Hvis det drejer sig om tekniske spørgsmål til en Iveco lastbil – så har man igennem de seneste 27 år bare ringet til Henning Nielsen, produktchef for Ivecos tunge køretøjer. Så fik man altid det rigtige svar.
Men snart 67-årige Hanning Nielsen har valgt at takke af til efteråret for at hellige sig familien.
Han har fulgt udviklingen fra faxmaskiner til digitalisering, fra “service-aftaler” til strukturerede salgsprocesser og fra mekaniske bremsesystemer til teknologiske kvantespring inden for sikkerhed.
Nu ser han frem til en velfortjent pension.
27 år hos Iveco
Henning Nielsen begyndte i 1998 som en del af den tekniske afdeling. Som uddannet maskiningeniør havde han ansvaret for at supportere alle forhandlerne med teknisk information.
Arbejdet foregik dengang langt fra digitalt.
“Vi havde simple computere, og fax-maskinen var vores primære kommunikationsmiddel med hovedkontoret i Torino. Typegodkendelser kunne tage flere dage, og når en ny model skulle lanceres, sorterede vi bunker af papirer,” fortæller Henning Nielsen.
Siden udviklede både teknologien og Henning Nielsens rolle sig. Han skiftede fra teknisk chef til produktchef med ansvar for de tunge lastbiler og senere også for mellemklasselastbiler som den mellemstore Eurocargo.
Notoret på en serviet
Udviklingen har været omfattende – både teknisk og kommercielt. Salgsprocesserne var tidligere uformelle og baseret på personlige relationer.
“For 25 år siden blev aftaler ofte indgået over en middag, og detaljer blev noteret på en serviet. Selvfølgelig blev der lavet mere formelle ordrebekræftelser, men den grundlæggende aftale var baseret på tillid,” fortæller Henning Nielsen.
I dag er salget digitaliseret og baseret på data og ”lead-generering.”
Effektivt
Både kunder og forhandlere har adgang til detaljeret information forud for møder. Det har gjort processen mere effektiv og struktureret.
Lastbilteknologien har gennemgået revolutionerende forandringer de seneste 30 år. Henning Nielsen har fulgt udviklingen tæt.
“Da jeg begyndte, var bremsesystemerne rent trykluft-mekaniske. I dag er de elektronisk styrede, hvilket har løftet sikkerheden markant. Udledningen af skadelige stoffer er også reduceret drastisk – før euronorm-grænserne var emissionerne op til 100 gange højere,” siger Nielsen.
1,5 mio. kilometer
Lastbilernes levetid er også blevet længere. Med forebyggende vedligehold kan lastbiler nu ofte køre 1,5 millioner kilometer eller mere.
Men sin vægt på 11,99 ton har Eurocargo efterhånden fået en helt særlig plads i markedet, da lastbilen lige præcis smyger sig uden om at være omfattet af vejafgift fra 2025, som gælder køretøjer på 12 ton og opefter.
Eurocargo har spillet en vigtig rolle i Henning Nielsens arbejdsliv. Med skærpede krav til tung trafik og vejafgift på modeller tungere end 12 ton har netop Eurocargo fået ny relevans i markedet med sin totalvægt på 11,99 ton.
Til Torino
“Grundkonstruktionen har været den samme i 30 år, og den fungerer stadig godt. De nye krav til lettere lastbiler i byområder har givet Eurocargo en meget stærk markedsposition igen,” fortæller Henning Nielsen og tilføjer, at førerhuset for nylig har fået en solid overhaling.
Fokus på førermiljøet har været et vigtigt omdrejningspunkt i Henning Nielsens karriere. For 15 år siden involverede han kunder i udviklingen.
“Vi tog dem med til hovedkvarteret i Torino, hvor de testede løsninger og gav feedback. Især i Norden har vi skubbet på for bedre komfort og arbejdsforhold i førerhuset – med stor succes,” siger han.
Stafetten videre
Efter næsten tre årtier hos Iveco ser Henning Nielsen nu frem til pensionen.
“Det har været en fantastisk rejse med dygtige kolleger og kunder. Nu er det tid til at give stafetten videre og nyde en ny fase af livet,” siger han.
Selvom Henning nu afslutter sit arbejdsliv, glæder men sig hos Iveco sig over at have haft en så kompetent kollega i hele 27 år, når han til efteråret træder fra, ser han frem til mere tid med venner og familie.
Konsulent ?
“Det bliver en tid, hvor nogle af de gamle venskaber skal genoptages, og tid til at kigge stjerner om natten, også bliver der forhåbentlig tid til flere fritidsaktiviteter som vandreture i det skønne Danmark og udlandet,” siger Henning Nielsen.
Hvem ved – måske kan man fremover fortsat møde Henning Nielsen som en slags ”konsulent,” hvis de tekniske udfordringer bliver for store.