Efter flere års feltprøvetest er Volvo Truck nu klar til at markedsføre de elektriske lastbiler FL og FE.

Volvo FL Electric har kapacitet til en totalvægt på 16 ton, mens totalvægten for Volvo FE Electric er 27 ton.

De første markeder kommer på tavlen i år. Det er Sverige, Norge, Tyskland, Schweiz, Frankrig og Holland.  Danske kunder kan først få deres el-lastbil i efteråret med produktion i uge 37 – i september. Bilerne kan dog bestilles af danske kunder i juni måned (uge 25.)

Stigende efterspørgsel

Efterspørgslen på eldrevne lastbiler er stigende i hele Europa – hvor mange byer kræver emissionsfri distribution i bycentre i fremover.

Udover at kunne undgå lokal forurening – det sker på kraftværker med mindre, der bruges vindmøllestrøm – er bilerne helt støjsvage. De kan med andre ord stå for natdistribution, som er vigtig både for at få bedre miljø i boligområder og for at få mindre trængsel på vejene.

Nul emissioner

”Den globale urbanisering kræver stadig større fokus på byernes logistik og lastvognstransport med nul emissioner og mindre støj. Med Volvo FL Electric og Volvo FE Electric kan vi imødekomme både de høje miljøkrav såvel som vores kunders høje kommercielle krav,” fortæller Jonas Odermalm, vice president for Electromobility.

En af udfordringerne er at maksimere nyttelasten, samtidig med at køredistancen optimeres.

Udviklet med kunder

“Volvo Trucks’ løsninger vil være baseret på de individuelle forretningsbehov og tage forskellige parametre med i betragtning, f.eks. kørselscyklusser, lastkapacitet og ruteanalyser, så batterikapaciteten udnyttes på den mest effektive måde,” siger Odermalm.

Volvo FL Electric og Volvo FE Electric blev udviklet i tæt samarbejde med udvalgte kunder i Gøteborg i Sverige.

Positiv feedback

Kundernes feedback har været meget positiv, og de chauffører, der er involveret i samarbejdet, er især imponerede over den hurtigt reagerende drivline, den glidende acceleration – samt hvor støjsvage lastbilerne er.

“Selvom kundernes feedback har været positiv, anerkender vi, at opladningsinfrastrukturen stadig er under udvikling i de fleste byer, og vi samarbejder da også med både offentlige og private partnere for at komme til enighed om en langsigtet strategi for en udvidelse af opladningsinfrastrukturen. Det står dog helt klart, at tempoet i udviklingen af opladnings-infrastrukturen skal øges,” siger Jonas Odermalm.

Én energikilde ikke nok

For at imødegå klimaforandringerne vil det kræve flere tilgængelige drivline-teknologier.

”Eldrevne køretøjer, der oplades med el fra vedvarende energikilder, er et vigtigt skridt hen imod en mere bæredygtig distributionskørsel i byerne. Der vil dog ikke være én enkelt energikilde, der kan løse klimaforandringerne og alle andre miljøproblemer. Forskellige typer transport kræver forskellige typer drivlineløsninger”, siger Odermalm.

Priser kendes p.t. ikke,

Fakta om Volvo FL Electric og Volvo FE Electric:

• Volvo FL Electric- og Volvo FE Electric-lastbilerne er udviklet til distribution, affaldshåndtering og andre anvendelser i bymiljøerne.
• Salget starter i Sverige, Norge, Tyskland, Schweiz, Frankrig og Holland.
• På det danske marked vil der være salgsstart i uge 25 med produktion i uge 37.
• Volvo FL Electric har kapacitet til en totalvægt på 16 ton, mens totalvægten for Volvo FE Electric er 27 ton.

Comments are closed.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk