(KNUTSTORP)

I baghaven af den kendte danske astronom Tycho Brahes fødested på Knutstorp Slot i Sydsverige ligger den i dag kendte racerbane af samme navn.

De færreste motorsports-entusiaster, der i årevis har valgt at drage til den sydsvenske bane, har nok spekuleret over, at byen har fostret en så berømt dansker. Dansker fordi Skåne jo var dansk, da han blev født i 1546

Det har selvfølgelig heller ikke meget at gøre med, at Toyota valgte af vise deres samlede set-up af hybridbiler i samme by – selvom vi gerne vil tilbage til samme miljø – uden plast og fossilt brændstof, som Tycho Brahe oplevede.

Toyota: Ender med brint

Men Toyota har dog ikke helt sluppet det fossile brændstof – endnu. Forskere i den japanske koncern mener dog, at vi på sigt vil ende med at køre i brintbiler, hvor eneste udledning er vand.

Mirai hedder den brintbil, som Toyota sælger i Danmark (uden afgift) – men endnu er der kun otte fyldestationer, og brint er endnu lidt for dyrt. Det vil ændre sig over de nærmeste 15 år, mener Toyota.

Indtil de bliver mere udbredt er det hybrid-biler, som de gode japanere satser på – og det bringer os tilbage til Knutstorp, hvor Toyota havde inviteret til test af deres samlede hybrid-flåde, som omfatter Yaris, CH/R, Corolla, Prius/Prius Plug In og RAV-4 – plus sedan-modellen Camry.

Noget af det mest økonomiske

Trods brugen af benzin er hybridbilerne noget af det mest økonomiske, som man kan køre i – og for at se med gule briller på bilerne, er de fleste tilgængelige som ombyggede personbiler på gule plader. Faktisk er Yaris blandt de mest populære Van’s med 165 enheder i årets første syv måneder.

Ellers er RAV-4 bedst med 63 enheder efterfulgt af CH/R med 45 enheder og den nye Corolla med otte enheder (med den er også først blevet lanceret i forsommeren). Tallene gælder til udgangen af juli.

Vi har tidligere beklaget os over den voldsomme elastikeffekt, man oplever ved acceleration i hybridbiler – og som man fortsat oplever i biler som Yaris og CH/R.

Toyota har hekset

Sådan var det også med Corolla forgængeren Auris, men Toyota har hekset med hensyn til Corolla, som er langt mere behagelig at køre i. Fabrikken forklarer det med en mere lineær accelerationskurve med lavere omdrejninger. Det er især 2-liter motoren, som vi vil fremhæve.

I det hele taget hjælper hybrid-biler folk med at ændre kørestil – køre mere afslappet og mindre aggressivt – og samtidig spare brændstof.

Endnu bedre end Corolla i spørgsmålet om behagelig acceleration er 2,5 liter hybridmaskinen, som sidder i de større RAV-4 og Camry udgaver.

Meget komfortabel

RAV-4 har VOTY.dk netop testet – samt kørt i til og fra Knutstorp – og Camry prøvede vi ved Knutstorp. Den er ikke planlagt som stationcar – og kan derfor ikke fås som Van, men Toyota håber at få noget af taxi-markedet med bilen.

2,5-liter motoren er i hvert fald meget komfortabel – og her er elastik-effekten nærmest elimineret. Man kan sågar skifte manuelt gear – selv om det er en CVT 1-trins gearkasse, men det handler om at skifte mellem forskellige omdrejningsområder.

Toyota bygger biler efter filosofien ”Toyota New Global Architecture”, som handler om gøre bilerne mere økonomiske, mere aerodynamiske med lavt tyngdepunkt og lavere placerede motorkomponenter – og optimal sikkerhed.

CO-2 udslip ned med 90 pct.

Man har udviklet nye platforme – f.eks. GA-C og GA-K til henholdsvis Corolla og Camry/RAV-4. Det har betydet bl.a. større bagagerum/varerum i bilerne. Et problem med hybrid er trailervægten – kun RAV-4 i 4×4 udgave kan mønstre 1.650 kg. Det kan ellers kun RAV-4 i ren benzinudgave præstere.

Toyota arbejder på at sænke CO2 udledningen fra deres bilproduktion med 90 procent – regnet fra 2010 til 2050. Det skal el-, hybrid-, plug-in-hybrid og brintbiler sikre.

Toyota viser således en ny elbil i 2020 – og de fransk-byggede varebiler fra PSA – Proace og Proace City – kommer alle i eludgaver indenfor få år. Man tester også brintvarebiler i Japan og en brintbus i Portugal.

Ingen kedelige biler

Toyota har i mange år været anset for at være kedeligt designede biler – men øverste chef for Toyota, Akio Toyoda, barnebarn af Toyoyta-grundlæggeren, har udtalt, at det er slut med kedelige biler fra Toyota.

Det viser de seneste lanceringen – bl.a. CH/R og Supra sportsvognen – plus de mange motorsports-aktiviteter.

Gazoo Racing til varebiler

Motorsport skal også viser kunder, at Toyota biler er pålidelige. Efter et par uheldige år på Le Mans har man vundet løbet de seneste par år. Dertil kommer sejr i Dakar Rally med pick-up modellen Hilux samt succes i rally.

Det sker med teamet Gazoo Racing. Flere af bilerne kan fås i gadeversioner – bl.a. Yaris GR Sport. (som fås som Van).

Faktisk har Toyota udviklet et Gazoo sports-kit til varebilen Proace, der tillige er udstyret med en Sortimo indretning.

Godt forhandler-team

Generelt klarer Proace sig godt på de danske salgslister – ikke mindst gennem et godt forhandler-team og mange tilfredse kunder helt tilbage fra de gode Hiace dage frem til 2012 – og så tre års fabriksgaranti.

Toyota Corolla bygges i Storbritannien – så lige nu følger Toyota spændt udviklingen med Brexit-problematikken.

Man håber at undgå en hård Brexitudgave.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk