Den store kinesiske bilkoncern Geely, der bl.a. ejer Volvo Cars, kaster sig nu også ind i at sælge varebiler i Europa.
Det er Geely selskabet Farizon Auto – mere præcist Geely Farizon New Energy Commercial Vehicle Group – der præsenterer to udgaver af varebiler – SV og V6E.
Danmark på vej ?
Forleden var der premiere i Tjekkiet – Østrig er også på listen, og snart følger Portugal efter.
Måske varer det ikke længe, før Geely selskaber i Danmark kommer med. Men kan Polestar eller Volvo i Danmark håndtere varebiler ?
I dag har vi Maxus varebiler hos RSA Danmark (fra SAIC) – og snart dukker BYD op med en stor varebil – importeret gennem Nic. Christiansen Group..
Farizon V6E
Farizon V6E er baseret på bydistribution. Køretøjet er udstyret med CATL LFP-batterier (lithium-jern-fosfat) med en kapacitet på 42 kWh, som giver en lang levetid og en batterigaranti på 300.000 km eller 6 år, med mulighed for forlængelse til 8 år.
Den kombinerede rækkevidde i henhold til WLTP er 195 km og rækkevidden i byområder er 265 km.
Bagagerummet er udstyret med et skridsikkert aluminiumsgulv, bagdøre, der åbner op til 270°, fuldstændig beskyttelse af køretøjets sidevægge og indvendige loft.
Salgsprisen for køretøjet i Tjekkiet eksklusive moms begynder ved ca. 217.000 kroner.
–
Standardudstyret i V6E omfatter:
• Opvarmet og ventileret førersæde
• Opvarmet rat
• Central 10,1″ touchskærm med bakkamera
• Mulighed for at oprette forbindelse til en smartphone til dataoverførsel til en stor skærm
–
Teknik V6E:
• Bruttovægt: 2.715 kg
• Nyttelast: 1.070 kg
• Indvendige mål for lastrummet: 2.800 × 1.730 × 1.320 mm
• Lastrumsvolumen: op til 6 m³
• Træk: bagaksel
–
Farizon SV:
Farizon SV er designet specielt til det europæiske marked. Hoveddesigneren er Hervé Robert Bertrand, der tidligere arbejdede som chefdesigner for Renault Trucks og Mack Trucks i Volvo-koncernen.
Køretøjet har allerede opnået topresultat i sikkerhedstest – med en platin Euro NCAP-klassificering – indenfor elektriske lette erhvervskøretøjer (e-LCV).
Der er tale om en varevogn i kategori N1, der tilbyder en bred vifte af varianter med forskellige størrelser lastrum og batterimuligheder. Nyttelasten spænder fra 1.480 kg (6,7 kubikmeter) til 1.070 kg (13 kubikmeter model).
Nye batterivarianter i SV
Køretøjets vægt reduceres takket være nye batterivarianter (LFP og NCM) og drive-by-wire-platformen, som erstatter traditionelle hydrauliske og mekaniske systemer med ledninger (f.eks. styretøj, bremsning og gasregulering).
Det reducerer antallet af bevægelige dele og dermed vægten.
Disse muligheder tillader ikke kun komfortabel bykørsel, men også intercity-rejser. Den kombinerede rækkevidde i henhold til WLTP varierer fra 200 til 359 km og fra 262 til 551 km i byen, afhængigt af batterikapaciteten.
5 års garanti på Farizon
Den generelle garanti for SV-modellen er 5 år eller 200.000 km, mens batterigarantien er 8 år eller 200.000 km.
Bilen har mange opbevaringspladser i hele kabinen. Udstyret omfatter bl.a. lædersæder med varme og ventilation og et opvarmet multifunktionsrat.
12,3 tommer touchscreen
Der er et syv tommer instrumentdisplay – og en 12,3 tommer LCD touchscreen med høj opløsning (1920 × 720).
Der er også multimedieafspilning, Bluetooth, smartphone-forbindelse samt hurtige indstillinger af køretøjets funktioner.
Salgsprisen for køretøjet i Tjekkiet med et lastrum på 6,9 kubikmeter begynder ved ca.306.000 kroner.
–
Teknisk set SV:
• Totalvægt: 3.500 kg
• Fås i 6 varianter (L1–L3 og H1–H3) med en udvendig længde på 5–6 m
• Mange konfigurationsmuligheder med varerum fra 6,7 – til 13 kubikmeter.
• Forhjulstræk (FWD)
–
Farizon SV batterier:
• 49 kWh
• 66 kWh
• 67 kWh
• 83 kWh
• 106 kWh