(HANNOVER)

Brintudgaven af Årets Varebil i Europa 2025 havde også premiere på IAA transportmessen i Hannover for nylig.

De første brintudgaver af Master var baseret på den foregående udgave – og havde fra begyndelsen brinttankene placeret på taget, hvilket gjorde aerodynamikken ringere og køreegenskaberne dårligere med øget krængning i sving.

Men den nye Master har tankene placeret under varebilsgulvet, så der er optimal udnyttelse af varerummet og både god økonomi og bedre køreegenskaber.

Multienergi-platform

Renault har udviklet multienergiplatformen til Master, så den både kan bruges til diesel-, el- og brintudgaver – og alle karrosserivarianter fremstilles på samme samlebånd på Batilly-fabrikken (nær Metz).

Motorer, gearkasser og batterier fremstilles i Frankrig, og 84 pct. af leverandørerne er baseret i Frankrig. Det forenkler logistikopgaverne betydeligt.

Klar til levering i 2025

Mens forbrændings- og elektriske versioner allerede er på markedet, vil den nye Renault Master blive markedsført i en brint-H2-Tech-version i 2025.

Master H2-Tech er udviklet af selskabet HYVIA med base i Frankrig. Et selskab i joint venture mellem Renault Group og amerikanske Plug Power – dedikeret til brint.

Renault har været pioner og førende inden for elektriske erhvervskøretøjer i de sidste 15 år – bl.a. siden den første Kangoo Electricque blev lanceret – og har grebet brintløsninger an på samme måde.

Fyldes op på fem minutter

Det vil sige, at tilbyde en ny energikilde uden at gå på kompromis med brugen, ledsaget af et økosystem bygget til og med den professionelle kunde.

Denne verdenspremiere på Master H2-Tech i Hannover (som prototype) sender signaler om funktionerne i denne nye nul-emissions-udgave af Master.

Den brintdrevne Master har en rækkevidde på 700 kilometer efter WLTP målene – ifølge Renault PRO uanset vejrforholdene. Dertil kommer, at bilen genopfyldes med brint på fem minutter.

Samme karosseriformer

Ligesom el- og dieseludgaver af Master, kan man få leveret brintudgaven i samme udgaver og opbygninger – altså f.eks. kassevogn og chassis – og kan tilpasses yderligere behov hos Renault PRO+ godkendte opbyggere.

Det er tre år siden, at arbejdet med brintudgaven af Master gik i gang – først sammen med det franske og Michelin-ejede selskab Symbio og de senere år med HYVIA.

Den er baseret på kundefeedback på de to første H2-Tech-versioner, der har været tilgængelige siden 2023.

Integreret i bilens platform

Den nye brintbil tilbyder pålidelighed og ydeevne takket være en brintarkitektur, der er fuldt integreret i bilens platform – lige fra designfasen, hvilket bevarer både lastområdet og nyttelasten.

Den fremtidige Renault Master H2-Tech vil blive markedsført af Renault forhandlere. Kunderne har fordel af et netværk af specialiserede H2-Tech-forhandlere – med medarbejdere, der er uddannet i netop brintteknologi – inklusive salg og eftermarked.

Master H2-Tech vil blive fuldt integreret i Renaults sortiment af erhvervskøretøjer. I danmark er der dog ikke brinttanke i øjeblikket, men det er med i EU’s transportstrategi.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk