Opel har i mange år solgt Corsa som gulpladebil, selv om den forrige importør ikke havde en officiel pris – det stod forhandlerne selv for.

Men i den seneste udgave, som netop er introduceret herhjemme, har den nye importør i Interdan koncernen valgt at melde en officiel Van pris ud.

Uden moms koster en dieseludgave fra lige under 100.000 kroner plus moms.

Kører 24,4 km/l

Efter nyeste WLTP miljønorm når den endda op på 24,4 km/l i gennemsnit. Så det er ikke meget, man besøger tankstationen. Endda med en fire cylindret motor, hvor den større Astra diesel bruger en 3-cylindret diesel, som ikke er så harmonisk som den i Corsa.

Faktisk er bilen både hurtig og smidig at køre i. Der er trækkraft i fjerde gear fra 50 km/t eller 1.300 omdrejninger – så det er her, man skal holde sig i bytrafik.

Sjette gear er overgear med trækkraft fra 80 km/t – og ved 1.300 omdrejninger. Ved 130 km/t i sjette gear går motoren 2.000 omdrejninger. Det er ret økonomisk.

Større varerum

Corsa’s akselafstand er øget fra 2.510- til 2.538 mm, så varerummet er blevet større – nu 1.081 liter. Læssekanten er 720 mm udvendigt og 180 mm indvendigt. Bilen har ikke handskerumslås – men der er midterboks, som også fungerer som armlæn.

Corsa Van har i mange år haft en fast skare af kunder, der benyttede den som servicebil. Mange kalder denne type biler for pizza-biler, man det er bredt i både den private- og offentlige sektor, at man har været glade for den velkørende tysker, som dog er produceret på en fabrik i Zaragoza i Spanien.

Komfortabel til lange ture

Ud over det nye ydre design, er interiøret også helt ændret og er blevet mere ergonomisk udformet. I den nye udgave får man en bil, som er meget komfortabel og rar til både de lange- og korte ture.

Den nye Corsa er en anelse blødere opsat end 208 fra Peugeot, som er bygget med samme platform, så komforten i Corsa er bedst.

Bag rattet sidder man i højdejusterbare sportssæder med læderkanter og med trinløs indstillelig ryg. Der er varme i rat og sæder samt DAB radio.

Adaptiv fartpilot kun 5.000 kr. ekstra

Bilen (med Edition+ udstyr) havde 7 tommer touchscreen – men ikke navigation. Derimod Apple Car Play – så man kan bruge sin telefon som navigation. Udstyret omfatter ellers tonede ruder, fartpilot, skiltegenkendelse og bakalarm.

Sikkerhedsmæssigt har den bl.a. hill assist, linjevogter, bakkamera, seks airbags og Active Safety Brake (nødbremse) – og man kan bestille bilen med adaptiv fartpilot til ca. 5.000 kr. plus moms – og det må vi anbefale. Et utroligt lys om aftenen får man med LED-Matrix lygter, som ekstra koster ca. 8.000 kr.

Vi kan i testbilen også nævne tågelygter for og bag, spoilersæt, aluminiumsfælge (ekstra), 1-zone klimaanlæg samt to kopholdere og flaskeholdere i dørene. Bilen har almindelig, klassisk håndbremse mellem sæderne.

Fransk teknologi

En ny Corsa i GM regi var nærmest færdig ved overtagelsen, men PSA har valgt deres eget udgangspunkt.

Salget har været meget stille for hele Opel herhjemme, men når det gælder Corsa alene, er målet en stigning i salget på 70 pct. Det skal ske gennem et forstærket salgsteam.

Kører man kun korte ture – måske med udpræget bykørsel – kan man nok med fordel vælge Corsa med benzinmotor.

Teknik Opel Corsa 1,5d Van:
Motor: 4 cyl. Turbodiesel. 16V.
Ydelse: 102 hk v. 3.500 omdr.
Topfart: 188 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 10,2 sek.
Moment: 250 Nm v. 1.750 omdr.
Gearkasse: 6 trins manuel.
Trækkraft i femte gear: Fra 1.300 omdr. (50 km/t)
Forbrugssnit WLTP: 24,4 km/t.
CO2 udslip: 108 g/km.
Læssehøjde: 720 mm udv./180 mm indv.
Køreklarvægt/nyttelast: 1.165/495 kg.
Varerum: 1.081 liter.
Trailervægt: 1.200 kg.
Affjedring: Uafhængig for/semi-uafhængig (compound) aksel bag.
Bremser: Vent. skiver for/skiver bag. Esc. ABS.
Dæk: Continental EcoContact 6 – 195/55 R16.
Fabriksgaranti: 2 år.
Pris 1,5d Van ekskl. moms: Fra 96.900 kr.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk