Mercedes-Benz har netop påbegyndt serie-produktionen af den elektriske Sprinter varebil – eSprinter. Det foregår på Daimlers fabrik i Düsseldorf.

eSprinter tilbydes med højt tag og 3,5 tons totalvægt. Man kan fortsat laste 10,5 kubikmeter som i dieseludgaven.

Den elektriske Mercedes har forhjulstræk og yder 85 kW og har et drejningsmoment på 300 Nm. Som kunde kan man vælge imellem tre eller fire batterienheder.

To rækkevidder

Det betyder enten 55 kWh, som giver en rækkevidde på 168 km og en nyttelast på 891 kg. – eller 35 kWh og en rækkevidde på 115 km. Den mindre vægt øger nyttelasten til 1.040 kg.

Med hurtiglader kan man få opladet 80 procent på en halv time. Topfarten er enten 80-, 100- eller 120 km/t.

VOTY.dk prøvede den nye eSprinter i en tidlig udgave, og den var meget hurtig og smidig – men heller ikke i samme kvalitet som en produktionsmoden udgave – som nu er på vej.

Investeret 2,5 mia. kr.

Fabrikken har bygget 4,6 millioner Sprinter varebiler til dato – heraf 200.000 af nyeste udgave siden 2018. Nu kommer så eludgaven – og Mercedes-Benz har også vist prototypen på en brintudgave.

De senere år har Daimler-koncernen investeret 330 mio. Euro (2,5 mia. kr.) på den tekniske udbygning af produktionen af de nye Sprinter udgaver. Man kan bygge alle typer af Sprinter på det samme samlebånd.

Vigtig omstilling

”Omstillingen af vores produktion og vores produkter er vigtig for os som bilproducent. For at realisere det, styrker vi vores fabrikker og sikrer gennem investeringer grundlaget for vores videnskabelige succes,” sagde chefen for Mercedes-Benz Vans, Marcus Breitschwerdt.

Düsseldorf-fabrikken er i dag kompetence-centrum for elektro-drivline – samt for uddannelse af medarbejdere til at bygge el-varebiler. Produktionen vil være energineutral inden år 2022.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk