Stilheden har sænket sig over Skævinge ved for Hillerød.
For vognmandsfirmaet Flemming Nielsen & Sønner har netop fået leveret en elektrisk Scania 45 R 6x2x4 lastbil – den første af slagsen til den nordsjællandske vognmandsforretning. Virksomheden har i alt 13 lastbiler – de øvrige på diesel.
Det er Jan og Lars Nielsen, der de seneste fire år har drevet firmaet – efter deres far Flemming Nielsen døde. Ved siden af driver de også hvert deres vognmandsfirma.
Stille og renlig
Ellastbilen sikrer lavere emissioner, men også mindre støj – og det vægtede tungt, da man valgte at købe en ellastbil.
El-lastbilen skal køre for vognmandsfirmaets kunde NTG og skal primært køre til og fra NTG’s kunde, Topsoe, i Frederikssund.
Otte dB lavere
Målinger foretaget af Topsoe og Scania med en tilsvarende el-lastbil, som den Flemming Nielsen & Sønner nu har fået leveret, viser, at lydeffektniveauet var otte dB lavere end for en tilsvarende dieseldrevet lastbil.
Det svarer til, at én diesellastbil støjer lige så meget som seks-syv el-lastbiler tilsammen.
Planlægger sammen
Målingerne blev gennemført med og uden last ved 20 km/t, som er den maksimale hastighed, som Topsoe har på deres fabriksområde.
Den nye el-lastbil skal køre med chaufføren Anders bag rattet. Han planlægger sin kørsel i samarbejde med Topsoes disponenter.
SoC-vindue
Bilen er udstyret med 624 kWh-batteripakke og et SoC-vindue på 75 pct. SoC-vinduet (State of Charge Window) beskriver, udtrykt som en procentdel, hvor meget af den samlede installerede kapacitet, der rent faktisk bruges i praksis.
En lavere procentdel betyder mindre stress på batteriet og en længere levetid. Med et SoC-vindue på 75 pct. er batteriets forventede levetid 12 år. Der kan også vælges SoC-vindue på 83 pct.
Den nye Scania 45 R er leveret og klargjort hos Scania Frederikssund, og det er Key Account Manager Jes Cramer-Petersen, der har solgt og leveret bilen.