Inden længe er den danske Mercedes-Benz importør klar til at præsentere den elektriske e-Sprinter i chassisudgave.
”Der er produktionsstart i maj måned, fortæller Jens Lyngholm, Portfolio & Transformation Manager, Marketing Operations Vans hos Mercedes-Benz Danmark.
”Vi forventer at sælge op mod 150 chassis-udgaver i år, hvilket svarer til godt og vel en fjerdedel af det samlede eSprinter salg. Det er jo en del kommuner og anlægsgartnere der bruger disse biler, men der kan jo være andre kundegrupper, der får brug for en ladbil på el,” siger Lyngholm.
300 km rækkevidde
En topsælger bliver modellen 320 Chassis PRO i længde A2 med 3,5 tons totalvægt. De fleste Mercedes-Benz varebiler kører forbi en opbygger på vej til kunden – fabrikken siger 75 pct. Det gælder do især chassisbiler.
Batteriet er her på 81 kWh, og ydelsen er 204 hk/400 Nm. Der er dog kun 50 kW DC-lader og 11 kW AC lader.
Rækkevidden er ved 90 km/t (fartbegrænset) 300 km og ved 120 km/t (fartbegrænset) på 260 km.
Stor forbedring
Det er en stor forbedring i forhold til den første elektriske Sprinter, der på en god dag lige kom op på 100 km. rækkevidde – da vi prøvede den.
Prisen er også fastlagt til 460 736 eksklusiv moms og afgifter. Et standardlad koster 21.800 kr. eksklusiv moms og afgifter. Dertil 1.7215 kr. for underkørsel.
eSprinter, der er baghjulstrukket, kører med 1-trins automatgear.
Meget lydsvag
Bilen er ganske lydsvag – bortset fra vind og dæk ved høj fart. Der er tre køreprogrammer – comfort, economy og max range.
eSprinter fås med op til 113 kW batteri og rækkevidde på 445 km i gennemsnit. Her er der 115 kW DC hurtigopladning.
I vores test i slutningen af 2024, da det var ret koldt, ville vores testbil kun lade med 40 kW. I øvrigt kunne vores testbil før jul køre med 1.050 kg. trailer.
1.050 kg trailer
Standard udstyret i eSprinter omfatter blindvinkelassistent, sidevindassistent, linjevogter, regnsensor, intelligent hastighedsassistent, active brake assist, træthedsovervågning, lysassistent, multifunktionsrat, fartpilot og dobbelt airbag.
Dertil dobbelt passagersæde, sædevarme i førersæde, for-klimatisering, klimaanlæg, to-vejs justerbart rat, MBUX multimediesystem med 10,25 tommer skærm og dansk sprog.
Der er også elektrisk parkeringsbremse, aktiv bremseassistent samt eljusterbare og sammenklappelige sidespejle.
Fremtiden
Fabrikken har netop løftet sløret for den fremtidige elektrificeringsstrategi for varebiler – kaldet Van.EA, som står for Mercedes-Benz Van Electric Architecture.
I år lægger man ud med Vito-serien – først med minibusudgaven, som i dag hedder EQV.
Senere følger varebilerne – og i slutningen af 2026 vil fabrikken så præsentere fremtidens elektriske eSprinter, som nok ventes til Danmark i 2027.
Fabrikken forventer, at halvdelen af deres varebiler er elektriske i 2030.