Volvo Trucks har i generationer haft et godt fodfæste i USA – siden man købte en del af White Motor Company i 1981 – efter en konkurs.
White blev grundlagt i 1900 med produktion af damp-generatorer – og senere også bl.a. biler, varebiler, busser, lastbiler, cykler og symaskiner.
Kæmpede i årevis
Volvo Trucks kæmpede i årevis med at blive anerkendt af amerikanske vognmænd – fordi de altid havde købt lokalt med måske Cummins motor og Eaton bagtøj.
I dag køber de fleste amerikanske vognmænd med glæde Volvo Truck med Volvo drivline.
VNL og VNR
Senest har Volvo Trucks lanceret en række nye lastbiler – i begyndelsen af 2024 VNL langtursbilen og nu VNR regionalbilen.
Begge er bygget på Volvos nye platform, hvilket gør bilerne mere brændstofeffektive, sikrere og mere alsidige.
Bedre aerodynamik
Den nye VNR har et 90 pct. ændret design i forhold til sin forgænger, herunder nye effektive teknologier og forbedret aerodynamik.
Dette bidrager til at reducere brændstofforbruget og CO2-emissionerne med op til 7,5 pct. i den nye Volvo VNR.
Bygget til fremtiden
Den nye platform er designet til alle fremtidige fremdriftsteknologier, herunder batterielektriske, brændselscelle- og forbrændingsmotorer, der kører på vedvarende brændstoffer, herunder brint.
En ny 24-volts elektrisk arkitektur og aktive sikkerhedsfunktioner, der introduceres i den nye generation lastbiler, vil også være standarden for den fremtidige kommercialisering af fuldt selvkørende lastvogne.
Eco-roll
Med den nye VNR-model har Volvo reduceret brændstofforbruget og CO2-emissionerne gennem forbedret aerodynamik, drivlinjeinnovationer og den i Europa meget udbredte Eco-roll-teknologi, der kan frakoble drivlinen under i en nedkørsel – og samle strøm op.
Drivlinjeforbedringer på den helt nye Volvo VNR tegner sig for tre procent af forbedringen af brændstofeffektiviteten på op til 7,5 procent takket være den næste generation af D13 VGT-motoren (Variable Geometry Turbo), der er standard i Volvo VNR.
Optimal sikkerhed
Den helt nye Volvo VNR har en række nye sikkerhedsfunktioner, herunder Volvo Active Driver Assist med advarsel om kollisioner, automatisk nødbremse og advarsel om vognbaneskift – men også integrerede gardinairbags. Der er også et fuldt integreret kameraovervågningssystem.
*
Den helt nye Volvo VNR fås i en række forskellige konfigurationer, herunder 4×2, 6×2 og 6×4 trækkere. Den kommer i varianter lige fra VNR 300 helt op til premium modellen VNR 660, der både klarer de regionale- og lange ture.
Produktionen af den nye Volvo VNR vil finde sted på Volvo Trucks’ fabrik i New River Valley i Dublin, Virginia, og salget starter i de kommende måneder.