Én af Europas ældste bilfabrikker lukker i foråret 2025.

Det er Vauxhall-fabrikken i Luton nord for London – en legendarisk fabrik, som siden 1905 har produceret bilmodeller så som Vauxhall Velox, Viva og Chevette – samt varebilsmærket Bedford.

Fra 1925 til 2017 var fabrikken ejet af General Motors – fra 2017 til 2021 af franske PSA og siden af Stellantis.

Vendt på en tallerken

De seneste mange år har det været blandede Stellantis varebiler, som fabrikken stod for – bl.a. Opel- og Vauxhall Combo – og der er tidligere bygget Vauxhall- og Opel Vivaro – sidstnævnte også til danske kunder.

Først på året meldte Stellantis ellers ud, at Luton skulle være centret for elektriske varebiler, men nu er man vendt på en tallerken – og vil i stedet bygge elvarebiler i den tidligere personbilsfabrik i nordengelske Ellesmere Port (sydøst for Liverpool).

Julen er ødelagt

1.100 medarbejdere er blevet varslet – og selv om man vil tilbyde nogle hundrede arbejdere nyt job i Ellesmere Port – og at man vil investere 50 mio. engelske pund dér – så er julen ødelagt for de fleste bilarbejdere i Luton.

Stellantis peger på, at man er presset økonomisk af den britiske regering – som ønsker en hurtigere omstilling til elbiler – uden subsidier til elbilskøbere.

Dertil kommer trussel om økonomisk straf på 1.500 pund pr. enhed for salg af diesel og benzinbiler.

Kan ikke honorere krav

Regeringen ønsker et 24 pct. mix af elbiler i år og 80 pct. 2030.

Det er krav, som Stellantis ikke kan honorere, er meldingen fra hovedkvarteret i Paris. Specielt ikke med den nuværende hårde konkurrence.

Samtidig har der været et faldende salg af biler og el-varebiler over store dele af Europa – hvor bl.a. Danmark er en undtagelse.

Nye forhandlinger

Stellantis står ikke alene med problemerne. Ford har således nedlagt 4.000 job i Europa – bl.a. 800 i Storbritannien, skriver flere britiske medier.

Stellantis har bl.a. ønsket at bygge færre el-køretøjer – og få accept på at bygge flere hybridkøretøjer fremover – som EU ellers vil stoppe fra 2030.

De britiske fagforeninger, lokale politikere og den britiske regering forsøger at få Stellantis til at ombestemme sig.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk