(HANNOVER)

Næste år er det store forkromede mål fra EU, at 15 procent af Europas varebiler skal være elektriske – men tallet her i 2024 er kun på 5,5 procent.

Så der er knap et år til at øge andelen med lige under 10 pct – og det er jo umuligt.

Alligevel mener EU, at det ikke mindst er bilindustrien, der bærer ansvaret for, at det ikke er lykkedes – og det vil så resultere i bøder.

Politikerne må på banen

Det fortæller Heinz-Jürgen Löw, varebilschef hos Renault Group – og han forstår ikke, at branchen skal holde for.

”Vi kan jo ikke tvinge kunderne til at købe elektriske varebiler. Det er politikerne, der må subsidiere kunderne,” siger Löw, da vi mødte ham på Europas største messe for erhvervskøretøjer, IAA Transportation i Hannover forleden.

Målene holder så ikke som planlagt for 2025 – men ydermere skal 25 pct. alle varebiler efter planen være elektriske i 2030 – og det er lige så urealistisk, mener Löw..

Fald i salg af elbiler

I flere lande i Europa er der tilmed sket et fald i salget af elbiler generelt – bl.a. fordi tilskuddene fra diverse regeringer er skåret væk. Det gælder Tyskland, som dog er ved at yde en form for tilskud igen.

I Tyskland blev der i juni i år solgt 8.000 el-varebiler, som svarer til 5,2 pct. Og det svarer nogenlunde til tallet for Europa generelt, fortæller Löw.

I juli måned udgjorde elvarebil-salget til sammenligning 5.300 enheder i Sverige og 5.100 enheder i Norge. I Danmark var tallet 1.100 enheder og i Finlands 577 enheder. Samlet for Europa i juli i år blev der kun solgt 68.000 enheder – eller 5,5 pct.

Manglende lademuligheder

Han peger på, at der er mange måde at hjælpe salget i gang igen – bl.a. omkring finansiering. Men der er også brug for mange møder mellem EU og ledere i bilbranchen.

”Vores øverste chef Luca de Meo har løbende møder om problemstillingen med elektriske køretøjer i EU,” siger Löw.

Der er da også masser af udfordringer – ikke kun det manglende salg, men også i forbindelse med manglende lademuligheder i medlemslandene.

Rundt om bordet

”Det er utroligt vigtigt, at vi i branchen sæter os rundt om bordet med både politikere, økonomer, forbrugerorganisationer og olieselskaber, for vi kan i bilbranchen ikke stå for regningen alene,” siger Löw.

Han peger på, at der er masser af udfordringer med manglende opbakning, som bl.a. kunne afhjælpes med rooming ordninger, som kendes fra mobiltelefoni.

Dertil kommer ændrede beskatninger af benzin og diesel som en løsning, men der skal være mere attraktive priser på både el-køretøjer og ladeløsninger, mener han.

Renault var pionér

Hos Renault Group har man været foregangs-virksomhed med elvarebiler tilbage for mere end 10 år siden med Kangoo Electrique – måske for tidligt, fordi kunderne ikke var klar.

Senest har man lanceret Renault Trafic E Tech og nu Master E Tech – i nyeste udgave netop kåret til Van of the Year for 2025 på IAA messen i Hannover.

”Så vi har hos Renault Group produkterne til kunderne – og det gælder i øvrigt både varebiler og personbiler.” fortæller Renault Pro chefen.

Sikkerhedsudstyr

Producenterne pålægges også udgifter i forbindelse med nye bestemmelser omkring sikkerhedsudstyr – som både gælder personbiler og varebiler – og som igen gør bilerne dyrere for forbrugerne.

For udstyret kan ikke foræres væk. Det vil især gøre små biler og varebiler forholdsmæssigt meget dyrere – så de ikke kan sælges, er meldingen.

”Vi har gjort vores hjemmearbejde hos Renault. Vi har produkterne, så nu gælder det om at få sandheden på bordet, siger Löw – og det gælder for alle parter.

Klar til fremtiden

Ud over elvarebiler har Renault sammen med Plug Power fra USA stiftet selskabet HYVIA, som netop har præsenteret den produktionsklare udgave af Master i brintudgave – også vist på IAA Transportation i år.

Dertil kommer selskabet Flexis, som Renault har etableret sammen Volvo Group og logistikselskabet CMA – for at forbedre logistikproblemer i bl.a. byer.

På IAA messen viste Renault og Flexis således den elektriske model Estafette til by-distribution. Lige nu en prototype – men på gaden om to år.

Fakta – Heinz-Jürgen Löw:

Heinz-Jürgen Löw, 57 år, begyndte sin internationale karriere i 1999, da han kom til Renault VI/Vehicules Industrielles (lastbiler).

Löw stammer fra Sydtyskland og kom til Renault VI fra Meiller Fahrzeug- und Maschinenfabrik i München.

Derefter havde han forskellige toplederstillinger i AB Volvo-koncernen hos Renault Trucks i fjorten år, senest som administrerende direktør for virksomheden i Lyon.

I 2013 blev Löw hyret af Volkswagen-koncernen.

Han blev udpeget til direktionen for MAN Truck & Bus München fra 2013 til 2017 med ansvar for salg og marketing, herunder MAN’s egen detailorganisation.

I 2018 blev han udnævnt til direktionsmedlem for salg og marketing hos Volkswagen Nutzfahrzeuge i Hannover.

Den 1. februar 2022 skiftede Heinz-Jürgen Löw til Renault Group som Senior Vice President og chef for varebilsdivisionen Renault Pro.

Han er medlem af Renault Brand Management Committee og rapporterer til Luca de Meo, Renault Group CEO.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk