabrikken, der åbnede i 1981 og har produceret over 7,5 millioner enheder til dato, er et af Stellantis koncernens flagskibe fortsat udvikling af skræddersyede løsninger, som tegner sig for cirka 50 pct. af produktionen baseret på kundespecifikationer.

Kundeændringer

”Stellantis CustomFit er en dynamisk konvertering og personaliseringsprogram, der integrerer basiskøretøjsfunktioner med specifikke kundeændringer,” fortæller Arnaud Leclerc, Global Head for Stellantis CustomFit.

Ved at udføre disse ændringer direkte på anlægget sikrer programmet de højeste standarder for kvalitet, sikkerhed og leveringstid, fortæller han.

Disse opbygninger kan gennemføres og integreres med løsninger, der er udviklet i samarbejde med et globalt netværk af over 550 certificerede partnere.

20,5 kubikmeter varerum

Til den lette kommercielle batterielektriske varebil tilbyder man en Cargo Box på 18,3 kubikmeter, hvortil kommer et varerum på 4.230 mm i længden, 2.032 mm i bredden og 2.150 mm i højden.

Den er baseret på Battery Electric Chassis-versionen, der leverer 410 Nm maksimalt drejningsmoment og en effekt på 200 kW (270 hk), plus et 110 kWh batteri og en rækkevidde på op til 323 km.

Derudover vil den til kunder, der har brug for ekstra stort varerum, også kunne fås i L4-version, hvilket øger lastvolumen til 20,5 kubikmeter med en indvendig længde på 4.500 mm og en højde på 2.300 mm.

2.500 forskellige versionen

Atessa-fabrikken med et areal på over 1,2 millioner kvadratmeter er ikke kun den største fabrik i Europa, der udelukkende er dedikeret til lette erhvervskøretøjer, men også et globalt benchmark – med 80 pct af produktionen bestemt til eksport til 75 lande verden over.

Med 15 km samlebåndsproduktion, den største fabrik i Stellantis-gruppen, og med moderniseret lakeringsanlæg for at opfylde de nyeste energi- og miljømæssige kriterier, kan Atessa producere over 1.200 forskellige opbygninger.

Lægger man dertil 14 forskellige motorer og fire gearkasser samt otte karosserimodeller, bliver det til over 2.500 forskellige versioner.

Stor stigning

Med hensyn til produktionskapacitet registrerede Stellantis i 2024 en stigning på 25 pct. i konverteringer med certificerede partnere – og fordoblede antallet af opbygninger til store flåder fremstillet internt med en vækst på 35 pct i salget af ombyggede køretøjer i hele Europa, oplyser Stellantis..

“Lanceringen af Cargo Box BEV bekræfter den enestående udvikling for Atessa-fabrikken, der er dedikeret til proaktivt og hurtigt at imødekomme vores professionelle kunders behov i henhold til principperne om effektivitet og maksimal kvalitet,” sagde Anne Abboud.

Stor markedsandel

Stellantis’ store varevogne – Citroën, FIAT Professional, Opel, Peugeot og Vauxhall – fremstilles på fabrikken i Atessa. I Europa desuden på en nyindrettet fabrik i Polen.

80 pct. af alle producerede varebiler er lakeret hvide.

Markedsandelen for lette erhvervskøretøjer i Europa – for koncernens egne brands – oplyses til 30 pct.

Toyota og Iveco

I Atessa produceres p.t. også køretøjer for Toyota – Proace Max – og i slutningen af året kommer Iveco til med en ny elektrisk eSuperJolly varebilsserie. Samme produkt ialt fordelt på syv brands.

Stellantis anvender i stor udstrækning tog til at køre de nye varebiler ud til forhandlere og kunder – da et tog kan rumme 90 nye enheder – og en biltransporter kun tre-fire enheder.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk