Renaults genopfundne model 5 har suverænt vundet titlen ”Car of the Year 2025.”
Præmieoverrækkelsen fandt sted forud for biludstillingen i Bruxelles i klassisk Melodi Grand Prix stil, hvor point’ene – ét land ad gangen – blev vist på storskærm.
Den ikoniske Renault 5 lagde sig i spidsen fra første point fra Østrig til de sidste point fra Storbritannien.
Dansk mester nummer to
Renault 5 deler titlen med Alpine A290, der er en søsterbil, men som endnu ikke er på markedet i Danmark. Den kommer først hertil senere i år, når den kraftigere A390 er klar.
Kia EV3, der i november blev Årets Bil i Danmark 2025, kom ind på en andenplads med 291 point. Nummer tre blev Citroën C3 med 215 point.
Det er i år 62. gang, at en jury med i alt 60 europæiske biljournalister fra 23 lande vælger Årets Bil i Europa – Car of the Year.
Præsident for juryen
FDMs biltekniske redaktør, Søren W. Rasmussen, er både præsident for juryen og samtidig eneste danske jurymedlem.
Selvom han havde Kia EV3 øverst på sin liste, er han godt tilfreds med årets vinderbil, som han selv havde på sin andenplads.
”Med Renault 5 bliver det muligt at købe en velfungerende elbil i prisklassen omkring de 200.000 kroner,” siger han.
Originalen vandt aldrig
Billigste udgave koster 185.000 kroner, mens topudgaven fås til 230.000 kroner.
”Renault 5 lægger sig dermed pænt i sporet af den større Renault Scenic, der sidste år løb med samme titel,” siger Søren W. Rasmussen.
FDM skriver, at den originale Renault 5 aldrig vandt titlen, der har eksisteret siden 1964. Men det var yderst tæt på i 1973, hvor den blev nr. to, akkurat slået af Audi 80. Renault 5’s efterfølger, Renault Clio, vandt derimod prisen to gange.
Se vinderen i weekenden
Herhjemme kan importøren nok ikke få armene ned – for vinderbilen fejrer dansk premiere i denne weekend med åbent hus hos landets Renault-forhandlere, der også kan vise vinderen af den internationale varebilspris 2025 frem – Renault Master.
”Vi har lånt 32 Renault 5 modeller på fabrikken i Frankrig til åbent hus arrangementet. De skal dog tilbage, for de er ikke udstyret med nordiske specifikationer,” siger pressechef Søren Hyltoft, Renault Danmark.
Men der bliver rift om den ligger 5’er. Importøren har sikret sig 250 enheder ved lanceringen i april – med 500 enheder kort efter.
Retrobiler populære
Der satses voldsomt på salg af elbiler hos Renault i Danmark, som det seneste år har stor salgsfremgang – og har opnået 52 pct. øget volumen.
Retromodeller er faldet i forbrugernes gunst – det har man før set med Fiat 500 og Mini Cooper.
Mens Renault 5 kommer i april, kommer retro udgaven af Renault 4 midt på året – og sidst på året dukker retro Twingo op herhjemme. Coupémodellen Renault 17 er også på listen over retrobiler.
Upopulære sydpå
Mens elbilfeberen raser herhjemme, går salget af elektriske biler noget langsommere ude i Europa.
Det ses også på årets finalefelt, hvor blot tre af de syv finalister var rene elbiler.
To andre fås enten med benzin- eller elmotor, mens de to sidste af finalisterne kun fås i enten en benzin- eller hybridudgave. Til gengæld har ingen af de syv finalister dieselmotor.
Flere elbiler på vej
Alligevel kommer det ikke som nogen overraskelse for Søren Rasmussen, at titlen som The Car of the Year igen går til en elbil.
For selvom det ikke er alle lande, der er lige så langt fremme som os i Norden, når det drejer sig om elbiler, så er retningen for udviklingen sat af både politikere og bilproducenter, fortæller han.
”Elbilerne stormer frem, og i de kommende år kan vi vente os langt flere elbil-modeller at vælge mellem,” siger Søren W. Rasmussen.
Sådan fordelte stemmerne sig:
Renault 5/Alpine A290 (el) – 353 point
Kia EV3 (el) – 291 point
Citroën C3/ë-C3 (benzin/el) – 215 point
Hyundai Inster (el) – 172 point
Dacia Duster (benzin/hybrid) – 168 point
Cupra Terramar (benzin/hybrid) – 165 point
Alfa Romeo Junior (benzin/el) – 136 point
–
De danske stemmer:
Søren Rasmussen gav som nævnt Kia EV3 maksimum 10 point, Renault 5 gav han 6 point – mens Citroën C3/ë C3, Hyundai Inster og Alfa Roemo Junior hver fik 3 point – samlet 25 point. Han gav ikke point til Cupra og Duster.