Toyota Yaris kommer snart ikke længere som varebil – den kommende model, som lander til sommer, er ændret så meget i de indvendige mål, at den ikke kan godkendes.

Det fortæller Bo Svane, Toyota Danmarks chef for erhvervssalg og mobilitetsløsninger, til VOTY.dk, i forbindelse med et pressemøde.

Yaris Van er ellers den mest solgte gulpladebil i sin klasse med 345 enheder i 2019, men hos Toyota vil man i stedet for satse på den nye Corolla som den bilmodel, der skal tage over. Prisforskellen eksklusive moms er begrænset. Med mindre man vælger en GR Sport model med ekstra sportsudstyr – evt. som stationcar.

Mange glade for Yaris Van

Ganske mange entreprenører er glade for Yaris som inspektørbil til bygge- og anlægsopgaver – på grund af den kompakte form.

Men inden længe løftes sløret for en ny SUV model, der skal bygges sammen med Yaris i Frankrig – og den vil formentlig opfylde de danske varebilsmål på 60 cm (højde) x 120 cm (længde) i varerummet.

En 5-dørs Corolla er større end Yaris, men også mere komfortabel. Den fås (som Yaris) med en lille benzinmotor eller som hybridudgave. Corolla fås både i 1,8- og 2-liter hybridudgaver. Og også som stationcar. Diesel fås ikke længere – bortset fra fabriksbyggede varebiler og enkelte off road modeller så som Land-Cruiser.

Nye fabriksbyggede varebiler

Men på Toyota pressemødet var der også dansk premiere på to nye fabriksbyggede varebiler – den nye Proace City og en sportsudgave af Proace kaldet GR Sport. Proace City kommer til salg til sommer. Proace GR Sport kan allerede bestilles nu.

Begge bygges af PSA-koncernen (Peugeot) i henholdsvis Vigo i Spanien og Valenciennes i Frankrig (på Toyotas egen fabrik i Valencennes bygges også Yaris).

Proace City er søstermodel til Peugeot Partner, Citroën Berlingo og Opel Combo. Proace er søstermodel til Peugeot Expert, Citroën Jumpy og Opel Vivaro.

GR Sport model af Proace

Der bliver to længder af Proace City på 4,4- og 4,7 meter og varerumsvolumen på 3,3- til 4,3 kubikmeter. Op til 1,5 tons på krogen og lasteevne op til et tons. Motorer fra 75- til 130 hk. Proace City kommer som sine ”søstre” i en eludgave i 2021.

Proace GR Sport koster 279.990 kr. ekskl. moms, hvilket er samme pris som Proace Comfort ONE. Det er altså samme pris for ONE og GR Sport udgaverne.

Godt varebilssalg i 2019

I øvrigt går det rigtig godt for det japanske bilmærke herhjemme – med øget salg på alle fronter.

Både for den nye Corolla, den kompakte SUV CH-R og den store SUV RAV4, som også sælges som Van. Proace varebilen er med 1.112 enheder gået 10 pct. frem.

Corolla blev solgt i 26 Van udgaver i fjor – dertil kommer 67 C-HR Van og 121 RAV 4 Van. Hilux pick up solgte i 172 enheder. Dertil som nævnt 345 Yaris.

Brint-biler vil tage over

For første gang er der solgt over 10.000 hybridbiler fra Toyota herhjemme. 56 pct. af Toyotas salg af personbiler i Danmark er hybrid.71 pct. af alle solgte Toyota personbiler er med hybridteknik.

Men i fremtiden vil Toyota også satse på rene elbiler og brintbiler – faktisk tror man i den japanske koncern, at brint på sigt vil tage over fra hybrid. I dag kører Toyota test med brint-varebiler i Japan.

Mange bilfabrikker har problemer med nyeste EU-miljøkrav for udslip af det samlede antal modeller på 95 gram CO2 pr. km. Men Toyota har sadlet om til grønne biler for mange år siden – med Prius i 1997 – og klarer snildt de nye krav.

RAV4 med 306 hk

På vej er også en ny RAV4 med 2,5 liters plug-in hybrid maskine på 306 hk via el-motorer på bagakslen.

Den bliver den næst-hurtigste Toyota efter sportsvognen Supra. 6,2 sekunder til 100 km/t – men også 65 kilometer på ren el efter den nye WLTP metode. I dag trækker RAV4 Hybrid op til 1.650 kg. på krogen. Håbet er, at den nye Plug-in hybrid når samme tal

Lexus genindføres

Endelig bliver 2020 et gensyn med luksusmærker Lexus, som i hybridudgaver passer godt til den seneste danske bilbeskatnings-model.

Tidligere kunne man få flere Lexus som Van – men det vil vise sig. Lexus har holdt pause i Danmark siden 2013.

Helt nyt for den danske importør er også den nye direktør Alar Metsson, som er født i Letland og som fra 2015 til 2019 har været chef i Norge. Han skiftede til Danmark i efteråret 2019.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk